Vi drikker danskvand til aftensmaden hver aften, også i weekenden. Decideret sukkersodavand har vi kun i huset, hvis vi skal have- eller har haft gæster. Niels har nogle dåsecolaer stående i værkstedet, og jeg ved, Sofie og han deler sådan én engang imellem, når hun er med ham derovre.
Når vi er til fødselsdage eller bare på besøg, så får hun hvad hun gerne vil have af de drikkevarer, der tilbydes. Det samme når vi har gæster. Louise drikker det, der er i den kop, der bliver serveret for hende. Det er enten mælk eller vand. På dage hvor jeg ikke synes, hun har drukket så godt, kan der komme en sjat saft (Ribena) i. Når vi når til de varme sommerdage, vil der blive tilbudt masser af vand, og hvis det alligevel kniber, at de får drukket nok, så laver vi også en tynd saft eller lader dem få en trekant-is.
Alt med måde og mening, synes jeg; måde er individuelt (man ved godt selv, hvornår man gør noget for meget). Mening er f.eks. i den sammenhæng, der handler om sodavand, at lære at der er forskel på hverdag og "fest". Jeg føler mig meget overbevist om, at et totalforbud mod sodavand kan give bagslag den dag, ungerne selv skal til at administrere. På den anden side vil "sodavand til maden hver dag" jo også være en uhensigtsmæssig vane, som kan følge barnet resten af livet. Igen: alt med måde.
- Helle
Anmeld