Hej alle
Håber der er nogen der kender lidt til reglerne og kan give lidt svar.
Først skal det siges at jeg har deltaget meget lidt i graviditeten, så jeg ved ikke ret meget om hvad der er sket i de måneder rent praktisk. Hvorfor er som sådan sagen irrelevant. Pt er kontakten lig nul. Så her er nok grunden til, at jeg ikke rigtigt kender svarene på mine spørgsmål. Med tiden viste det sig at der var to mulige fædre, og jeg vil naturligvis gerne vide om det er mig der er bioloisk-fader eller det tilfalder en anden. Både for mig selv, men i den grad også fordi jeg mener ethvert barn har krav på at kende sine forældres identitet, så vidt det er muligt. Hun skal i øvrigt føde lige om snart.
Har selv læst loven og ellers set hvad der står rundt omkring. Faldt dog over denne tekst fra familieadvokaten.dk her for ikke så længe siden.
" Moderen vil i forbindelse med registrering af graviditeten eller ved registrering af barnets fødsel blive bedt om at oplyse, hvem der er – eller kan være – far til hendes barn."
Vil det sige at hun allerede nu bør have fortalt statsforvaltningen om de mulige fædre? Og har man selv mulighed for at finde ud af, om hun rent faktisk har gjort det?
En anden ting:
"Kvinden er gift, eller en mand har sammen med hende udfyldt en omsorgs- og ansvarserklæring
Som udgangspunkt har en kvinde ikke pligt til at udtale sig om, hvem hun har haft et seksuelt forhold til, da hun blev gravid, hvis hun er gift, eller hvis en mand har udfyldt en omsorgs- og ansvarserklæring sammen med hende. Her har man valgt at lade hensynet til familielivet og hensynet til barnets forhold til den sociale far veje tungere end hensynet til det biologiske faderskab. Det handler simpelthen om, at man ikke vil risikere, at familien bliver splittet, fordi kvinden tvinges til at fortælle om eventuelle sidespring.
Hvis det under sagen viser sig med meget stor sikkerhed, at den registrerede far ikke kan være barnets biologiske far, så får kvinden alligevel oplysningspligt.
Der skal temmelig meget til, før kvindens får oplysningspligt, når hun er gift eller har udfyldt omsorgs- og ansvarserklæring sammen med en mand. Det kan f.eks. være fordi der bliver foretaget en DNA-test, der viser, at det er meget usandsynligt, at manden kan være barnets biologiske far. Det kan også være, hvis det dokumenteres, at manden ikke kan få børn eller lignende."
Nu viser det sig at hun bor og lever sammen med ham der også er mulig far til barnet, hvilket jo er helt fint.
Meeen, betyder ovenstående at hun(de) faktisk bare kan skrive en omsorgs/ansvars-erklæring, og så får vi aldrig svar på hvem der er den biologiske fader?
Der er for det første ikke foretaget DNA-test.(Da vi havde kontakt ønskede hun ikke at bruge penge på en test), så den del kan og vil aldrig kunne blive opfyldt.
Fordelen ved ikke at blive oplyst er vel at jeg slipper for at betale børnebidrag, men nu er pengene ikke det vigtigste, og de skulle nok kunne findes i budgettet. Det er dog vigtigt for mig ikke, at skulle leve et helt liv uden at kende sandheden omkring en så vigtig del af ens liv.
Har prøvet at skrive til statsforvaltningen, men deres svar er, at de ikke kan svare over mail, uden videre begrundelse.(skrev generelt til dem, så det svar forstår jeg ikke helt)
I plejer at være meget flinke til at svare, så jeg ville gerne lige høre hvilke erfaringer I har inden, jeg prøver at ringe til dem.
Varme hilsner herfra