i kina, japan og andre asiatiske lande er der sgudda bhiddaer over det hele..!! fordi et de hovedsageligt er bhuddistiske lande..
danmark er immervæk et kristent land.. eller det er det blevet til... hvis det stod til mig skulle det blive hedensk igen... men det er der sgu ikk særlig mange der vil acceptere.. men nu er danmark et erklæret kristent land.. fordi at hovedparten for mange år siden da det blev religionsstemplet var kristne. idag er jeg ikke sikker på hvor mange % der egentlig går op i den kristne tro, men det er i de fleste tilfælde en stor del af os at komme i kirken.. bare når vi skal giftes, vi får børn der skal døbes og konfirmeres og de selv skal giftes og når man dør.. dette er dog ikke altid grundet religiøse grunde men mere traditionelle grunde, og det er også en af de store grunde til at kirken er velbevaret, grundet traditioner.. og ikk nær så meget religion.. det er hvertfald min opfattelse... men dannebro er et flag, ligesom alle andre... tyrkier har hammr og segl, uda har deres stater i stjerner, findland island, norge og sverige har også kors... (kan ikke huske med færøerne.. men folk har jo identificeret sig med det flag som et symbol på deres tilhørssted, deres land, deres hjem og ikke deres religion..
der er jo ikke religion bag flaget i sig selv længere,, det er ikke et religiøst symbol længere... det er et symbol for ens fædreland og for nogen ens stolthed..
jeg ville hvertfald blive ked af det hvis vi skulle miste vores flag fordi at nogle mennesker der er religiøse lægger alt for meget i symbolik end i deres egen tro og gudsfølelse.. hvis man kan sige det sådan..
troen og religionen ligger jo ikke i symbolet, det ligger i mennesket selv.
Og hvor var det altså godt du skrev det!
Se, det største forskel melle Danmark og Italien ligger præcist dér: selvom der er religionsfrihed i Danmark, er den evangelisk-lutherske kirke den danske folkekirke og den understøttes af staten. Dronningen erbåde statens og kirkes hoved. For at sige det lige ud, så er staten og kirken knyttet meget tæt sammen. Så vil det i virkeligheden være helt ok at have kristne symboler i skolerne, offentlige steder osv...
I Italien er det en helt anden sag!
Den italienske stat og det katolske kirke er to forskellige ting og to forskellig lande oveni købet! At 99% af det italienske folk er katolske, betyder ikke at det katolske kirke ejer statens skoler og kan gøre det der passer dem i klasselokalerne! De har deres private skoler, hvor de kan gøre det de vil (og de får jo pengene fra Staten for det... utroligt!!!!)
I det italienske forfatning står der, at der er religionsfrihed i Italien og at alle religioner er lige vigtige... men det bliver slet ikke overholdt... og alt dette skyldes Vatikanets geografiske placering, for vi har været så uheldige at en pave kom tilbage til Rom fra Avignone... men hvis han blev der, var det så Frankrig, der havde et problem...