Jeg har min termin den 26 juni, panikken breder sig og jeg er næsten så langt ude jeg nu er ved totalt at fortryde beslutningen om baby. Ikke at jeg nu kan gøres ugravid, men det nager og trykker..
Jeg har fået tildelt et kejsersnit, det har jeg fået lov til fordi jeg i min barndom var igennem en periode med en pædofil og voldsfikseret far. Jeg aner ikke hvordan jeg reagerer den dag, men jeg tør ikke tage chancen og sige ja til en fødsel der måske ender rigtigt galt. Der er ingen andre end min kæreste der har set mig uden tøj på i årevis. Nysgerrigheden er der, jeg er en stærk pige der har klaret alt hvad livet har kunnet byde på, men modet svigter når jeg overvejer at føde "rigtigt". Det er en dybt ydmygende situation for mig, at ligge der totalt hjælpeløs og i andres vold. Uden bukser på og uden mit normale "værn" af køligt overblik.
Problemet er vel delvist at jeg føler mig fanget nu, vi fandt ud af jeg var gravid i uge 13, vi blev gravide 14 dage efter vi begravede min kærestes far og de efterfølgende svingende perioder troede jeg, skyldtes stress. Jeg har altid været hende der ikke skulle have børn, lige pludseligt skal jeg, jeg kan ikke komme ud af det nu - det føles som om livet bare tog over og besluttede at nu skulle vi være en familie. Ikke at det er en skidt ting, for jeg glæder mig til at gøre min kæreste til far, hans førstefødte bliver en søn og han har genopdaget livet. Jeg glæder mig til at blive en familie som jeg aldrig har oplevet før, jeg glæder mig til at opleve faderrollen igennem min kæreste, der så sandeligt er mere end klar til rollen. Og tager den seriøst.
Men fødslen gør mig angst. Jeg er bange for smerten, selv ved kejsersnittet, jeg er bange for hvordan jeg reagerer, jeg er bange for jeg på en eller anden måde ikke har styrken til at gå igennem det.. Lige pludseligt tvivler jeg på mig selv, en oplevelse jeg ikke har mødt i mange år efterhånden. Jeg er trods alt snart 30, jeg er en voksen, intelligent kvinde der mere end burde være både klar, villig og evnene til at kunne føde. Men modet forlader mig bare jeg tænker på det.
Er der andre der har haft det sådan?
Hvor store er smerterne ved et kejsersnit? Både oplægningen af kateteret men også den modbydelige epidural-blokade?
Jeg går ikke her og bilder mig ind at et kejsersnit er smertefrit, jeg tror bare at jeg er nået frem til at jeg nemmere kan overskue alt det her når det nærmest minder om en operationsdato, end jeg skal gå og vente i uvished.
Hvad med bagefter, kan jeg få min fine, flade mave igen? Eller skærer de mavemusklerne over så de ikke kan trænes mere?
Risikerer jeg noget ved vores søn? Min kæreste er lidt bange for vi ikke kommer tilbage fra operationsrummet, kan han være med?
Kan vi sørge for at vores søn kommer i fars hænder så snart han er ude, og ikke i hænderne på en fremmede sygeplejerske?
Jeg takker på forhånd for jeres råd, jeg beklager det blev lidt konfust mit indlæg, jeg aner bare ikke hvem jeg skal gå til med alle mine tanker. Hele familien og alle veninderne er helt babyskudt, jeg føler mig malplaceret og lidt forkert - jeg synes ikke det her er en lækker tid og jeg tæller dagene til vi kan komme videre i livet.