I fredags kl. 9 var vi til nakkefoldsscanning. Vi mødte forventningsfulde op og havde sådan glædet os til at se vores lille baby på skærmen. Synes ugen op til havde været uendeligt lang.
Sygeplejersken blev hurtigt meget stille, og sagde efter kort tid, at der desværre ikke var liv. Fosteret lå bare der helt stille og hjertet slog ikke.
Jeg havde lyst til at skrige! Jeg troede det var løgn da hun sagde det. At det var noget jeg drømte og at jeg ville vågne op lige om lidt og så ville alt være som før. Det var det desværre ikke. Hun hentede en anden sygeplejerske, som kom og scannede med, og de var slet ikke i tvivl. De mente de var dødt omkring uge 9, og i fredags var jeg i uge 12+5.
Det var bare så uvirkeligt og jeg forstår det stadig ikke. Min krop havde ikke forsøgt at frastøde fosteret. Havde jeg så bare blødt inden, havde jeg nok bedre kunne forholde mig til det. Alt havde været perfekt op til. Jeg havde ingen symptomer haft på at noget var galt, og min mave var vokset indenfor de sidste to uger, så nu kunne man endelig begynde at se bare en lille smule, at jeg var gravid.
Vi blev fulgt op på akut modtagelsen, hvor vi sad på gangen og ventede i 2 timer på at tale med en læge. Tror jeg græd uafbrudt i de to timer. Min lille skat skulle tages fra mig, fuldstændigt uforberedt. Tankerne kørte bare rundt i hovedet på mig, kunne slet ikke tænke sammenhængende. Jeg blev indlagt og blev opereret kl. 16 om eftermiddagen. Da jeg blev taget imod på operationsgangen stod lægen ved min seng og læste i min journal, hvorefter hun sagde….”gud, du var til nakkefoldsscanning i morges, og så fik du dén besked? Dét må da også have været hårdt”. Så begyndte jeg selvfølgelig at stortude igen.
Jeg tænker på det hele tiden, og føler mig helt tom indeni. Jeg skal ”heldigvis”være sygemeldt den næste uge. Det står bare som ét stort spørgsmål over mig hele tiden: HVORFOR???? Og hvorfor havde jeg ingen symptomer haft? Har jeg mon gjort noget forkert? Jeg havde gået sagt inden, at det ville være det væste nogen kunne udsætte mig for, at få sådan en besked. Og så sker det…bliver helt paranoid…
Tak for jeres opmærksomhed, trængte bare til at komme ud med det, og håber aldrig dette må ske for nogle af jer.
Kh Mathilde
Anmeld