Hvordan stopper jeg amning om natten ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.255 visninger
13 svar
0 synes godt om
11. maj 2010

Moldemine

Hej alle sammen, jeg er ved at være ude af mig selv!
Min datter på 8mdr. er nu begyndt at blive puttet i egen seng (hun har lagt mellem min kæreste og jeg hele natten siden hun blev født) og derefter blive lagt i egen seng efter amning, som ca. sker 8 gange om natten
Jeg er ved at være godt træt af at amme om natten, da det spolere nattesøvnen både for mig og vores datter
SÅ jeg vil gerne stoppe amningen om natten og fortsætte med at amme om dagen..

Mit spørgsmål er bare hvordan stopper jeg bedst mulig for mig og hende??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2010

lisbethita

Malouis skriver:

Min datter på 8mdr. er nu begyndt at blive puttet i egen seng (hun har lagt mellem min kæreste og jeg hele natten siden hun blev født) og derefter blive lagt i egen seng efter amning, som ca. sker 8 gange om natten
Jeg er ved at være godt træt af at amme om natten, da det spolere nattesøvnen både for mig og vores datter

Hejsa...

Altså nu er jeg ikke ammeekspert, men lå temmeligt længe på hospitalet med min datter, så derfor fik jeg meget at vide om amning. 

Jeg vil nemlig også gerne have min nattesøvn. Det jeg fik at vide, at jeg skulle gøre, var at lave forarbejdet om dagen. Hun spiser sådan ca. hver 3 time gns. (om morgenen/ formiddag ca. hver 2 time og om eftermiddagen hver 3-4 time). Jeg fik at vide, at når kl. er 16-17, så skal jeg begynde optankningen... så får hun lige så tit, at jeg kan komme afsted med det - ca. 1 gang i timen indtil hun lægges i seng. Da dit barn er 8 mrd, skal du begynde lidt før. Ca. kl 15. fordi du sikkert lægger hende i seng før?? Når hun er blevet tanket godt op, så skulle der være grundlag for en god nattesøvn for jer begge. Måske vågner hun kl- 3 og igen kl. 6 i starten, men det er vel også billigt sluppet for jer, hvis det altså virker for dig også.

Det virker for mig og jeg har gjort det siden hun var helt lille. Nu sover hun i en alder af 7 uger igennem fra kl 22 - 6. I starten sov hun på min mave hver nat, men jeg kan mærke, at det gider hun ikke mere. Så det nøjes vi med at hygge med ind imellem og ellers sover hun i liften i vuggen efter amning. Jeg lægger hende som regelt først ned, når hun er faldet i søvn hos mig, fordi hun er lille. Det er naturligvis kun mine erfaringer...og det er ikke sikkert, at det virker for dig, fordi din baby også er ældre.

Babyer bruger tit amning som en måde at finde tryghed på. Måske har hun svært ved at lægge selv? Men det skal hun vel lære (eller det er der mange holdninger om). Min SP fortalte mig, at hvis de begynder på den slags slatspiseri hele natten, så skal man forsøge at indføre faste madtider hver 3 time. Det kan koste blod, sved og tårer, men ifølge hende var det bedst for alle - også så babyen får mere sammenhængende søvn. 

Igen...jeg er ikke ekspert og der er mange forskellige holdninger blandt SP'ere. Brug bare dette som nogle erfaringer og forsøg dig frem. Har du talt med din egen SP'er?? 

Jeg ønsker dig held og lykke med det og håber dig og din dejlige datter finder en rytme, der giver dig lidt mere overskud og hende lidt mere søvn.

Kærligst Lisbeth

Anmeld

11. maj 2010

Halbschön

Malouis skriver:

Hejsa,

jeg stoppede - lidt omvendt - med at amme om dagen fordi jeg startede efter barsel igen da han var 4½måned... Nicolai har indtil han var 5½ måned sovet i vores seng imellem os, fordi han skulle ammes om natten.

Vi begyndte at give MME om dagen, da jeg jo skulle starte og ikke kunne amme om dagen. Så blev han kun ammet aften og nat... Vi startede stille og roligt ud med få måltider MME om dagen..

Da han er 5½måned siger han selv fra mht. amning så vi beslutter at nu skal han i egen seng på eget værelse. Det gik rigtig godt, og nu vågner han ca 1 gang hver nat og får en flaske..

Din pige er 8mdr, så hun får vel en del fast føde? Så mon ikke du kan mætte hende godt af? Sålænge hun ligger ved siden af dig, kan hun lugte maden, og så blir hun sulten... Så prøv aat få hende puttet i egen seng - evt med en falde-i-søvn flaske... Om det virker, ved jeg ikke, men det gjorde det ved Nicolai ;-)

Anmeld

11. maj 2010

Valle81

Malouis skriver:

Hejsa:0)

Jeg ville simpelthen begynde at tilbyde hende vand i en kop, hun har umiddelbart ikke behovet for at få mad om natten mere.

Hun søger jo nok tryghed og nærvær, men vil mene at du sagtens kan tilbyde hende vand i en kop og et kys i panden og så et godnat:0)

held og lykke:0)

Anmeld

11. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg stoppede med at amme Idun om natten, da hun var 13-14 mrd gammel. Det var frygteligt... Jeg brugte 4 nætter, hvor jeg tilbød hende vand, når hun bad om babber og hun skreg og græd og sparkede. Jeg holdte om hende, kyssede hende og holdte hendes lille frustrerede krop.

MEN - efter de 4 dage, var der ingen ting Så det var godt.

De kloge siger at hvis man gør det inden 10 mrd, er det nemmere, så 8-9 mrd er sikkert perfekt. Jeg har ikke andre råd, end at tilbyde hende vand i stedet også vil hun på et tidspunkt finde ud af at hanen er lukket om natten... Håber det går godt

Anmeld

11. maj 2010

Moldemine

Zafir skriver:

Jeg stoppede med at amme Idun om natten, da hun var 13-14 mrd gammel. Det var frygteligt... Jeg brugte 4 nætter, hvor jeg tilbød hende vand, når hun bad om babber og hun skreg og græd og sparkede. Jeg holdte om hende, kyssede hende og holdte hendes lille frustrerede krop.

MEN - efter de 4 dage, var der ingen ting Så det var godt.

De kloge siger at hvis man gør det inden 10 mrd, er det nemmere, så 8-9 mrd er sikkert perfekt. Jeg har ikke andre råd, end at tilbyde hende vand i stedet også vil hun på et tidspunkt finde ud af at hanen er lukket om natten... Håber det går godt

Tak for dit svar
-det er dejligt at man kan dele erfaringer..
Jeg må indrømme at det med at stoppe amningen er sværer end jeg havde forventet jeg føler jeg svigter min datter ved at stoppe det hun vil jo så gerne....
Min plan er at stoppe amningen om natten og så derefter trappe ned om dagen i løbet af de næste 2mdr. da hun skal begynde i dagpleje derefter..
det er desværre bare lettere sagt end gjort

Jeg går ud fra at du fortsatte med at amme din datter om dagen?? - Kunne hun godt bare acceptere at du ikke ammede hende om natten også?

Jeg har prøvet i en lille uge, at tilbyde hende vand i stedet for bryst, men hun bliver bare endnu mere ulykkelig, og jeg føler bare jeg er VERDENS DÅRLIGSTE MOAR

Jeg håber at det passer med at det er lettere at vænne dem fra bryst inden de er 10mdr! men mon ikke det stadig bliver nogle seje nætter den næste uge??

Anmeld

11. maj 2010

Moldemine

Valle81 skriver:

Hejsa:0)

Jeg ville simpelthen begynde at tilbyde hende vand i en kop, hun har umiddelbart ikke behovet for at få mad om natten mere.

Hun søger jo nok tryghed og nærvær, men vil mene at du sagtens kan tilbyde hende vand i en kop og et kys i panden og så et godnat:0)

held og lykke:0)

Hejsa, tusinde tak for dit svar..
Jeg har prøvet at tilbyde hende vand om natten i stedet og så sige godnat, men hun græder og græder og er helt ulykkelig... Mon en flaske vælling kunne hjælpe?? selvom jeg ved hun HADER sutteflasker ??
- Jeg kan nemlig heller ikke forstå hvis det er sult hun vil ammes for om natten, men hvis nu det er det så kan man vel lave en flaske vælling eller er hun for stor til det??

Anmeld

11. maj 2010

Moldemine

Renée88 skriver:

Hejsa,

jeg stoppede - lidt omvendt - med at amme om dagen fordi jeg startede efter barsel igen da han var 4½måned... Nicolai har indtil han var 5½ måned sovet i vores seng imellem os, fordi han skulle ammes om natten.

Vi begyndte at give MME om dagen, da jeg jo skulle starte og ikke kunne amme om dagen. Så blev han kun ammet aften og nat... Vi startede stille og roligt ud med få måltider MME om dagen..

Da han er 5½måned siger han selv fra mht. amning så vi beslutter at nu skal han i egen seng på eget værelse. Det gik rigtig godt, og nu vågner han ca 1 gang hver nat og får en flaske..

Din pige er 8mdr, så hun får vel en del fast føde? Så mon ikke du kan mætte hende godt af? Sålænge hun ligger ved siden af dig, kan hun lugte maden, og så blir hun sulten... Så prøv aat få hende puttet i egen seng - evt med en falde-i-søvn flaske... Om det virker, ved jeg ikke, men det gjorde det ved Nicolai ;-)

Hejsa
Jo min datter får fast føde, og burde i princippet at kunne undvære bryst nu, men det er dog lettere sagt end gjort...
Hvordan fik du din søn til at tage sutteflaske?? jeg har overvejet at give hende en flaske vælling om natten for at hun ikke skal (sulte/tørste) og at der så vil være større sandsynlighed for at hun sover længere tid??? Men så kommer problemet bare at hun HADER sutteflasker ?! - ved du evt. hvad der er bedst at give MME eller vælling??

Hvor gammel er din søn nu? - Jeg tænker når han stadig får flaske om natten ??

Mange tak for dit svar
Knus Maria

Anmeld

11. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Malouis skriver:

Tak for dit svar
-det er dejligt at man kan dele erfaringer..
Jeg må indrømme at det med at stoppe amningen er sværer end jeg havde forventet jeg føler jeg svigter min datter ved at stoppe det hun vil jo så gerne....
Min plan er at stoppe amningen om natten og så derefter trappe ned om dagen i løbet af de næste 2mdr. da hun skal begynde i dagpleje derefter..
det er desværre bare lettere sagt end gjort

Jeg går ud fra at du fortsatte med at amme din datter om dagen?? - Kunne hun godt bare acceptere at du ikke ammede hende om natten også?

Jeg har prøvet i en lille uge, at tilbyde hende vand i stedet for bryst, men hun bliver bare endnu mere ulykkelig, og jeg føler bare jeg er VERDENS DÅRLIGSTE MOAR

Jeg håber at det passer med at det er lettere at vænne dem fra bryst inden de er 10mdr! men mon ikke det stadig bliver nogle seje nætter den næste uge??

ORK ja Jeg ammede jo læææææææænge efter Idun fik babber til hun var 3½ år.

Der var perioder, hvor jeg mere måtte sætte grænser, fordi hun troede det var en mælkebar, når vi var sammen. At hun selv ville bestemme. Men sådan var det jo ikke. Jeg ammede hende gerne om morgenen, om eftermiddagen og om aftenen til hun var 2 år. Herefter så var der ikke noget om morgenen... Så var det eftermiddagen der røg og til sidst var det aftenbab'en der røg. Men det var stille og roligt derudaf... Det gik faktisk rigtig fint

Anmeld

11. maj 2010

Moldemine

Zafir skriver:

ORK ja Jeg ammede jo læææææææænge efter Idun fik babber til hun var 3½ år.

Der var perioder, hvor jeg mere måtte sætte grænser, fordi hun troede det var en mælkebar, når vi var sammen. At hun selv ville bestemme. Men sådan var det jo ikke. Jeg ammede hende gerne om morgenen, om eftermiddagen og om aftenen til hun var 2 år. Herefter så var der ikke noget om morgenen... Så var det eftermiddagen der røg og til sidst var det aftenbab'en der røg. Men det var stille og roligt derudaf... Det gik faktisk rigtig fint

Hvor er det dejligt at hører at det fungerede så fint for jer
Jeg håber på det samme her
Tusinde tak for dine svar.. Man kan jo ikke lade være med at blive nervøs om man nu gør det rigtige, når de bare græder og græder og man et eller andet sted godt ved hvad de vil have jo

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.