Flerumættede fedtsyrer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.353 visninger
15 svar
0 synes godt om
22. juni 2010

AnneBJ

Er der nogle der har forstand på mættede fedtsyrer, enkeltumættede fedtsyrer og ikke flerumættede fedtsyrer?

Jeg er for noget tid sidne begyndt at indtaste min mad på madital.dk og får en fin oversigt hver aften, over om jeg har drukket nok, spist grønt nok osv. - Men jeg får altid en sur smiley ved det med fedtsyrerne, og når jeg nærlæser kan jeg se det drejer sig om de flerumættede.. Så hvad er det for noget?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2010

ivfmarie

puuha... det er en lang forklaring. Prøv at se her - de beskriver det ganske fint:

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

Anmeld

23. juni 2010

slettet_7530

Fedtstof og fedtsyre er en hel videnskab, men jeg forstår ikke den sætter sur smiley ved fleumættet fedtsyrer, jeg kunne bedre forstå den gjorde det hvis det var mættede fedtsyrer du indtaster

For at forenkle det rigtigt  rigtigt meget, så kan man som tommelfingerregl sige at det bløde fedtstof er bedre end det hårde, hvilket vil sige flydende margariner og olier disse typer fedt er baseret på planteriget, hvor de hårde fedstoffer som som bakkedal, margarine fedt osv osv er lavet på animalsk fedt, hvilket vil sige fedt fra dyr.

Altså er plantemargarine sundere end bakkedal som er lavet på fløde som kommer fra koen, men plantemargarine er ikke helt godt og egentligt ret overflødligt, så prøv at holde dig til de flydende fedtstoffer.

Hvad bruger du primært fedtstoffer til???

Anmeld

23. juni 2010

AnneBJ

Tak for svar begge to.

Jamen jeg bruger egentlig ikke fedtstoffer som sådan... men i oversigten jeg får, efter indtastning af mad, er der et felt om fedt. Det er delt op i de tre jeg nævner, og mættede fedtsyrer og enkeltumættede fedtsyrer er på det niveau de skal være, men jeg burde få mere af de fler umættede.. Så derfor ville jeg høre hvor jeg får dem fra. Men det er så ved fx at stege mit kød i en smule olie eller lign.?

det fedt som der er i nødder, mandler osv. - hvilken gruppe hører det så til?

Anmeld

23. juni 2010

slettet_7530

AnneBJ skriver:

Tak for svar begge to.

Jamen jeg bruger egentlig ikke fedtstoffer som sådan... men i oversigten jeg får, efter indtastning af mad, er der et felt om fedt. Det er delt op i de tre jeg nævner, og mættede fedtsyrer og enkeltumættede fedtsyrer er på det niveau de skal være, men jeg burde få mere af de fler umættede.. Så derfor ville jeg høre hvor jeg får dem fra. Men det er så ved fx at stege mit kød i en smule olie eller lign.?

det fedt som der er i nødder, mandler osv. - hvilken gruppe hører det så til?

Fisk er havd du mangler på din menuplan  samt raps og olivenolie

Anmeld

23. juni 2010

AnneBJ

albertesmor skriver:

Fisk er havd du mangler på din menuplan  samt raps og olivenolie

Fantastisk - tusind tak for det!

Det er vel "nok" med de 2 gange om ugen, som man "bør"; altså hvad angår fisk..?

Anmeld

23. juni 2010

slettet_7530

AnneBJ skriver:

Fantastisk - tusind tak for det!

Det er vel "nok" med de 2 gange om ugen, som man "bør"; altså hvad angår fisk..?

Altså nu er jeg selv STOR fiskespiser og spiser det gerne ca 5-9 gange om ugen  hvis du kan oppe dig til 3-4 gange på en uge med både frokost og aftensmad vil det være mere end perfekt, husk kun laks og tun helst kun et par gange om ugen, men lyse fisketyper er supergodt, også rødfisk

Anmeld

23. juni 2010

AnneBJ

albertesmor skriver:

Altså nu er jeg selv STOR fiskespiser og spiser det gerne ca 5-9 gange om ugen  hvis du kan oppe dig til 3-4 gange på en uge med både frokost og aftensmad vil det være mere end perfekt, husk kun laks og tun helst kun et par gange om ugen, men lyse fisketyper er supergodt, også rødfisk

Dur torskerogn, makrel i tomat og fiskefrikadeller slet ikke? Jeg er ikke den vilde fiskespiser, men de tre ovennævnte kan jeg godt klare 3 gange om ugen på rugbrød... Laks er jeg rigtig glad for, og har lige puttet i fryseren

Anmeld

23. juni 2010

slettet_7530

Dur torskerogn, makrel i tomat og fiskefrikadeller slet ikke? Jeg er ikke den vilde fiskespiser, men de tre ovennævnte kan jeg godt klare 3 gange om ugen på rugbrød... Laks er jeg rigtig glad for, og har lige puttet i fryseren

He he typisk en ikke fiskespiser at spørge om det  fisken skal helst fremstå ren, hvilket vil sige at den ikke skal være møget til i olie tomatkoncentrat eller mel, torskerogn er fint

makrel i tomat eller tun i tomat som du burde unde dig selv at smage er ok 1 gang om ugen  sild kan også bruges, men ellers de ferske fisk som du køber ved fiskebilen eller hos fiskehandleren, en pangasiusfilet er en fisk de fleste kan lide da den faktisk ikke smager  af ret meget.

Rødspætter torsk, rødfisk laks samt skalddyr er fantastisk spise.

Det er bare at kaste sig ud i det og købe ganske små portioner af gangen.

Fiskefrikadeller er oftest stegt i en masse margarine eller friturestegt

Anmeld

23. juni 2010

Ni-ko-li-ne

Nødder, avocado, fisk, frø og kerner:0) det er de fedtstoffer kroppen har behov for og det er de flerumættede

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.