Hej 
Jeg har 2 PKS bag mig, og har ikke fortrudt et eneste af dem!
Begge er udført på Nykøbing F sygehus, så jeg kan intet fortælle om stedet (Horsens), tilgengæld kan jeg fortælle dig om mine oplevelser af KS.
Mit første kejsersnit blev planlagt dagen før det blev udført. Jeg var gået 10 dage over tid, og frem til min termin havde ingen jordemødre spurgt ind til hvad jeg forventede af fødslen m.m. (jeg flyttede midt i forløbet, men derfor burde der have været fulgt op på mig alligevel). Så jeg var meget nervøs, især fordi barnet var vurderet til 4000 gr. Og eftersom jeg var dødtræt af at være stor og gravid på daværende tidspunkt, spurgte jeg til KS og fik det.
Selve KS var intet problem, hverken bedøvelse selve indgrebet eller "opvågningen". Jeg var oppe og gå efter ca. 5 timer, og havde ingen men efterfølgende.
(barnet vejede så 4200 gram og var 56 cm - så det er jeg meget glad for idag at jeg gjorde)
Min nr. 2, blev ganske automatisk PKS, idet der er mindre end 2 år imellem dem, og risikoen for at arret brister er stor (eller kan være). Dog var kampen med mit PKS nr. 2 også trægt, for der var flere læger/jordemødre m.fl. der var af dem menning at jeg sagtens kunne føde varginalt, og jeg havde også gjort det, hvis det var kommet til det. Men nu skete der jo ingenting før dagen for mit PKS, så det blev som jeg ønskede fra start! Og det gik præsic som første gang, og der var jeg endda ude af sengen 2 timer efter operationen. Jeg havde en smule men i 14 dg efter.
Men jeg har også hørt om kvinder der har født normalt, der har men i op til flere år efter, så jeg tror mere på, at det har noget at gøre med hvordan du i bund og grund behandler dig selv.
En af mine veninder kan ikke holde på vandet i en alder af 30, fordi hun ikke laver sine knibbe-øvelser! Og det kom sig bl.a. af, at hun sprækkede ret voldsomt, da hun fødte sin datter varginalt for 5 år siden.. så behandl dig selv godt, vær opmærksom på din krop og dig selv, så kommer du nok rigtigt fint fra start!
Held og lykke med fødslen.
/Heidi