I forbindelse med vores søns fødsel var jeg egentlig meget afslappet, da vi havde snakket meget forinden om hvad der skulle ske osv.
Så ud over at jeg naturligvis kom med vand, saft, kolde klude osv., så havde vi også aftalt, at jeg løbende skulle notere hvordan fødslen udviklede sig (altså ind til selv fødslen), så vi kunne putte beskrivelsen af fødslen i hans "Barnets bog" bagefter.
Nu skete der så det, at fødslen gik over til først et gult kejsersnit og pludslig blev et rødt/akut kejsersnit, og det var faktisk først her jeg begyndte at svede og blive rigtig rigtig bange.
For ud over det faktum at min hustru pludselig fik svært ved at trække vejret, og at kejsersnittet blev valgt for os da det kunne ses på hans hjerterytme, så vælder alle følelser og tanker pludselig ind over mig. Mister jeg nu både barn og mor? Har det hele fået indvirkning på mit barn i form af hjerneskade og alt muligt andet. Alle tankerne farer gennem hovedet på mig og jeg kan ikke sidde stille eller være nogen steder af ren og skær angst!
Jeg vidste naturligvis godt at ved et akut kejsersnit skal barnet være ude inden for 5 minutter - men den viden kom på ingen måde frem i situationen.
Hele seancen (kejsersnittet med efterfølgende lægeundersøgelse af min søn) har vel reelt set ikke taget meget mere end 10 minutter (15 max), men det føltes seriøst som om det tog flere timer.
Forløsningen for mit vedkommende kom da jordemoderen kommer ind til mig med min søn og jeg får ham stukket i armene, og jeg har fået at vide at min hustru har det godt og der ingen komplikationer var. Fra at være helt i kulkælderen og tænke de værste tanker bliver jeg nu ovenud lykkelig da jeg får ham i hænderne. Tårerne vælter frem og jeg er nødt til at sætte mig i den nærmeste stol inden benene knækker sammen under mig.
Så på de 10 til 15 minutter har jeg været hele følelsesregisteret igennem og kan nu endelig slappe af og nyde det faktum at nu var jeg blevet far. Ventetiden inden vi kunne komme ind til min hustru på opvågningen gik meget hurtig, da jeg var helt væk i min søn og ikke sansede noget som helst omkring mig, andet end ham. Det var betingelsesløs kærlighed på et splitsekund.
Så alt ialt har jeg oplevet vores førstefødtes fødsel som en følelsesmæssig rutsjetur, som jeg et eller andet sted godt ville have været foruden, men så alligevel ikke, da den jo nok har været med til at gøre mig til den far jeg er idag.