Inge erfaringer at komme med her,men tillader mig alligevel at deltage i debatten, da jeg synes det er slående hvor mange der siger at børn ikke høre med til fødsler! Er det ikke det det handler om?!
Min mening er at man ikke skal føde alene, ej heller alene som forældre med et mindre barn. Men hvis fødslen foregår i rolige omgivelser og barnet forstår at det kan komme og gå som det vil, samt at der er nogen barnet er tryg ved som kun tager sig af barnet og ikke den fødende, tror jeg bestemt det kan være en positiv og spændende oplevelse. Samtidig bliver det ældre barn med det samme inddraget i den lille nyes liv og får lov til at deltage som en hel familie.Hvis noget skulle udvikle sig mere besværligt/volsomt/negativt end man havde regnet med under fødslen vil man alligevel blive overført til hospitalet og så vil det nok ikke være så aktuelt at det ældre barn tager med.
Helt konkret kan man sige at man ikke bør tage nogen med til fødslen blot for at give dem en oplevelse, det skal være nogen man selv virkelig har lyst til skal være i nærheden og som man tror man selv vil kunne få støtte fra. Det kan selv et lille barn jo også give bare ved at være til stede.
Læs evt. hjemmefødselserfaringer (http://www.hjemmefoedsel.net/). synes der der er mange positive historier om hele familier der deltager sammen omkring fødslen.
Anmeld