Putte baby i seng for natten - hvordan gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.728 visninger
12 svar
0 synes godt om
16. juni 2010

Snuffler25

Hej piger

Jeg har en dreng på næsten 8 uger  Jeg har brug for råd vedr. hvordan jeg skal putte for natten om aftenen og vil gerne høre jeres erfaringer?

Baby ved jo ikke hvornår det er nat og dag.. Indtil videre har jeg puttet ham når jeg selv går i seng ved 22-23 tiden. Tit bliver den dog 24 før han reelt sover. Jeg giver ham mad og luller ham i søvn i mine arme og lægger ham så over i hans egen seng.. - det kan være han skal op igen en gang eller to, men til sidst sover han.

Jeg tror dog godt han kunne lægges i seng tidligere- men er i tvivl hvordan jeg skal gøre, fordi hans rigtige seng står på 1. sal i vores soveværelse... - sku jeg lægge ham derop tidligere og så sætte alarm på? ville jo gerne have lidt alene tid med min mand indimellem...

Vi har også en vugge i underetage og har prøvet at lægge ham deri og så trille vuggen ind i anden stue end fjernsyns stuen, men han vågner næsten altid ca. 10-30 min efter jeg har lagt ham.

Hvad gør i med de små? Og hvad tid? Er jeg forkert på den mon, når jeg putter ham for natten så sent? Eller er det kun ærgerligt i forhold til de voksnes alene tid om aftenen

Håber I vil dele jeres råd og erfaring

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2010

Mette.

Snuffler25 skriver:

Hej piger

Jeg har en dreng på næsten 8 uger  Jeg har brug for råd vedr. hvordan jeg skal putte for natten om aftenen og vil gerne høre jeres erfaringer?

Baby ved jo ikke hvornår det er nat og dag.. Indtil videre har jeg puttet ham når jeg selv går i seng ved 22-23 tiden. Tit bliver den dog 24 før han reelt sover. Jeg giver ham mad og luller ham i søvn i mine arme og lægger ham så over i hans egen seng.. - det kan være han skal op igen en gang eller to, men til sidst sover han.

Jeg tror dog godt han kunne lægges i seng tidligere- men er i tvivl hvordan jeg skal gøre, fordi hans rigtige seng står på 1. sal i vores soveværelse... - sku jeg lægge ham derop tidligere og så sætte alarm på? ville jo gerne have lidt alene tid med min mand indimellem...

Vi har også en vugge i underetage og har prøvet at lægge ham deri og så trille vuggen ind i anden stue end fjernsyns stuen, men han vågner næsten altid ca. 10-30 min efter jeg har lagt ham.

Hvad gør i med de små? Og hvad tid? Er jeg forkert på den mon, når jeg putter ham for natten så sent? Eller er det kun ærgerligt i forhold til de voksnes alene tid om aftenen

Min lille datter er 7 uger og vi havde en snak med SP omkring netop det samme

Min SP fortalte mig, at grunden til de vågner efter 10-30 min., når man har lagt dem og de er faldet i søvn i armene, er fordi babyer sover  30 min. "tungt" og derefter 30 min. "let". Det vil sige når de er faldet i tung søvn i vores arme, vågner de en lille smule når de igen når den lette søvn, her bliver de så bange/forskrækkede fordi de pludselig er et nyt sted, i deres egen seng. MIn SP anbefalde os at vi putter hende i sengen inden hun sover helt, så hun lære at falde i søvn selv. Dertil er det rigtig godt at have en bamse eller sutteklud som kun bliver brugt når barnet skal sove, så de føler sig trygge ved denne.

Vi ligger ofte Emilie i sin egen seng når vi har spist aftensmad og hun er blevet ammet - så har vi bare babyalarmen ved hende i soveværelset mens vi er i stuen. Hun er blevet bedre til selv at falde i søvn, men det kan altså godt koste noget tid plus man skal have tålmodighed til at gå ind til dem hele tiden og give sutten eller trøste. 

Undskyld det lange svar, men håber det giver mening det har hvertfald virket for os..

Anmeld

16. juni 2010

Snuffler25

Mette. skriver:

Min lille datter er 7 uger og vi havde en snak med SP omkring netop det samme

Min SP fortalte mig, at grunden til de vågner efter 10-30 min., når man har lagt dem og de er faldet i søvn i armene, er fordi babyer sover  30 min. "tungt" og derefter 30 min. "let". Det vil sige når de er faldet i tung søvn i vores arme, vågner de en lille smule når de igen når den lette søvn, her bliver de så bange/forskrækkede fordi de pludselig er et nyt sted, i deres egen seng. MIn SP anbefalde os at vi putter hende i sengen inden hun sover helt, så hun lære at falde i søvn selv. Dertil er det rigtig godt at have en bamse eller sutteklud som kun bliver brugt når barnet skal sove, så de føler sig trygge ved denne.

Vi ligger ofte Emilie i sin egen seng når vi har spist aftensmad og hun er blevet ammet - så har vi bare babyalarmen ved hende i soveværelset mens vi er i stuen. Hun er blevet bedre til selv at falde i søvn, men det kan altså godt koste noget tid plus man skal have tålmodighed til at gå ind til dem hele tiden og give sutten eller trøste. 

Undskyld det lange svar, men håber det giver mening det har hvertfald virket for os..

Du ska slet ikke undskylde et langt svar - er meget glad for svar

Det lyder meget fornuftigt hvad din SP har sagt egentlig. Vil prøve det allerede iaften!
Hmm, hvordan gør man mht. at give baby en bamse eller lignende som det så forbinder med at sove. Bare lægger det hos ham mens han falder i søvn eller viser ham det eller.. hvad fandt i på?

Anmeld

16. juni 2010

Mette.

Snuffler25 skriver:

Det lyder meget fornuftigt hvad din SP har sagt egentlig. Vil prøve det allerede iaften!
Hmm, hvordan gør man mht. at give baby en bamse eller lignende som det så forbinder med at sove. Bare lægger det hos ham mens han falder i søvn eller viser ham det eller.. hvad fandt i på?

det har hvertfald virket her og efter hun forklade det giver det jo pludselig mening hvornår de vågner op når man føler de egentligt sov tungt i ens arme

Vi har en sutteklud som jeg har sovet med nogle dage, så den har fået duften af mig - Vi ligger den helt tæt på hendes hoved når hun ligger i vuggen, så hun får den der nærhed og tryghed ved at der er noget lige ved siden af hende. Det er egentligt ligemeget hvilken bamse eller sutteklud det er, bare de kender den og duften af den, så de får trygheden når de vågner og ser den ved siden af dem. Jeg håber det virker for jer også. Men i må nok have lidt tålmodighed, for det kan tage alt fra få dage til uger før de rigtig har forstået det.

Min SP anbefalde desuden at når hun er lagt i vuggen og hun bliver sur over at skulle ligge selv, så skulle vi ikke tage hende op, hvis det bare er fordi hun er sur, men stedet tage hendes hånd og snakke eller synge for hende, så hun lære at hun ikke skal sove i vores arme udelukkende. Emilie er nu blevet så god til det at hun faktisk falder i søvn selv stort set hver gang

Anmeld

16. juni 2010

Skouboe

Snuffler25 skriver:

Vil lige indskyde at vi helt bevidst brugte en ganske almindelig stof-ble som sutteklud, da vi ikke ønskede at stå i en situation hvor yndlingsbamsen var blevet væk/i stykker/skulle akut vaskes/glemt eller lignende.

Vi lagde den bare ved vores datters hoved (hun har så altid sovet på siden og har altid elsket at bore hovedet ind i bleen) og her hvor hun snart er 1½ er stof-bleen stadig hendes kæreste eje. Hun er til gengæld ligeglad med hvilken stofble, og det er et kæmpe plus.

Anmeld

16. juni 2010

Tulle28

Vi har først lige indført en egentlig putterutine indenfor den sidste halvanden uges tid. Normalt har Anna (11 uger) spist sidste måltid kl. 21.00/22.00/23.00 og vi har længe talt om at jeg måske skulle amme hende i soveværelset med dæmpet lys istedet for at tage hende ind i stuen, hvor der er lys, TV osv... Men her på det sidste er hun begyndt at tage nogle ekstra lange lure, så måltidet kl. 21.00/22.00 er faktisk blevet sløjfet. Nu får hun mad omkring kl. 19.00/20.00, får nattøj på og så synger vi en lille sang for hende inden hun bliver lagt. Lige nu er det vist mest for forældrenes skyld,men tænker at det er meget godt at begynde at få nogle rutiner allerede nu.

Knus Tulle

Anmeld

20. juni 2010

Brams

Hej

Det første stykke tid blev Lærke også puttet sent og der var ikke ret meget voksentid, men det har lige så stillet ændret sig efter at hun sover mere om natten og mindre om dagen.

Vi har nok også været heldige at hun fra hun var ca. 3 uger har sovet igennem (min. 6 timer hver nat) - nu sover hun selvfølgelig mere efter at hun er blevet ældre, mellem 11 og 12 timer hver nat.

Vi fik ret hurtigt en putte-rutine med amning, sang og godnat og så gik vi ud af værelset og så faldt hun i søvn. Har dog lige været igennem et par dage hvor vi brugte ca. 30 min. på at putte, men er nu heldigvis tilbage i vante rytme.

Hun sov i sin vugge i starten, så hos os (havde en periode hvor hun ikke ville sove selv) og til sidst i egen seng i eget værelse.

Tror det er vigtigt med en god rytme hver eneste nat fra starten, selv om jeg rigtig godt kender den der med at det er hyggeligt at sidde med et sovende barn , der findes vist ikke noget bedre.

Knus

Anmeld

23. juni 2010

Frøken Sørensen

Hej,

Vores dreng som nu er 5½ mdr sov også først mellem 23 og 24 i starten og det mærker vi til nu  Vi fortryder at vi ikke fra starten af indførte rutine med at ligge ham ved 20 tiden og så betød det godnat  Vi er begyndt på det nu og det er nogle hårde kampe vi har. så begyndt endelig nu, for det bliver sværere jo ældre de bliver.

Efter flasken mellem 19.30 og 20.30 bliver han lagt i seng, så synger vi et par sange og så får han sin nusseklud (som dufter af mor og far) og så får han lov til at falde i søvn af sig selv .

Anmeld

23. juni 2010

Pige2009

Tulle28 skriver:

Vi har først lige indført en egentlig putterutine indenfor den sidste halvanden uges tid. Normalt har Anna (11 uger) spist sidste måltid kl. 21.00/22.00/23.00 og vi har længe talt om at jeg måske skulle amme hende i soveværelset med dæmpet lys istedet for at tage hende ind i stuen, hvor der er lys, TV osv... Men her på det sidste er hun begyndt at tage nogle ekstra lange lure, så måltidet kl. 21.00/22.00 er faktisk blevet sløjfet. Nu får hun mad omkring kl. 19.00/20.00, får nattøj på og så synger vi en lille sang for hende inden hun bliver lagt. Lige nu er det vist mest for forældrenes skyld,men tænker at det er meget godt at begynde at få nogle rutiner allerede nu.

Knus Tulle

Vi kørte og kører nøjagtig samme rutine, og det med sangen beroliger dem i høj grad, så det er super at gøre det

Laura lægger sig som regel til at sove med det samme med hovedet dybt begravet i en bamse, stofble, sengeranden eller lign.

K.h. Linda

Anmeld

23. juni 2010

mor-til-vanessa

Snuffler25 skriver:

Hej piger

da vanessa var 2 mdr lærte jeg at hun selv skulle falde i søvn i sin egen seng, som stod i mit soveværelse. det var lidt en kamp men lykkes.

tror det er vigtig man putter dem før de bliver for trætte. jeg plejer at gøre natte klar når hun har gabt det første gab. vi har vores ritualer om aftenen og de er altid de samme og i samme række følge.

grød-bad-lidt tumling med mor-godnat læsning- og en flaske. så bliver hun lagt i seng med sut og sutteklud og så falder hun næsten altid i søvn med det samme, nogen gange skal jeg måske ind og give hende sutten igen. hun kommer som regel i seng mellem 19 og 20 

hvis man gør de samme ting hver aften, ved de at okay mor gør det her fordi det snart er sengetid. og det giver også dem en slags tryghed.

knus fra liv med vanessa som er 6 mdr nu

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.