Hej Helle (Fines mor) og I andre:-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

964 visninger
15 svar
0 synes godt om
20. juni 2010

BKJ

Hejsa.

Selv om det er længe siden, jeg har skrevet herinde sidst, håber jeg alligevel, det er ok, at jeg spørger lidt til råds.

Og det er nok mest dig, Helle, jeg søger. Har fulgt lidt med i, når du bl.a. har skrevet om Josefine og hendes vægt. Leah er ikke overvægtig i flg kurverne, men hun ligger i den øverste del af at være normalvægtig, og det er vi meget bevidste om. Jeg snakkede med vores egen læge om det til 5-års undersøgelsen, men han sagde, at det absolut ikke var noget problem, når han så på hendes højde- og vægt-kurve. Men hun er bare madglad, og vi vil jo meget nødigt, at hun skal få et vægtproblem, og da slet ikke nogen vrangforestilling om mad heller.

Hjemme hos os kan vi jo selv bestemme, hvad der skal serveres. Men når vi kommer i byen - det være sig bedsteforældre og oldemor bl.a. - så bliver der jo serveret kage og/eller is. Og hos veninder får de også tit is - det er jo sommersæson. Og vi kan jo ikke bestemme, hvad de skal byde os, når vi kommer. Men det ærgrer mig, når vi nu tænker meget over, at hun ikke får for meget af det søde derhjemme. Men er det ok, når det ikke er hverdag?

I eftermiddag var vi hos min mor sammen med flere andre gæster. Og efter eftermiddagskaffen fik børnene en isvaffel hver. Jeg er meget ambivalent omkring det: for det ærgrer os, at hun skal "fyldes" med is (vi har nemlig bedt bedsteforældrene om at holde igen med det søde), og samtidig skal hun vel også have lov at nyde en is hos mormor.

I har fået professionel hjælp vedr Josefine og kost - er det ikke rigtigt? For jeg tænker på, hvad I har fået at vide? Om det er ok at "synde" på weekendbesøg og i den dur, eller om det gælder om at holde den rene linje hele vejen igennem. For efterhånden tænker jeg, det er nemmere at holde sig hjemme, for det er til stadighed et diskussionsemne blandt min mand og jeg, når vi kommer hjem, "at nu blev der serveret dét og dét" uden at der jo er nogen af os, der kan "gøre for det".

Jeg er vokset op med kage dagligt, og det til trods er der ingen af os, der har vægtproblemer. Jesper derimod har rigeligt på sidebenene, og det er måske dér, Leah har det fra, at det let sætter sig på sidebenene. 

Håber du kan hitte hoved og hale i mit indlæg og gider smide lidt tilbage til mig - på forhånd TAK

Kh Birte (Leahs mor)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2010

Fines mor

Jamen jeg vil da gerne bidrage med den viden vi pt. har fået i Bambi Projektet på Odense Sygehus. Ikke at det er vildt meget, men noget har vi da fået.

Josephine er ikke på "slankekur" det er vigtigt at huske, både for hende selv, moar og far og omverden. Hun er på kostomlægning, hvis man kan sige det sådan.

Hjemme hos os står den på groft brød, groft pasta, ingen hvide ris, ingen sovs, ingen smør på brødet osv. Dette med ingen smør på brødet har været svært for selv børnehaven at forstå;-) Men efterhånden har de fattet, at Josephine ikke vil have smør!!

Når vi er ude hos andre, så sørge vi naturligvis for at bremse hende i ikke at overspise, hun er faktisk selv rimelig bevist om at det at spise formeget ikke er godt. Det er sket nogle gange, at hun har spist formeget, og efterfølgende kastede op.

Jeg syntes godt man må bestemme over sit eget barn når man er ude, men jeg syntes heller ikke 1 is skader. Barnet skal jo også have et liv, det er ikke ved at spare den een is væk man vinder noget.

Josephines vægt har i ca. 1½ år stået stille, og hun er kun vokset opad - alt dette har ikke været uden kamp fra vores side af, så jeg har ofte måtte græde bagefter når jeg sagde NEJ.

Hvad vejer jeres? Josephine står på 30 kilo, og er ca. 117 cm.

Anmeld

21. juni 2010

HelleBelle

åh må jeg lige kommentere her.

Jeg har ikke et overvægtigt barn, tværtimod, men kæmper selv med vægten.

Det vigtigste vil jeg mene er IKKE at fokusere på maden, men servere det gode og sunde, og lade ungerne få noget af det usunde en gang imellem. Tror det er dumt hvis man forbyder eller snakker for meget om at det og det må du ikke få.

Så når Leah ikke er overvægtig så tror jeg på at hvis basiskosten er sund, og lækkerier også er feks vandmelon, jordbær og grovboller så skal det nok gå.

Altså prøve at gi hende et naturligt forhold til mad.

Håber du kan bruge det til noget???

Anmeld

21. juni 2010

Fines mor

HelleBelle skriver:

åh må jeg lige kommentere her.

Jeg har ikke et overvægtigt barn, tværtimod, men kæmper selv med vægten.

Det vigtigste vil jeg mene er IKKE at fokusere på maden, men servere det gode og sunde, og lade ungerne få noget af det usunde en gang imellem. Tror det er dumt hvis man forbyder eller snakker for meget om at det og det må du ikke få.

Så når Leah ikke er overvægtig så tror jeg på at hvis basiskosten er sund, og lækkerier også er feks vandmelon, jordbær og grovboller så skal det nok gå.

Altså prøve at gi hende et naturligt forhold til mad.

Håber du kan bruge det til noget???

Det er netop det med ikke at gøre det sygeligt, for det kan meget hurtigt blive forbudt!! Man skal lære dem at spise sundt, og tilbyde dem det sunde valg. Det er faktisk ikke så svært, da børn ofte gerne vil have frugt og grønt, dog ikke kogte ting *G*

Men kunsten med Josephine er at stoppe hende, hun har som jeg ingen mæthedsfornemmelse, så hun kan bare spise og spise ;-/

Derfor hjælper vi hende med at holde igen, ved at tilbyde 1 stykke kage eks. eller 1 is her og nu, og ikke mere. At forbyde alt, vil være synd for alle de andre får jo. Den med at alleandre får kæmpe vi en del med i børnehaven, når de andres madkasser er fyldt med ostehaps med fed ost, stænger fyldt med sukker osv.  

Anmeld

21. juni 2010

BKJ

Hej igen og tusind tak for jeres tilbagemeldinger.

Det bekræfter mig i, at det er okay at slappe lidt mere af, når vi er i byen og nyde det - små som store - i stedet for, at være så fokuserede på maden.

Jeg synes, vi er gode til herhjemme at give frugt og grøntsager som snack mellem måltiderne, men alligevel kan det jo undre mig, hvor kalorierne så kommer fra. Og dog - for til fordel for jer, Helle - så for vi sovs...

Du spurgte til Leah vægt, og hun vejer 26 kg og er 123 cm høj. Så det er jo i den højeste ende af normalvægtig - så vi skal bestemt passe på. Men jeg er også bare så skide bange for at give hende en vrangforestilling om mad, da jeg selv har haft nervøs spisevægring engang for mange år siden. Og det er bare ikke noget at spøge med.

Så jeg synes, det er en meget svær balancegang.

Kh Birte

Anmeld

21. juni 2010

Fines mor

BKJ skriver:

Hej igen og tusind tak for jeres tilbagemeldinger.

Det bekræfter mig i, at det er okay at slappe lidt mere af, når vi er i byen og nyde det - små som store - i stedet for, at være så fokuserede på maden.

Jeg synes, vi er gode til herhjemme at give frugt og grøntsager som snack mellem måltiderne, men alligevel kan det jo undre mig, hvor kalorierne så kommer fra. Og dog - for til fordel for jer, Helle - så for vi sovs...

Du spurgte til Leah vægt, og hun vejer 26 kg og er 123 cm høj. Så det er jo i den højeste ende af normalvægtig - så vi skal bestemt passe på. Men jeg er også bare så skide bange for at give hende en vrangforestilling om mad, da jeg selv har haft nervøs spisevægring engang for mange år siden. Og det er bare ikke noget at spøge med.

Så jeg synes, det er en meget svær balancegang.

Kh Birte

KJ kan jo komme fra mange ting, bla. frugt, som også indeholder KJ. Så hvis hun får meget frugt så kan det også være for meget - max 350 g. frugt og grønt om dagen for børn på deres alder.

Sovs, hvad er den lavet af? Hvad med ris, pasta osv? Brød?

Anmeld

22. juni 2010

BKJ

Fines mor skriver:

KJ kan jo komme fra mange ting, bla. frugt, som også indeholder KJ. Så hvis hun får meget frugt så kan det også være for meget - max 350 g. frugt og grønt om dagen for børn på deres alder.

Sovs, hvad er den lavet af? Hvad med ris, pasta osv? Brød?

Hej igen Helle.

Jeg vil tro, hun i snit får et par stykker frugt om dagen.

Men nu nævner du så ris, pasta og brød - er det "no go"? For det får vi da netop til aftensmad. Enter jasminris, grovpasta eller kartofler. Og hun får da brød til eftermiddagsmad - hjemmebagt grovbrød. Hvad bruger I da som alternativer?

Og netop den med sovs, er jeg godt klar over, ikke er god For det er jo opbagt. Men jeg synes jo, det skal til, når man f.eks får frikadeller og kartofler, eller som karrysovs til boller i karry. Hvad laver du? Har du nogle gode ideer, som jeg kan hapse?

Og tak for dine svar, kh Birte

Anmeld

24. juni 2010

holbøll

Hej Birthe.  Kristian er 127 cm og 25,5 så der er da ikke så meget forskel på ham og Leah. Synes ikke han ligger i den høje ende. Betragter ham som helt normalt

Anmeld

24. juni 2010

Fines mor

BKJ skriver:

Hej igen Helle.

Jeg vil tro, hun i snit får et par stykker frugt om dagen.

Men nu nævner du så ris, pasta og brød - er det "no go"? For det får vi da netop til aftensmad. Enter jasminris, grovpasta eller kartofler. Og hun får da brød til eftermiddagsmad - hjemmebagt grovbrød. Hvad bruger I da som alternativer?

Og netop den med sovs, er jeg godt klar over, ikke er god For det er jo opbagt. Men jeg synes jo, det skal til, når man f.eks får frikadeller og kartofler, eller som karrysovs til boller i karry. Hvad laver du? Har du nogle gode ideer, som jeg kan hapse?

Og tak for dine svar, kh Birte

Faktisk er jasmin noget af det som indeholde mange Kulhydrater, så det var da værd at skifte ud med brune ris. Vi spiser kun brune ris hjemme, Josephine vil ikke ha hvide ris mere.

Pasta er ok hvis det er grov udgave, men ikke i store mængder, jeg kan gå hjem(er på job) og se hvormange g. pr. dag de må få, det samme gælder jo for kartofler.

Vi køber kun grovbrød, eller jeg bager selv.

Sovs får vi stort set aldrig, hvis vi får frikadeller, så er det med grøntsager eller ovnbagte fritter eks. Men igen i små portioner. Jeg har fået sovs i hele min barndom, og idag er jeg ikke ret glad for brun sovs. Det eneste sovs Josephine spiser, det er karry sovs, og det er meget meget lidt;-)

Anmeld

24. juni 2010

Fines mor

holbøll skriver:

Hej Birthe.  Kristian er 127 cm og 25,5 så der er da ikke så meget forskel på ham og Leah. Synes ikke han ligger i den høje ende. Betragter ham som helt normalt

Vi håber snart Josephine begynder at vokse lidt, hun har stået i stampe et stykke tid. Men det skal jo nok komme!!! Så længe vægten ikke rykker, så er moar glad ;-)))

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.