hc=k skriver:
Hej piger. Jeg har en dreng på 13½ måned som lider af astma, det gør så at han imunforsvar ikke er super godt så han bliver ramt af alt hvad der overhovedet kan ramme ham. I dag var jeg så til det snart ugentlige tjek hos lægen som igen sagde
. Jeg nævnte overfor ham at Kristopher ikke gider spise og at det har været sådan i laaaaang tid nu, hvis han endelig beslutter sig for at ville spise lidt så tager han 2-4 små mundfulde og så vil han ikke have mere.
Da han var 9 måneder vejede han 9,9 kg, det var rigtig flot. da han var 11 måneder vejede han 9,6 kg og til hans 1 års undersøgelse vejede han 9,5 kg. Nu er hans tøj begyndt at hænge på ham og jeg synes han er begyndt at se tynd ud ( undtagen kinderne ). Lægen sagde at jeg skulle sørge for at han spiste noget bedre fordi han jo ikke må gå og tabe sig.
Hvordan skal jeg lige få ham tl at tage på??
Syntes nu ikke at 77 cm og 9,5 kg lyder faretruende lavt...
Selvfølgelig er det ikke godt han taber sig, men set i bakspejl har han også været en del syg og syge børn spiser generalt ikke særlig meget. Så tror helt klart det hænger sammen med han har været syg og han nok skal begynde at spise noget mere. Så det er godt han har haft lidt at tære af...
Har selv svaret i den anden tråd om 'hvad vejer jeres' - selvom det er en farlig ting - at sammenligne vægt og højde... Det handler meget mere om deres almene tilstand.
Vi har selv et astma barn, der oveni ikke kan tåle vise tilsætningsstoffer. Han er dog sjælendt syg.
Dertil har han aldrig vist og viser stadig ikke tegn på sult, så her er det hverdag han nægter mad - spise 3-5 skefulde mad om dagen osv.
Så da han blev 8 mdr vejed han præcis 9 kg og 75 cm - nu 1 år efter er han vokset 12 cm og vejer på gode uger 10,3 og dårlige dage 9,5 kg til sine 87 cm.
Du må aldrig tvinge mad i ham - ej sidde og kontrollere hvad og hvor meget han spiser. Gør måltidet hyggeligt og ikke til en mad kamp, hvor det ender i gråd - kasten med mad osv. Gem din frygt - ængstelse osv. væk, du kan altid gå ind og sparke i senge stolpen senere... Ej, det handler om at måltidet skal være hyggeligt - positivt og trygt.
Her er det vigtig han sidder med os ved bordet uanset om han spiser eller ej. Her er det ikke unormalt han blot spiser 3-6 pasta skruer til aften og ikke vil have mere.
Igår ringed manden (arbejder i denne uge 16-06) og fortvivlet sagde at han ikke ville spise noget. Selvom han havde lavet sovs - kartofler - gulerødder og kylling. Han rørte det ikke, vil ikke sige vi er vant til det - men sådan har jo været siden han var nyfødt.
Ved ikke om du kan bruge noget af det, har andre spørgsmål eller lign. så må du endelig spørge...