MoarHvidovre skriver:
Lina får begge. Når hun har anfald giver vi først den brune og så den blå. Min læge har aldrig sagt, at vi skulle vente 10 min, hm hm.
øv bliver helt ked af det når jeg læser det,
den brune er jo forbyggende og skal kun gives de 2 gange om dagen(ikke mere, ikke mindre) den er med til at opbygge de små`hår`i luftrøret og holder den betændelse(som man har når man har astma) i skak, således at der ikke dannes for meget slim og at musklerne rundt om luftrøret ikke trækker sig sammen pga irratattion
den blå er en her og nu medicin, den bruges til anfald og til at give før den brune, da ben blå åbner luft vejene og får musklerne omkring luftrøret til at slappe af, ved at give den blå ca 10 min før den brune, sikre man sig bedst virkning af den brune, da den når helt ned og virke, hvor der virkelig trænger,
den blå må faktisk gives lige så ofte som man vil/der er behøv for da der ikke er nogle bivirkninger ved den, andet end barnet kan bliver en smule hyperaktiv og dirre en smule(det ikke farligt eller skadeligt, ej hellere på længere sigt)
ved et astma anfald er det kun den blå der skal bruges og den må faktisk gives med meget kort tids mellemrum(10 min) hvis man føler at første dosis ikke hjalp, eks, 3 gange på 30 min er okay, er der behov for mere så skal man henvende sig til sygehuset( det har man oftes gjort inden, da man bliver bekymret)
ved ikke om det er til at forstå, men sådan oplærer vi børn og forældre ude hos os i astma, men det er lidt svære at skrive end forklare ansigt til ansigt, der kan jeg jo bruge kropsprog
men altså jeg høre rigtig tit at den praktiserende læge har sagt det du fortæller, men hvis man tænker sig om lyder det også logisk at man først giver den blå som åbner luftvejene og så den brune som hjælper luftvejene med at holde sig åbne