Dannebrog kan være på vej mod forbud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.364 visninger
16 svar
0 synes godt om
17. juni 2010

CamillaT89

Italiensk sag om forbud mod kors i klasseværelser kan danne præcedens, der kan ramme eksempelvis Dannebrog

Sidste år lagde en italiensk mor sag an mod den italienske stat, fordi hun ikke mente, at et ophængt kors i et klasseværelse påduttede hendes barn en tro, hun ikke kunne stå inde for. Sagen føres i øjeblikket ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols appelinstans.

En blåstempling af moderens klage kan resultere i, at også andre religiøse symboler (Dannebrog bærer som bekendt et hvidt kors over den røde baggrund red.) i det offentlige rum kan komme ind under et eventuelt forbud. Det skriver 37 hovedsageligt europæiske juraprofessorer nu i en 42 punkter lang henvendelse, som de håber kan påvirke appelinstansen. Det skriver  Kristligt Dagblad.

Kilde:  http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1360510.ece#ixzz0r99MlLC2

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2011

Sara_S

Kan det passe at de 37 juraprofessorer ikke kender forskellen mellem et kors og en crucifix?

Og nej... de er ikke det samme!! 

Jeg er selv italiener, født og opvokset i Italien og er altid gået i offentlige (statslige) skoler. I hver eneste klasseværelse var der et crucifix og det har jeg altid syntes var fuldstændig uacceptabelt! Hvorfor skulle jeg være tvunget til at kigge på en crucifix, 5-6 timer om dagen, når jeg ikke en gang troende?

Og det er ikke kun kristne børn, der går i skole. Hvad er det, det fortæller om skolens institution? Hvad føler ikke-kristne børn? Føler de sig  inkluderede?

Og hvordån vil folk reagere hvis der var et crucifix i hver eneste skolelokale i DK? 

Og hvad hvis der hang et crucifix på Borgerservice, Statsamtet og lign.? Vil det være tolereret her? Det tror jeg næppe... 

Man skal altså forstå at der er en ultra vigtig kamp, den moder (som i virkeligheden er fra Finland) har taget op!  

Og det er ikke kun et kors man snakker om... 

Anmeld

30. juli 2011

Wimmie

Åh, sådan noget sludder der udelukkende skal bruges til at skræmme danskerne og få dem til at "gøre oprør" mod alt hvad der kan true vores danskhed

Jeg tror ikke der er noget at være nervøs for...

Anmeld

30. juli 2011

Fenja09

Tror ikke at der vil komme et forbud mod vores flag! Det er som en anden skriver endnu et forsøg på at lave røre i andedammen...

/Fenja

Anmeld

30. juli 2011

BellaT

Sikke nogle ballademagre de kan være sådan nogle juraprofessorer.. Tsk Tsk.. Hmmm, kilden er EB, såeehh...

Anmeld

30. juli 2011

Sara_S

til TS: Ej altså... Jeg har været lidt barsk i den måde jeg har udtrykket mig, kan jeg læse... 

Jeg er altså ikke sur på dig ovehovedet og holder om Dannebrogen lige så meget som en dansker!

Jeg bliver bare utrolig bitter når jeg tænker på hvor meget Vatikanet udnytter det Italienske Stat og det italienske folk 

Og jeg, som ateist, føler at mine rettigheder bliver konstant trådt på i Italien! 

Jeg tror heller ikke at Dannebrogen er i fare... Flaget i sig selv er mere en nationalsymbol end en religiøs symbol... og som sagt, jeg synes at der er en stor forskel mellem et kors og en crucifix... 

Anmeld

30. juli 2011

Isabella_mor

i kina, japan og andre asiatiske lande er der sgudda bhiddaer over det hele..!! fordi et de hovedsageligt er bhuddistiske lande..

danmark er immervæk et kristent land.. eller det er det blevet til... hvis det stod til mig skulle det blive hedensk igen... men det er der sgu ikk særlig mange der vil acceptere.. men nu er danmark et erklæret kristent land.. fordi at hovedparten for mange år siden da det blev religionsstemplet var kristne. idag er jeg ikke sikker på hvor mange % der egentlig går op i den kristne tro, men det er i de fleste tilfælde en stor del af os at komme i kirken.. bare når vi skal giftes, vi får børn der skal døbes og konfirmeres og de selv skal giftes og når man dør.. dette er dog ikke altid grundet religiøse grunde men mere traditionelle grunde, og det er også en af de store grunde til at kirken er velbevaret, grundet traditioner.. og ikk nær så meget religion.. det er hvertfald min opfattelse... men dannebro er et flag, ligesom alle andre... tyrkier har hammr og segl, uda har deres stater i stjerner, findland island, norge og sverige har også kors... (kan ikke huske med færøerne.. men folk har jo identificeret sig med det flag som et symbol på deres tilhørssted, deres land, deres hjem og ikke deres religion..

der er jo ikke religion bag flaget i sig selv længere,, det er ikke et religiøst symbol længere... det er et symbol for ens fædreland og for nogen ens stolthed.. 

jeg ville hvertfald blive ked af det hvis vi skulle miste vores flag fordi at nogle mennesker der er religiøse lægger alt for meget i symbolik end i deres egen tro og gudsfølelse.. hvis man kan sige det sådan.. 

troen og religionen ligger jo ikke i symbolet, det ligger i mennesket selv.

Anmeld

31. juli 2011

Sara_S

i kina, japan og andre asiatiske lande er der sgudda bhiddaer over det hele..!! fordi et de hovedsageligt er bhuddistiske lande..

danmark er immervæk et kristent land.. eller det er det blevet til... hvis det stod til mig skulle det blive hedensk igen... men det er der sgu ikk særlig mange der vil acceptere.. men nu er danmark et erklæret kristent land.. fordi at hovedparten for mange år siden da det blev religionsstemplet var kristne. idag er jeg ikke sikker på hvor mange % der egentlig går op i den kristne tro, men det er i de fleste tilfælde en stor del af os at komme i kirken.. bare når vi skal giftes, vi får børn der skal døbes og konfirmeres og de selv skal giftes og når man dør.. dette er dog ikke altid grundet religiøse grunde men mere traditionelle grunde, og det er også en af de store grunde til at kirken er velbevaret, grundet traditioner.. og ikk nær så meget religion.. det er hvertfald min opfattelse... men dannebro er et flag, ligesom alle andre... tyrkier har hammr og segl, uda har deres stater i stjerner, findland island, norge og sverige har også kors... (kan ikke huske med færøerne.. men folk har jo identificeret sig med det flag som et symbol på deres tilhørssted, deres land, deres hjem og ikke deres religion..

der er jo ikke religion bag flaget i sig selv længere,, det er ikke et religiøst symbol længere... det er et symbol for ens fædreland og for nogen ens stolthed.. 

jeg ville hvertfald blive ked af det hvis vi skulle miste vores flag fordi at nogle mennesker der er religiøse lægger alt for meget i symbolik end i deres egen tro og gudsfølelse.. hvis man kan sige det sådan.. 

troen og religionen ligger jo ikke i symbolet, det ligger i mennesket selv.

Og hvor var det altså godt du skrev det!

Se, det største forskel melle Danmark og Italien ligger præcist dér: selvom der er religionsfrihed i Danmark, er den evangelisk-lutherske kirke den danske folkekirke og den understøttes af staten. Dronningen erbåde statens og kirkes hoved. For at sige det lige ud, så er staten og kirken knyttet meget tæt sammen. Så vil det i virkeligheden være helt ok at have kristne symboler i skolerne, offentlige steder osv... 

I Italien er det en helt anden sag!

Den italienske stat og det katolske kirke er to forskellige ting og to forskellig lande oveni købet! At 99% af det italienske folk er katolske, betyder ikke at det katolske kirke ejer statens skoler og kan gøre det der passer dem i klasselokalerne! De har deres private skoler, hvor de kan gøre det de vil (og de får jo pengene fra Staten for det... utroligt!!!!) 

I det italienske forfatning står der, at der er religionsfrihed i Italien og at alle religioner er lige vigtige... men det bliver slet ikke overholdt... og alt dette skyldes Vatikanets geografiske placering, for vi har været så uheldige at en pave kom tilbage til Rom fra Avignone... men hvis han blev der,  var det så Frankrig, der havde et problem...

Anmeld

31. juli 2011

Isabella_mor

Sara_S skriver:

Og hvor var det altså godt du skrev det!

Se, det storste forskel melle Danmark og Italien ligger præcist dér: selvom der er religionsfrihed i Danmark, er den evangelisk-lutherske kirke den danske folkekirke og den understøttes af staten. Dronningen erbåde statens og kirkes hoved. For at sige det lige ud, så er staten og kirken knyttet meget tæt sammen. Så vil det i virkeligheden være helt ok at have kristne symboler i skolerne offentlige steder osv... 

I Italien er det en helt anden sag! Den italienske stat og det katolske kirke er to forskellige ting og to forskellig lande ovenikøbet! At 99% af det italienske folk er katolske, betyder ikke at det katolske kirke ejer statens skoler og kan gøre det der passer dem i klasselokalerne! 

I det italienske forfatning står der, at der er religionsfrihed i Italien og at alle religioner er lige vigtige... men det bliver slet ikke overholdt... og alt dette skyldes Vatikanets geografiske placering, for vi har været så uheldige at en pave kom tilbage til rom fra Avignone... man så var det Frankrig, der havde et problem...

Tak.

jeg er desværre ikke så meget inde i italiens religions regler. har været der en gang i 3 uger for snart 8 år siden. og det virkede dengang til at være et meget religiøst land.

bare det at man gør korsets tegn for brystet hver gang man ser et krusifix eller et religiøst symbol

jeg var lige ved at få gøjseren over det, men det er jo sådan de lever..

Anmeld

31. juli 2011

Sara_S

isabellamor skriver:

Tak.

jeg er desværre ikke så meget inde i italiens religions regler. har været der en gang i 3 uger for snart 8 år siden. og det virkede dengang til at være et meget religiøst land.

bare det at man gør korsets tegn for brystet hver gang man ser et krusifix eller et religiøst symbol

jeg var lige ved at få gøjseren over det, men det er jo sådan de lever..

hehe... hvor har du været henne?? 

Det er heldigvis ikke sådan der hvor jeg kommer fra!  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.