Jeg har en veninde som blev sat i gang da hun var 42+0. Jeg tror ikke lægerne lader en gå længer tid over da det kan begynde at blive farligt for barnet. Jeg har 2 andre veninder hvor den ene fødte 1 uge før og den anden 3 uger før..
Man kan godt vælge at fortsætte graviditeten til man føder naturligt, så længe fosteret stadig trives derinde. Men de fleste vælger jo selvfølgelig at blive sat igang, når de har mulighed for det - og det har man, når man er gået 2 uger over terminen.
Der er ikke længere den samme gode nærring til babyen inde i maven, når den bliver derinde længe efter terminen. Og i nogle tilfælde taber de små sig ligefrem, og SKAL ud for at få noget nærring.
Men de kan også klare sig derinde i længere tid, hvis alt er som det skal være.
Og så står det én frit for, om man vil sættes igang eller vente på, at fødslen starter naturligt.
Jeg kender en pige som har valgt at vente (endda to gange) på at det skulle ske naturligt. Hun gik 3 uger over termin, begge gange.
Med barn nummer to viste det sig dog også, da han kom ud, at han TRÆNGTE til at komme ud og få noget mad! Og hvis ikke han var kommet ud dér, så ville hun også være blevet sat igang, for barnets skyld!
Anmeld