Fandt dette 
Den amerikanske psykolog Susan Linn tager læseren med på en foruroligende rejse gennem den moderne barndom, hvor barnet – helt ned til babyalderen – i stigende grad bliver betragtet og behandlet som forbrugere. Multinationale virksomheder, der producerer mad, læskedrikke, legetøj, computerspil, mobiltelefoner osv. betragter børn som en kæmpe købekraft, senest Tweens, de 6-12-årige (in between), som er mere påvirkelige end teenagere, og som har større indflydelse på forældrene og på hjemmets køb.
Ved at kombinere masser af eksempler på markedsføring mod børn med teorier om identitetsdannelse, marketingstrategier fra virksomheder og den seneste forskning på området viser Susan Linn, hvordan reklamekonsulenter med øget salg for øje udnytter børn og unges særlige psykiske og mentale sårbarhed på forskellige udviklingstrin – og de måder hvorpå deres sociale, kognitive, følelsesmæssige og fysiske udvikling påvirker deres beslutninger, sym- og antipatier og interesser.
Linns udgangspunkt er at se barnet som et mangefacetteret væsen. Hun analyserer varers og reklamers indflydelse på "hele barnets udvikling" – fra vugge til gymnasium. Børn og unge er mål for enhver form for produkt – og alle aspekter af børnelivet sigtes der på: kost, kreativitet, udseende, sociale kompetencer – med indlejrede værdier i reklamens budskaber – om f.eks. at være tynd, sexet, sej eller voldelig.
Bogen henvender sig bredt til forældre, skolelærere, pædagoger og andre, der omgås børn og unge. Susan Linn kommer med en række råd og eksempler på, hvordan man kan være opmærksom og gøre en aktiv indsats mod forbrugets tyranni – i hjemmet, i klassen, i samfundet.
Anmeld