1. gang akut kejsersnit - hva så med nr. 2?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.129 visninger
12 svar
0 synes godt om
3. maj 2010

Hvem?

Hej Allesammen.

Vi har verdens dejligste dreng på 3 mdr, men fødslen var aldeles ikke særlig spændende, det var med veer i 22 timer og endte i akut kejsersnit og mig dopet i det første døgn - så jeg gik glip at utrolig meget.

Nu er mit spørgsmål så - vi er ved at prøve at blive gravide igen, men hva med fødslen - skal man vælge at prøve at føde normalt eller vælge planlagt kejsersnit?

Jeg følte mig utrolig snydt da jeg vågnede på opvågningen 7 timer efter min søns fødsel, jeg vil hellere end gerne føde normalt, men hva nu hvis det går galt igen??

Phu ha så mange overvejelser....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2010

dithmer

Hej.

Jeg fødte også første gang ved et akut kejsersnit da min datter vendte forkert. 2. gang fødte jeg normalt uden problemer. Fødslen tog 6 timer i alt så det var jo hurtigt. Her 3. gang vil jeg også helt klart føde normalt.

Du kommer automatisk til at tale med en fødselslæge når du før har fået lavet kejsersnit så der kunne du jo tage en snak med ham/hende, og også din jordemoder.

Kan ikke se du ikke kan føde normalt. Det er i hvert fald en noget anden og mere rar måde synes jeg !!!!

Held og lykke.

Anmeld

3. maj 2010

TbCp

Min fødsel endte også (efter 15 timer) i akut kejsersnit.
Jeg har efterhånden affundet mig med det, men var i starten virkelig ked af det og følte mig rigtig snydt.
Jeg fik at vide at der ikke var noget for at jeg skulle kunne føde naturligt næste gang.

MEN.... jeg overvejer faktisk, hvis vi skal have flere, om jeg skal have kejsersnit igen... kan ikke bære tanken om at nå ligeså langt om sidst, nåede at få presseveer, og det så igen ender i akut kejsersnit, så hellere have det planlagt fra starten... er det mon noge af de samme tanker du gør dig?

Hvis man får kejsersnit 1. + 2. gang vil man så ikke have mulighed for at føde normalt ved 3. barn.... der skal man have kejsersnit.... ihvertfald efter hvad jeg har fået at vide.

Anmeld

3. maj 2010

XXSS

Hej med dig

Det lyder som om du har haft en fødsel magen til min. Jeg fik veer mandag nat og akut kejsersnit torsdag kl. 18,25. Der var ingen fremgang, åbnede mig maks. 4,5 cm. Var rigtig dårlig med opkast, shaking syndrome, og kan ikke huske noget fra turen retur til opvågningen, vågnede et par timer senere og var stadig ret dårlig, men med black outs. Så man må sige, at det hellere ikke var en spændende fødsel for mig.

Jeg nu gravid med nr. 2 i uge 29. Man bliver indkaldt til lægesamtale, når første gravditet er endt ud i kejsersnit, så snakker med man med lægen om hvordan næste fødsel skal forløses. Lægen råder dig til at føde selv medmindre det er fordi, at dit bækken simpelthen er for smalt, eller at der er andre komplikationer. Dette fordi, at det er mest hensigtsmæssigt for barnet og de får det rigtige "skub" ud i livet.

Hun kunne godt se at min fødsel havde været noget lang og hård. Jeg havde på forhånd besluttet mig for at skulle have planlagt kejsersnit alene af den grund, at jeg ikke ønsker at ende i samme situation som sidst også nu hvor jeg en pige på præcis 18 mdr (dagen på kejsersnittet), som jeg også skal tage højde for. Jeg føler mig på ingen måder snydt for selve fødslen, for jeg føler at jeg gav det et forsøg, men jeg synes at det var ubehageligt at have blackouts og være så dårlig. Så derfor min beslutning, jeg vil gerne "være der" rent mentalt denne gang.

Du bestemmer helt selv, hvad du vil denne gang, hvis du føler dig snydt for fødslen sidst, synes jeg bestemt at du skal give det en chance, for jeg fik af vide, at det tit ender sådan første gang, men at det ikke nødvendigvis behøver at være sådan 2. gang.

Chancen for at de skal have hjælp til at trække vejret er også større ved kejsersnit, jeg fik af vide at der var 3% chance for at "de skulle have hjælp".

Men helt klart giv det en chance hvis du ønsker at prøve den naturlige vej  På gentofte hvor jeg skal føde har de lavet en ny struktur der hedder, at hvis du ikke har født inden for 10 timer og det vil sige åbnet dig en 1 cm i timen, kan du få kejsersnit, så undersøg muligheden - så begge chancer er der...

Håber du blev bare lidt klogere

Tanja

Anmeld

3. maj 2010

louise8723

hej..

i min jordemodergruppe blev der snakket meget om dette emne.. og af hvad jeg kan huske var det noget med at du vidst ikke må føde selv før der er gået 2 år efter et kejsersnit.. da du ellers kan risikere at dine ar går op eller sådan noget..

Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide

Anmeld

3. maj 2010

louise8723

hej..

i min jordemodergruppe blev der snakket meget om dette emne.. og af hvad jeg kan huske var det noget med at du vidst ikke må føde selv før der er gået 2 år efter et kejsersnit.. da du ellers kan risikere at dine ar går op eller sådan noget..

Anmeld

3. maj 2010

XXSS

louise4060 skriver:

hej..

Det har jeg slet ikke fået noget af vide om, og der er bliver kun 18 mdr. imellem dem på dagen, hvor der er planlagt kejsersnit. Der er på intet tidspunkt, nogle af hverken læger eller jordmødre der har nævnt det på nogen som helst måde - og jeg har hellere ikke nogle problemer

Anmeld

4. maj 2010

Christina.78

jeg fik akut kejsersnit i uge 28 og det var i november 2007..blev gravid i juni 2008 og havde hele tiden pointeret, at jeg ville prøve selv at føde denne gang..Cecilie blev født - desværre også ved super akut kejsersnit (mig i fuld narkose og huhej..), da min livmoder brister og hun mangler ilt..det er lige ved at ende galt..

Så jeg er blevet snydt for to fødsler men det har gældt liv eller død, så sådan måtte det nu engang være..

Lægerne har ikke fortalt mig at der er en minimal chance for, når man bliver så hurtigt gravid efter et kejsersnit, at ens livmoder kan briste, at arret kan springe op..og at du faktisk ligger på kanten til at miste både det ene og andet..de sagde til mig at der kun var denne minimale lille chance, MEN chancen er der jo..der kunne vi have mistet vores anden guldklump også..

Hvis og hvis det bliver til endnu en graviditet, så er det planlagt kejsetsnit før tid ved mig - jeg får ikke lov at føde selv..og det tør jeg sgu heller ikke efter alt det vi har været igennem..

Så jeg vil bare sige - der KAN være risiko indblandet ved at føde selv efter en hurtig graviditet efter en anden med kejsersnit...

Anmeld

4. maj 2010

louise8723

Tanja78 skriver:

Det har jeg slet ikke fået noget af vide om, og der er bliver kun 18 mdr. imellem dem på dagen, hvor der er planlagt kejsersnit. Der er på intet tidspunkt, nogle af hverken læger eller jordmødre der har nævnt det på nogen som helst måde - og jeg har hellere ikke nogle problemer

kan nu heller ikke huske det præcis.. kan bare huske der var en i min gruppe som netop meget gerne ville føde normalt men hvor lægerne frarådede det eller sådan noget.. men hvis lægerne siger fint for det er det jo godt nok

Anmeld

5. maj 2010

Hvem?

Uh ha alle de overvejelser, jeg magter simpelthen bare ikke at ligge med veer så længe igen også blive snydt for at føde normalt, jeg vil så gerne føde almindeligt, men kan bare næsten ikke holde tanken ud om at det går så galt igen....

Jeg må prøve at høre hvad lægerne siger, mange tak for alle jers svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.