Gravid og hårfarvning - hvordan er det nu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2008

Categorina

Jeg tror, at det er meget forskelligt, hvordan folks holdning til hårfarvning under graviditeten er. Personligt kunne jeg ikke finde på at farve hår, mens jeg er gravid.

Men jeg kan da lige give mit besyv med, så man kan træffe sin egen beslutning udfra den information man har tilgængelig.

Det er ikke mere end en måneds tid siden, at jeg hørte i nyhederne, at man skulle til at forske mere i de skader, som fosteret kan tage ved at moderen farver hår under graviditeten. Man mener, at det kan skade fosterets fertilitet, hvilket først vil vise sig, når de bliver voksne og skal til at have børn. Dvs. drengenes sædkvalitet bliver forringet - jeg ved ikke lige helt biologisk, hvad det gør ved en pige.

Men det giver altså ikke umiddelbart nogle skader, som du kan se på barnet, når det bliver født.

Jeg fik desuden udleveret denne folder hos min læge:
http://www.babykemi.dk/images/17X17web.pdf
den giver et meget godt overblik over Miljøministeriets anbefalinger for gravide ifbm. kemi.

Tror også at, som med alt andet, man skal være mest påpasselig med, hvad man udsætter sig selv og fosteret for i de første 12 uger, da der er der alt dannes.

Men igen, vores forældre gjorde jo også mange ting "galt" dengang... så jeg vil ikke sætte nogen skræmmekampagne igang. Vi er nok bare lidt mere oplyste og opmærksomme nu.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2008

Tessa85

hejsa. Det siges man ikk må farve hår under graviditeten, af hensyn til den lille, det er det samme med parfume man ska passe på da der er nogle giftstoffer af en art som kan være skadelige for fostret.
men jeg må så tilføje jeg en gang under min første graviditet farvede mit hår og min datter har ikk lidt af det, hun er sund og velskabt,
hvis man gerne vil farve hår er den bedste farve man ka bruge dem der skylles ud efter X antal hårvaske da de er de mest milde, det er hvert fald hva jeg har lært under nogle af mine kostmetologkurser:)
knus her fra

Anmeld

8. august 2009

Kristine Krogager

Der er MANGE anbefalinger man anbefales at overholde når man er gravid!! Det er selvfølgelig kun anbefalinger, så de af jer der mener det ikke er nødvendigt at overholde dem alle, er frit stillet til ikke at gøre det.

Det er der vigtigt at huske på er at der en årsag til at sundhedsstyrelsen anbefaler det! De anbefaler ikke ting, hvis de ikke har meget god grund til det. Når der så bliver anbefalet, at det ikke er godt at farve hår, er det fordi der er MANGE kemikalier og hormonforstyrrende stoffer i hårfarve. Man ved ikke med sikkerhed hvad de langsigtede effekt er hvis man benytter det, man ved dog det er usundt for den lille i maven!!

For ikke særlig mange år siden var der ikke fokus på rygning og graviditet, fordi man ikke vidste hvad der skete med den lille baby. I dag ved man det godt og fraråder det stærkt. Astma, øreproblemer, allergier generelt, for ikke at tale om lavere intelligens og koncentrationsbesvær, er bare nogen af de bivirkninger er er ved at moderen ryger i graviditeten..

Min pointe er, at der er skærpet fokus på hvad der påvirker babyen og der er en grund til man fraråder ting. Enten fordi man VED de er skadelige, ellers fordi man har meget stærk mistanke til at de er meget skadelige. 

Som jordemoder OG gravid har jeg stor interesse for hvad folk gør når de er gravide og ikke mindst en stor forståelse for, at det er en million ting man skal tænke over og overveje!! Selv jeg kan ikke huske alle tingene.

Men de konsekvenser der er ved ikke at overholde anbefalingerne kan være skræmmende og er ikke til at se. Spørgsmålet er om man vil tage chancen. 

Jeg har selv en meget grim udvoksning og savner min mascara samt body shops produkter. Jeg tør bare ikke tage chancen! Det er for mig mere vigtigt at give min ønskebaby den bedste start!!

Anmeld

8. august 2009

Trolde_mor

Kristine Krogager skriver:

Der er MANGE anbefalinger man anbefales at overholde når man er gravid!! Det er selvfølgelig kun anbefalinger, så de af jer der mener det ikke er nødvendigt at overholde dem alle, er frit stillet til ikke at gøre det.

Det er der vigtigt at huske på er at der en årsag til at sundhedsstyrelsen anbefaler det! De anbefaler ikke ting, hvis de ikke har meget god grund til det. Når der så bliver anbefalet, at det ikke er godt at farve hår, er det fordi der er MANGE kemikalier og hormonforstyrrende stoffer i hårfarve. Man ved ikke med sikkerhed hvad de langsigtede effekt er hvis man benytter det, man ved dog det er usundt for den lille i maven!!

For ikke særlig mange år siden var der ikke fokus på rygning og graviditet, fordi man ikke vidste hvad der skete med den lille baby. I dag ved man det godt og fraråder det stærkt. Astma, øreproblemer, allergier generelt, for ikke at tale om lavere intelligens og koncentrationsbesvær, er bare nogen af de bivirkninger er er ved at moderen ryger i graviditeten..

Min pointe er, at der er skærpet fokus på hvad der påvirker babyen og der er en grund til man fraråder ting. Enten fordi man VED de er skadelige, ellers fordi man har meget stærk mistanke til at de er meget skadelige. 

Som jordemoder OG gravid har jeg stor interesse for hvad folk gør når de er gravide og ikke mindst en stor forståelse for, at det er en million ting man skal tænke over og overveje!! Selv jeg kan ikke huske alle tingene.

Men de konsekvenser der er ved ikke at overholde anbefalingerne kan være skræmmende og er ikke til at se. Spørgsmålet er om man vil tage chancen. 

Jeg har selv en meget grim udvoksning og savner min mascara samt body shops produkter. Jeg tør bare ikke tage chancen! Det er for mig mere vigtigt at give min ønskebaby den bedste start!!

Jeg må sige jeg er enig med Kristine. Jeg vil også hellere være på den sikre side. Derfor farver jeg mit hår min egen hårfarve nu, så det ikke skal farves under graviditeten, og farver min vipper inden. Så jeg ikke skal bruge mascara de første 3 mdr.
Shampooen er skiftet ud med Neutral shampoo, så jeg ikke får parfume i kroppen, som sådan (man kan vel ikke undgå fuldstændigt)

Men ja, der er en grund til at sundhedsstyrelsen bringer det op. Netop fordi de mener der er en risiko, der er stor nok til at folket skal gøres opmærksom på det.

Så er du villig til at løbe en risiko, eller blot være på den sikre side?
Det er hvad du må gøre op med dig selv

Anmeld

8. august 2009

mor_sabina

Jeg er af samme overbevisning som de fleste herinde kan jeg se. Undgik alle de ting som jeg kunne så jeg gjorde hvad jeg kunne for at passe på min baby. Fik dt dog farvet en uge før fødslen da jeg skulle giftes men det der skete var at farven var næsten het væk efter kun 3-4 dage. Men efter min mening skal man passe på hvor man kan for der er så mange usynlige giftstoffer overalt så man er nødt til at passe på der hvor man ihvertfald kan se dem Men held og lykke med graviditten og jeg er sikker på at du finder svaret i dig selv

Anmeld

13. august 2009

RumlesMor

Kristine Krogager skriver:

Ved du at "Nilens jord" laver en mascara som er uden parabener og parfume?? Spørg evt. i Matas.

Jeg mener den koster 120 kr.

- Rumle.

Anmeld

13. august 2009

Hende den lille

Hej

Jeg har hørt fra flere, at HVIS man skal farve sit hår under graviditet, skal man bruge "henna-farve". Men det må man vidst ikke mere - efter hvad jeg lige har læst mig til (blev jo lige nødt til at reseache lidt . Men der var engang hvor man måtte bruge det - hvis man BLEV NØDT TIL at farve håret. Mine svigerinder brugte henna alligevel.

Men mit råd ville være - lad hellere være, bare for en sikkerheds skyld

Anmeld

15. august 2009

Nanna1985

Jeg bruger det jeg plejer at bruge.. Både parfume, deo, makeup og jeg farver os hår og tager sol.. Alt med måde.. Man behøver ikk pakke sig ind i folie, fordi man er blevet gravid..

Det eneste du nok ikk skal gøre, er at afblege dit hår, når du er gravid.. Det er virkelig stærke sager..!!

Anmeld

26. april 2010

FrøkenBak

Som udgangspunkt, så er det ikke en god idé at farve hår, når man er gravid.

Men men men... HVIS man skal vove sig derud, så kan jeg anbefale, at du bruger naturfarve (hvis du gør det selv), eller spørger din frisør.

Jeg vil påpege, at naturfarver er blevet mere og mere populære, da de ikke indeholder de farlige stoffer, som f.eks. parabener - hvilken babyen især kan tage skade af.

Undersøg markedet, hvis du skal have farvet lokkerne! :-)

Anmeld

26. april 2010

Delilah

Mit hår er lige farvet og jeg taber altså ikke håret eller noget. Det virker som det plejer og der er ikke nogen problemer med det. Det eneste jeg kan tro der er en advarsel det er allergi.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.