lalafell skriver:
Jeg har lidt problemer med at finde ud af reglerne for efternavne så tænkte at der sikkert var nogen her der ved noget... Jeg vil søge om et nydannet efternavn der ikke bliver brugt her i landet som jeg har slægt til men ikke kan dokumentere. Problemet er at der er kriterier som man skal opfylde og jeg er ikke sikker på hvad nogen af dem betyder.
Som sagt efternavnet vil være nydannet og der er ingen der hedder det. Men der er en regel jeg er i tvivl om som jeg lige kopiere her:
Citat:
Der kan udfærdiges navnebevis på et nyt efternavn efter § 6, medmindre:
navnet har en sådan lighed med et forbeholdt navn eller et almindeligt kendt historisk navn, at forveksling let kan ske.
Hvad menes ved "forbeholdt" navn? Er det her det samme som personer hvor 2000 eller mindre af dem bærer navnet...? Hvis ikke hvad menes så med et forbeholdt navn?
Grunden til jeg spørger er pga der er 2 personer der bærer et ligende efternavn der ligger sig tæt op at det jeg ønsker.
Tak
Så vidt jeg husker....
Så kan du når du går ind og søger om navn, se at der står noget med at du skal have tilladelse hvis der er få der hedder det, personen skal så udfylde navn og cpr.nummer.
Og hvis der ikke er nogen der hedder det i DK, vil jeg mene at du skal ansøge om at hedde det.
Men kig inde på personregistrering.dk der kan du søge inde fra og også betale
Har jeg gjort, og er let og lige til 
Anmeld