Før og efter....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.493 visninger
5 svar
0 synes godt om
1. juni 2008

Mathilde

Hej allesammen:)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om jeres erfaringer om at få børn mht parforholdet.

Det jeg tænker på er, hvordan jeres parforhold var inden i fik barn/børn sammen og hvor længe i havde kendt hinanden/været sammen inden i blev forældre...
Også hvad graviditeten gjorde ved forholdet og endelig hvordan det var eller er efter fødslen, hvor der pludselig er en mere i hjemmet, som naturligvis kræver næsten al jeres tid.
Hvordan med kærligheden til hinanden?

Håber i vil dele jeres oplevelser med mig:)

(H) fra Mathilde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2008

Christinahr

jamen jeg vil da gerne lige fortælle lidt herfra :-)

Vi have været sammen i ca tre år og boet sammen de to. Hun var nu ikke helt planlagt, men en dejlig overraskelse (L)

Det jeg synes er den største omvætning er at man ikke kan være spontan på samme måde. Selvfølgelig kan hun komme med til det meste, men ellers skal barnepassning planlægges.

Selvom man så prøver at planlægge er det ikke altid hun følger planlæggningen :P

Vores forhold er selvfølgelig blevet anderledes, da man er mere udkørt og sådan, så er sgu imponeret over par der har mere end en og stadig holder gang i kærligheden :D

Jeg tænker af og til over hvordan vi "levede" før vi fik den lille og nej hvor må vi ha brugt meget tid foran fjernsynet :-)

Anmeld

4. juni 2008

MorCamilla

Har gik det rigtig godt da vi fandt ud af at vi ventede en baby... :D Da vi havde haft lidt tid til at tænke det igennem..;) Lige efter fødslen var det ikke så godt mellem os, Kasper fik en fødslesdeprision og havde ikke lyst til at være hos os på sygehuset:'( Men nu 2 år efter går det rigtig fint synes jeg.. Selv om det ind i mellem er lidt svært at huske at være kærester, samtidig med at være forældre.. Men det tror jeg at man vender sig til efterhånden... Vi havde været kærester i 2½ år da vi fandt ud af at jeg var gravid...

Anmeld

4. juni 2008

82Miraklet

Hej Mathilde.

Jeg havde været Sammen med kæresten i 5 år da vi endlig fik Naija. I tiden inde var vi meget spontane og kunne pludselig om aftenen køre en tur og bare køre og køre til langt ud på natten... Det kan vi slet ikke mere, da Naija jo tit ligger og sover på den tid.

Under graviditeten, som ikke gik så godt, trak kæresten sig meget og blev lettere irreteret over graviditeten, men da hun så meldte sin ankomst noget før termin var alt glemt og han forgudede hende fra 1. dag....

Vores forhold efter Naija er kommet til, er meget bedre end det har været før. Vi deler meget mere sammen og nyder hinanden mere som familie og sætter pris på hinanden.

Ja man bliver mere træt når man har barn, men man tager sig energi og ekstra tid til hinanden... Det gør vi ihvertfald.

Knus Maria

Anmeld

4. juni 2008

MUTT3

Vi troede slet ikke vi kunne få børn, så da den alligevel troppede op efter 3½ år, ja så var vi naturligvis glade.

Selve graviditeten og fødslen lærte mig MEGET om min mand, jeg havde forventninger under graviditeten, som han aldrig nogen sinde i hans liv kommer bare en brøkdel i nærheden af, graviditet rager ham en høstblomst, 1. gang var det meget frustrerende, lige så meget fordi jeg frygtede at han efter fødslen ville være lige så kold, men sådan var det heldigvis ikke, han forstår bare ikke hvad graviditet er for en fisk, og ønsker ikke at forstå det (hvilket er helt okay med mig, nu hvor jeg ved at det intet har med kærligheden til hans barn at gøre, ej heller hans evner somfar, bare han deltager når jeg siger han skal *gg*) Men det betød at 1. graviditet var fyldt med en masse skænderrier og en masse misforståelser vi gik totalt skævt af hinanden, fordi vi havde urealistiske forventninger til hinanden, altså han forventede også noget af mig, som bare ikke fungere med mig når jeg er gravid.
Så kom fødslen, hvilken jeg naturligvis gruede for mht ham, men ja, man skulle tro han i hemmeigthed havde gået til fødselsforberedelæse.

Vi har haft en del uoverens stemmelser omkring opdragelsen, men det har aldrig betydet skænderrier, der har vi i hvertfald ind til nu (ved jo ikke hvad fremtiden bringer) været super gode til at gå på krompromis, samtidig med at vi bække har den holdning at de små ikke tager skade af at vi er forskellige.

Hvis jeg skal gøre det op tidsmessigt, er jeg lige ved at tro at vi har den samme tid, sammen os to, nu som før, forskælden fra nu og før er at vi rander meget mere til hver vores simbelthen fordi ungerne splitter os, det er svært at finde ordentligt pasning til fornuftige penge her i området, og så er der jo kun et at gøre, den ene må hænge hjemme hos ungerne, hvor vi før kunne tage af sted samtidig og til de samme ting (vi er på hvert vores hold, så vi så entlig ikke meget til hinanden selv om at vi var af sted til det samme) men som helhed rander vi nu også meget mere nu end før, jo flere børn jo mere rand faktisk. Nu er jeg et større hjemmemenneske end manden er, men fordi mit behov for at opleve andet end lortebleer er steget i takt med antallet af børn betyder det også at jeg bruger mere af min fritid på andet end børn, og manden har gang i 3 tidskrævende fritidsintarrasser, hvilket betyder at han i øjeblikket er mindre hjemme (eller rettere tilrådighed for noget af det foregår fra hjemmet) end da han arbejede 60 til 70 timer i ugen.

Skulle vi hænge her hjemme og glo på hinanden og vores unger, det tror jeg simbelthen ikke vi ville kunne finde ud af, ikke at vi ikke kan finde ud af at være sammen (alle 5) det kan vi sagtens og er det meget i det omfang tiden tillader det, vi elsker at tage på ture sammen, men vi voksne ville simbelthen drukne i hinanden og børneopdragelse, for vi ville ikke have meget andet at snakke om end lortebleer og børneopdragelse, hvilket vi bække ville visne og dø af, der til kommer at jeg ikke tror på at noget forhold har godt af at men glemmer sig selv og sine egne behov. 2-somhed har vi naturligvis ikke meget af, men det genere os ikke det mindste, om ca 12 år kan vi igen bruge en masse tid på os to, hvis vi har lyst til det, ind til da har vi det bedst med ikke at gå til grunde i lorttebleerne, og dyrker os selv i det omfang børnene tillader det, der ud over er det hele familien vi dyrker, og så må vi nøjes med os 2 de par timer vi kan de aftner vi er hjemme bække 2, alt andet vil for os betyde kedelig vane, og vane kan ingen af os med, altså ikke at børn er en vane, det tror jeg alligevel aldrig de bliver, men et parforhold bliver ekstrem nemt en vane, og en påduttelse, at man "skal" dyrke hinanden hver onsdag fra 20 til 22... ej den fungere overhovedet ikke for os, vi tager tingene som de kommer, når tiden er der gør vi det, både dyrker os selv, vores børn og hinanden. Det at vi har så mange ting om ørene, gør også at vi nyder hinanden og vores børn på en meget mere intens og afslappet måde, når muligheden er der, her sker så meget at vi ikke behøver icenesætte fx en ferie i sommerferien for at undgå at ungerne kommer til at kede sig.
Sådan som det fungere nu, fungere det super godt for os, vi føler os ikke bundet af hinanden (ind i mellem hemmet fordi vi ofte gerne vil af sted samtidig, hvilket så ikke er muligt pga ungerne, men det er så en anden sag) dvs min mand er ingen vane, ikke 2 dage er ens her i huset (ja ok overdrivelse fremmer forståelsen) derfor gentager vi heller ikke vores liv dag ud og dag ind. Sådan som vi har bygget vores liv op, er vane en by i rusland, og så længe den er det, vil vi kunne bevare kærligheden og fasinationen til/af hinanden, for det vil blive ved med at dukke nye udfådringer op og nye sider af os hver i sær, vi keder os aldrig, værgen sammen eller hver for sig.

Anmeld

4. juni 2008

Mathilde

Tusind tak for alle de gode og oplysende svar:)
Det er dejligt lige at høre hvordan det er/kan være efter man har fået børn sammen....
Ih hvor er jeg bare skruk for tiden;)

(H)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.