Puha. GODT men FARLIGT emne!
Efter min mening er det lige meget hvad svaret er. Det vigtigeste er at børnene føler at de har fået svar på deres spørgesmål, sådan at de ikke går med uafklarede tanker og spørgsmål. Da dette kan være med til at gøre barnet bange, da det så vil fantasere.
Jeg ville personligt fortælle den med himlen, jeg synes den er mest human. Jeg er opvokset med den "historie", og det kan derfor hjælpe mig. Hvis mit barn mister en hun holder af, vil sandsynligheden for at jeg også er meget ked af det, være stor. Derfor kan det være en rar "nem" måde at fortælle hvad der sker, da den ligger på rygraden, så kan vi sammen støtte os til den.
Hold da op, det blev hurtigt meget langt.
Meeen sidste gode råd. Danmarks bedemandsforening, eller hvad det hedder, har lavet en billedbog til børn om døden, tiden efter døden og begravelsen. Der kan børnene få et meget fint, og barnligt syn på hvad der sker. Bogen hedder:
HVOR GÅR MAN HEN NÅR MAN GÅR BORT?
Den købes hos bedemanden, også udenfor forbindelse med begravelse. Den koster 25kr. Der er indlagt en CD med historien. Det kan hjælpe mor & far. Så er der en der læser op, og så kan man være 100 sammen.
Håber at det hele er til at forstå, og at det ikke blev noget rod.
Christina.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld