MariaJ skriver:
Egentlig synes jeg det er forbavsende, hvor lidt der har vist sig at være helt unødvendigt. Jeg syntes nemlig også forslagene til indkøbslister bare var grotesk lange, og er gang på gang blevet overrasket når det har vist sig at det meste faktisk var ganske nyttigt.
Helt unødvendige ting herhjemme har været:
Badetermometer: som andre har sagt, bare brug albuen. Vores har endnu ikke været i brug.
Neglesaks o.lign. til baby: deres negle er så tynde at det yderste bare kan "rives" af.
Hårbørste: bliver måske nyttig senere, hvem ved. Vores har i hvert fald ikke været brugt endnu.
Hårshampoo/babysæbe og lotion: Vi har endnu ikke brugt noget af det, og jeg tror der bliver længe til vi kommer til det. Vi har til gengæld haft flittigt gang i babyolien. Bruger den til at rense for afføring, hvis det sidder lidt fast i huden, bruger nogle dråber i badet og til massage, hvis hun har ondt i maven.
Babyhåndklæde: Det ender altid med at hun tisser på alle håndklæder alligevel, så det ene babyhåndklæde vi har er bare en dråbe i havet med mindre man vasker håndklæder hver dag. Resultatet er at vi stort set bruger vores almindelige håndklæder og en sjælden gang hendes eget, når det er rent.
For varmt overtøj: også selvom det bliver et efterårs/vinterbarn. Vi har en uld-voksipose i barnevognen og når hun ligger i den er det altså ret varmt, selvom sommertemperaturer her hvor vi bor er mellem 0-10 grader. Vi bruger sjældent andet overtøj end en tynd striktrøje eller en tynd uldfleecedragt og tynde uldkyser. Det er jo meget sjældent et spædbarn er rigtigt ude. Vores datter er i hvert fald som regel enten i voksiposen i barnevognen eller skal bare lige hurtigt bæres fra huset og ind i bilen eller omvendt. Tit har vi bare svøbt et uldtæppe omkring hende og givet hende en trøje på, mens vi fx bærer hende ud i bilen.
Resten er nok lidt en smagssag. Vi har været rigtig glade for skråstolen her hjemme, men har ikke rigtig fået brugt slyngen, fordi hun ikke vil være i den. Det har heller ikke været nødvendigt med to dyner, men det kommer jo an på barnet. Hun har brugt str 56 indtil nu og kommer til det et stykke tid endnu (så 8+ uger, selvom hun vejede 3740 ved fødslen). Johanna blev 8 uger i går.

Maria
1000 tak for dit lange svar 
Jaaah jeg tænker nemllig også, at vi køber babyolie og panthoneol salve til numsen.. og det må være dét!! Kunne heller ikke forestille mig at bruge aaalt det andet gejl, som de reklamerer med i supermarkedet.... hehe
Mht. ammebluser osv... så tror jeg, at du har helt ret... vil nok meget hellere have noget af alt det tøj på som jeg ikke har kunne være i længe pga. den struttende mave
Har set at H&M har nogle ret fine amme BH'er uden bøjle, som jeg har tænkt mig at købe...!! Tørklæder er netop smarte som du siger, for de kan da skjule lidt af babsen, når man er ude steder, hvor man gerne vil være lidt mere diskret, både for min egen og andres skyld 
Jeg har simpelhen været sååå meget i tvivl mht. det tykke tøj/overtøj!!! Vi har købt lift til vores barnevogn og regne rogså med at købe en voksi. Men hvis vi har hende i liften, så tænker jeg at en fleecedragt eller et tykt tæppe under dynen vil være nok?? eller hvordan?? Selvfølgelig med uldsokker og uldhue samtidig!!
Voksier er selvfølgelig varm... så der tænker jeg at det er meget begrænset, hvor meget hun skal have på inden under.... - ved selvfølgelig godt, at det også vil komme an på, hvor varmt et barn hun bliver.... men det kan jeg jo ikke vide på forhånd 
Vi har en lille sød flyverdragt, som hun kan have på, når vi skal ud at køre i bilen... og ellers overvejer jeg en cuddlepose....
hmm... puha... alt det tøj... ;o)
mange hisner fra Lea