Hvad med sådan noget som autostole?? er der nogen der har haft sådan en hvor de ligger helt ned i nærmest som en lille lift? eller er det slet ikke nødvendig? Jeg tænker bare hvis de nu er meget små når de ankommer??
Ang. autostole.
Hvis du føder nogle bitte små børn, så må de ikke sidde i autostole, så skal de ligge i en bokssette. Dem kan du leje i babysam. Det er dumt selv at købe dem. De vil sikkert kun have brug for dem i 14 dage. Eller højst sandsynligt kun på vej hjem fra hospitalet.
Du kan dog sagen investere i nogle babyautostole. Køb evt. over Nettet i tyskland. Der har jeg sparet mange penge. Du kan lige rådføre dig med FDM og TÆNK for at finde de bedste.
Nu er mine jo ikke kommet ud endnu. Så jeg kan kun gætte mig til deres behov, men jeg har researcet rigtig meget.
SENGE:
I kan sagens købe to tremmesenge. Det skal de nok få brug for på et tidspunkt. Til at starte med kan de sagens sove i den samme seng. Min nr. 2 tremmeseng bliver installeret i stuen lige op til mit åbne køkken. Så kan de ligge der, når moren laver mad.
I Joans bog om Tvillinger foreslår hun, at man sætter en ekstra enmandsseng op til sin egen. Så kan hele familie ligge der. Tvillingerne kan så sove i den 3. seng, som står op af en væg - og i næste seng sover mor og dernæst kommer faren. Det bliver lige trængt nok med 2 voksne og 2 babyer i en alm. dobbeltseng.
BARENVOGN:
Her har jeg udelukkende hørt, at det er smart at investere i en kombivogn til at starte med. En teutonia eller Urban jungle er de mest populære. De har den bedste liggebrede til børnene.
I stedet for lifte kan det anbefales at købte voksi'er, som de kan sove i meget længe.
Det kan være en idé at investere i altan/have barnevogne, da mange tvillinger vækker hinanden i deres middagslur, hvis de ligger helt sammen. Dette dog først, når de bliver lidt ældre.
En stor tvillingevogn fra Odder er lækker, men utrolig uhandy at gå rundt med. Det primære problem er, at hvis du skal over en kantsten, så skal den næsten op i lodret stilling for at få den over. Hvis I bor langt ude på landet, hvor alt er fladt - og skal den ikke kunne klappes sammen og ind i en bil, er det dog en skøn vogn.
SLYNGE/STRÆKVIKLER/BÆRESELE
Det er en god idé at købe en trækvikle. De er gode til for tidlig fødte børn - og man kan evt. have begge børn i den samtidig. Den skulle være rigtig god.
Når manden er på arbejde og du står med dem selv, så kan det være rart, at den ene bor inde på maven, mens du giver dig tid til at pusle og hygge om den anden.
AMMEPUDE
Er ekstremt vigtig når man venter tvillinger - specielt, hvis man er så ambitiøs at man vil dobbelt amme. Smadder god idé, da man sparer tid og deres rytme kan forenes helt...
I virkeligheden er det dog nok lidt svære. Læste en sød historie på min-mave.dk. Det handlede om, at hver gang moren lagde de små til samtidig så nedstirrede babyerne hinanden og åd til de brækkede sig.. haha. Fik sådan nogle sjove billeder i hovedet, da jeg læste det. Man er vel konkurrence-minded.
Jeg venter med at investere i ammepude til jeg ved, om jeg kan amme (mange må gå hurtig over til MME). Skal jeg have en, så bliver det en "EZ-2 nurse". Det er en helt lille rumstation, som skulle være helt vidunderlig. Der kan man lægge børnene til uden hjælp fra mand eller andre.
Derudover kan jeg anbefale dig, som Malene skriver at være i god tid. Lige pludselig skal du aflaste i sofaen eller på hospital og så er det bare dybt frustrerende at man slet ikke er babyklar.
Til sidst kan jeg anbefale min-mave.dk. De har et stort tvillingforum. Både for gravide og for dem, som har født. Der er rigtig mange gode råd at hente.