Nydannet efternavn & forbeholdte navne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.417 visninger
11 svar
0 synes godt om
9. april 2010

lalafell

Jeg har lidt problemer med at finde ud af reglerne for efternavne så tænkte at der sikkert var nogen her der ved noget... Jeg vil søge om et nydannet efternavn der ikke bliver brugt her i landet som jeg har slægt til men ikke kan dokumentere. Problemet er at der er kriterier som man skal opfylde og jeg er ikke sikker på hvad nogen af dem betyder.

Som sagt efternavnet vil være nydannet og der er ingen der hedder det. Men der er en regel jeg er i tvivl om som jeg lige kopiere her:
Citat:
Der kan udfærdiges navnebevis på et nyt efternavn efter § 6, medmindre:
navnet har en sådan lighed med et forbeholdt navn eller et almindeligt kendt historisk navn, at forveksling let kan ske.
Hvad menes ved "forbeholdt" navn? Er det her det samme som personer hvor 2000 eller mindre af dem bærer navnet...? Hvis ikke hvad menes så med et forbeholdt navn?

Grunden til jeg spørger er pga der er 2 personer der bærer et ligende efternavn der ligger sig tæt op at det jeg ønsker.

Tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2010

3xM

jeg vil mene der ligger i forbeholdt at så er der ikke andre der må hedde det f,eks er der ikke nogle der må skifte til lego som navn MEDMINDRE du er oprindligt med det via slægt eller lign.

forbeholdt er altså en famillie eller slægt hvor andre ikke kan overtage navnet medmindre det er via giftemål eller direkte slægt.

om det ligger tæt opad vil være beahandler af denne sag der afgøre

gav det mening???

Anmeld

9. april 2010

MUTT3

Hvorfor spørger du ikke på kirkekontoret?´

Anmeld

9. april 2010

MM1987

mariaogmarcus skriver:

jeg vil mene der ligger i forbeholdt at så er der ikke andre der må hedde det f,eks er der ikke nogle der må skifte til lego som navn MEDMINDRE du er oprindligt med det via slægt eller lign.

forbeholdt er altså en famillie eller slægt hvor andre ikke kan overtage navnet medmindre det er via giftemål eller direkte slægt.

om det ligger tæt opad vil være beahandler af denne sag der afgøre

gav det mening???

Jeg tror du har ret...

Ligesom med Lego og som med Katja Kean sagen...

Du må heller ikke bruge "efternavnet" Blåtand...super dårligt eksempel, men det eneste jeg kunne komme på...

Altså du kan jo bare ansøge, det værste der kan ske er at det bliver afvist...

Anmeld

10. april 2010

lalafell

Ja det giver mening, men gælder dette kun kendte familier, varemærker osv? Eller er alle småfamilier med specielle efternavne familier med forbeholdte efternavne?

Jeg har tænkt mig at ringe til kirkekontoret på mandag da der er lukket i weekenden men ville gerne nogenlunde vide hvordan reglerne var.

Anmeld

10. april 2010

MM1987

lalafell skriver:

Ja det giver mening, men gælder dette kun kendte familier, varemærker osv? Eller er alle småfamilier med specielle efternavne familier med forbeholdte efternavne?

Jeg har tænkt mig at ringe til kirkekontoret på mandag da der er lukket i weekenden men ville gerne nogenlunde vide hvordan reglerne var.

Jeg mener at nogen navne må man kun arve, man kan altså kun få det hvis den ene forældre har det og så videre, men det er kun med navne der har været adelige eller noget mener jeg...

Ja prøv at ringe der op...men tror nu sagtens det kan lade sig gøre...

Anmeld

15. juni 2010

pm1976

Jeg mener at du skal være beslægtet med efternavnet. Altså en i din familie skal hedde eller have heddet det.

Det mener jeg det er sådan i hvert fald

Anmeld

15. juni 2010

3xM

gælder også små famillier. kender en hvor deres efternavn er den eneste i dk og de er ikke adlig eller lign. men der kan man kun få samme efternavn via giftemål

Anmeld

26. juni 2010

Pena

Jeg har også et efternavn der er "lukket" dvs jeg ved at jeg er i familie med alle dem der hedder det. Lidt sjovt.

Anmeld

27. juni 2010

LinLin

Er det ikke noget med at hvis der er færre end 200 der har efternavnet er det "forbeholdt"...?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.