Som søskende vi dele... eller...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

831 visninger
8 svar
0 synes godt om
21. april 2010

Charlie

Hvordan har jeres børn det med at dele tingene med de mindre søskende?

Herhjemme synes jeg det der med deleriet er temmelig svært ind i mellem. Marcus vil absolut intet dele med Malte! Selv hvis han tager nogle af vores ting, mine eller Tues, flyver han hen tager det ud af hånden på ham.
Når det gælder hans egne ting, så respekterer jeg, at han ikke vil dele det, og lader ham have sine ting i fred, ellers opstår der bare ufred i mellem dem, og så vil Marcus slet ikke vide af Malte. Jeg synes egentlig også, det er fair nok, det er jo hans ting. Men jeg accepterer det ikke, når det er mine eller Tues ting, han får ejerfornemmelser over på vegne af os. Så plejer jeg ar forklare ham, at det skal mor og far nok bestemme, og at det eller det må han altså gerne lige låne lige nu. Det bliver somregel accompagneret af et "hvorfor?" Som jeg så prøver at besvare.

Mit dilemma kommer lidt dertil, hvor det drejer sig om nogle af MArcus ting, som han ikke lige leger med, fordi han er i gang med at lege med noget andet. Hvis så Malte kravler over og tager noget af det, som han ikke leger med, så råber og skriger Marcus i vilden sky, og Malte bliver ked af det. Ofte fordi Marcus samtidig flår det ud af hænderne på Malte.
Jeg prøver at forklare MArcus, at han ikke skal råbe og skrige sådan af ham og flå det fra ham på den måde, fordi Malte så bliver ked af det, men at han i stedet skal kalde på mig. Så går jeg somregel ind og afleder Malte og giver Marcus hans ting tilbage og sætter MAlte til noget andet. Men Marcus har meget svært ved at lade være med både at råbe og skrige og ikke rive det fra ham. Det sværeste for ham er dog tilsyneladende hans råben og skrigen, og det er ret højt! Temmeligt enerverende somme tider. Nu hvor MAlte er begyndt at kravle sker det jo ret ofte, og jeg tager mig selv i at blive lidt irriteret og sur på Marcus, selvom jeg prøver at lade være.

Hvad siger I? Hvordan er jeres børn? Er det rimeligt, at Marcus ikke vil lade Malte låne nogle legesager, som han ikke bruger lige nu?
Det skal lige siges, at de deler værelse, som dog er adskilt af en reol i midten.

Knus Dorthe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2010

Stumpen

Nej det synes jeg ikke er helt rimeligt.. Nogle ting kan man godt sige at Malte ikke må komme til, fordi han er for lille.. Men en dag bliver Malte jo så stort at hans legetøj måske interessere Marcus..

Her i huset gør vi meget ud af at de skal dele om tingene... Men det skal så siges at Mathilde også er rigtig god til at lade Victoria lege med hendes legetøj.. Mathidle leger nu også nogle gange med babylegetøjet.. Herhjemme deles vi om det, men jeg går også meget op i det fordi min nevæ og niece absolut ikke kan deles om tingene.. En dag står nevøen ude på badeværeslet og leger med hans brandbil der kan sprøjte med vand.. Min niece vil gerne prøve, men må ikke og bliver sur.. Deres forældre siger så "jamen det er jo hans, så må du finde noget andet" Hvorfor ikke siger "nu leger han med det, så kan du prøve bagefter"

Selvfølgelig skal der være noget der er dit og mit, men samtidig synes jeg at der skal være grænser...og at man skal lære at deles...

Qnus..

Anmeld

21. april 2010

Charlie

Hej ANja,

det er jo også det jeg synes, at man skal lære at dele. Marcus kan også sagtens deles med andre, som kommer på besøg, men han vil ikke dele med Malte... Siger vi til Marcus, at de godt kan deles, så bliver han så sur og vred på MAlte og vil slet ikke have og siger at han ikke kan lide ham osv. Og det gør bare så ondt i mit hjerte, når han siger sådan noget.

Jeg vil jo gerne at de kan deles, men jeg vil også gerne have, at de skal få et godt indbyrdes forhold som søskende. Margrethe Brun Hansen skriver lidt om det i en af hendes bøger. Hun kommer med et eksempel om, en storebror (el søster) sidder og leger, og så kommer lillesøster og tager et eller andet hvorefter den store bliver gal og skubber. Der foreslår hun, at man sætter sig ned og respekterer den stores ønske om at lege selv, hvis det er det, han vil.
Det er ikke helt det samme, men det er derhen ad. Kan du følge mig?

Åh, jeg er virkelig i et dilemma med mig selv her...
Har prøvet at sige til Marcus, at han jo ikke lige legede med det der, og at somme tider leger han jo også med Maltes ting osv. Men han bliver bare så gal! ...

Anmeld

21. april 2010

Stumpen

Så tror jeg også at der ligger noget andet bag, når han gerne vil dele med andre, men ikke med sin lillebror... Jeg kan godt forstå at det smerter dit hjerte, men han ved jo ikke helt betydningen af alle ord endnu... Men Margrethe har temmelig sikkert ret i sine antagelser, at man skal give storebror så meget plads som muligt og han skal nok acceptere og elske hans bror med tiden.. Men det er nok jalousien der har overtaget hos ham..

Anmeld

21. april 2010

Charlie

Ja, det er også lidt det, jeg har tænkt. at Marcus måske synes eller føler, at Malte har taget så meget andet, at hvis han så også skal tage hans legesager, så bliver det bare for meget for ham...
Tror du så bare, jeg skal lade ham have sine legesager for sig selv? Malte forstår det jo alligevel ikke endnu, at han ikke må låne hans ting. Men der kommer jo en dag, hvor han begynder at forstå det...

Jeg håber, at de en dag kan lege sammen og have det rigtig sjovt sammen.

Tak fordi du vil lægge øre til mig

Hvordan går det hos jer? Kan se længere nede, at du har haft rigtig god tid til dig selv et par dage? Hvor dejligt. Det kunne jeg også godt bruge. Men nu starter jeg snart på et kursus hver tirsdag, så der får jeg lidt tid for mig selv, mens Tue tager drengene

Anmeld

21. april 2010

Stumpen

Jeg tror bestemt at der kommer en dag de vil lege sammen.. Mathilde og Victoria er så småt begyndt på det, men kunne forestille mig at der kommer en tid hvor Mathilde ikke gider lege med Victoria da hun nok mere saboterer end leger

Jamen det går udemærket, jeg har lidt forskelligt som jeg går og gruer lidt over og prøv er at finde ro omkring, det kan du læse om i denne tråd

https://www.baby.dk/debat/46163pi1/moedre-august/har-taenkt-laaaaangt.aspx

Men nogle af tingene ser det ud til at lysne omkring bla. har vi fået styr på dp (sådan da) og jeg skal have søgt et job nu her, men kan lige opdatere senere -er lige midt i aftensmaden

Anmeld

21. april 2010

Munder

(blander mig ikke her, da jeg jo ikke "kun" er beriget med Frøken Stædig )

Anmeld

21. april 2010

3rollinger

Jeg synes heller aldrig vi har haft de store problemer paa den front. Med at dele og den slags. Ikke jeg kan huske ihvertfald og nu er der ikke problemer. Selvfoelgelig kan én godt sidde og lege med noget en dag og den anden vil have det (som regel Laura) og saa bliver Daniel sur, men hvis han ikke leger med det, er det ikke noget problem.

Det er ikke ngoet vi har gjort bevidst, men jeg tror vi har formaaet at legetoejet er "vores". Selvfoelgelig faar de hver isaer noget i gave, men det bliver hurtig faelles og de leger begge to med det hele. De vil som regel helst lege sammen.

En ting vi gjorde, som jeg ikke ved om det har noget med det at goere, var at alt legetoejet laa paa Lauras vaerelse (i det gamle hus) da der ikke var ret meget plads paa Daniels vaerelse og det var saa koldt. Ved ikke om det har haft indflydelse.

Men ellers er jeg nu fuldkommen enig i jeres betragtninger i de foregaaende indlaeg.

Jeg er meget spaendt paa her om Sofia kan komme ind i det faellesskab som Laura og Daniel har. Men det maa tiden jo vise.

Knus

Trine

Anmeld

22. april 2010

Heidi B

Hos os er der ikke meget der ikke er fælles. Det kommer nok. Jeg synes også jeg kan se forskel i om de vil have legetøjet for at drille eller om det rent faktisk er med i en leg.

Jeppe kan bruge hele stuen, med sine biler og tog. Og så nytter det jo ikke Mikkel kommer forbi og tager ind af de parkerede biler. Men synes de er gode til at dele. Og de leger rigtig meget sammen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.