Hvordan har jeres børn det med at dele tingene med de mindre søskende?
Herhjemme synes jeg det der med deleriet er temmelig svært ind i mellem. Marcus vil absolut intet dele med Malte! Selv hvis han tager nogle af vores ting, mine eller Tues, flyver han hen tager det ud af hånden på ham.
Når det gælder hans egne ting, så respekterer jeg, at han ikke vil dele det, og lader ham have sine ting i fred, ellers opstår der bare ufred i mellem dem, og så vil Marcus slet ikke vide af Malte. Jeg synes egentlig også, det er fair nok, det er jo hans ting. Men jeg accepterer det ikke, når det er mine eller Tues ting, han får ejerfornemmelser over på vegne af os. Så plejer jeg ar forklare ham, at det skal mor og far nok bestemme, og at det eller det må han altså gerne lige låne lige nu. Det bliver somregel accompagneret af et "hvorfor?" Som jeg så prøver at besvare.
Mit dilemma kommer lidt dertil, hvor det drejer sig om nogle af MArcus ting, som han ikke lige leger med, fordi han er i gang med at lege med noget andet. Hvis så Malte kravler over og tager noget af det, som han ikke leger med, så råber og skriger Marcus i vilden sky, og Malte bliver ked af det. Ofte fordi Marcus samtidig flår det ud af hænderne på Malte.
Jeg prøver at forklare MArcus, at han ikke skal råbe og skrige sådan af ham og flå det fra ham på den måde, fordi Malte så bliver ked af det, men at han i stedet skal kalde på mig. Så går jeg somregel ind og afleder Malte og giver Marcus hans ting tilbage og sætter MAlte til noget andet. Men Marcus har meget svært ved at lade være med både at råbe og skrige og ikke rive det fra ham. Det sværeste for ham er dog tilsyneladende hans råben og skrigen, og det er ret højt! Temmeligt enerverende somme tider. Nu hvor MAlte er begyndt at kravle sker det jo ret ofte, og jeg tager mig selv i at blive lidt irriteret og sur på Marcus, selvom jeg prøver at lade være.
Hvad siger I? Hvordan er jeres børn? Er det rimeligt, at Marcus ikke vil lade Malte låne nogle legesager, som han ikke bruger lige nu?
Det skal lige siges, at de deler værelse, som dog er adskilt af en reol i midten.
Knus Dorthe
Anmeld