en masse spørgsmål om amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.625 visninger
13 svar
0 synes godt om
6. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Hej alle ammende eller tidl. ammende!

Jeg sad lige og tænkte på en masse ting omkring amning...

Here goes:

1. Hvor længe ammer I hver gang?

2. Ammer I på begge bryster hver gang?

3. Hvor ofte ammer I?

4. Supplerer I om med mme? Hvis ja, hvornår?

5. Hvor gammelt er barnet (relevant i forhold til ovenstående)?

Knus Caroline, som pt føler sig som en omvandrende madvogn

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2010

snefnug

Hej

Oliver er 2 år 4 mdr nu. så kan ikke helt huske det hele.

Jeg ammede på begge bryster hver gang på nær om natten, da jeg tit lå ned og ammende og vis å begge faldt i søvn.

Jeg ammede når han var sulten, men nok hver 3-4 timer, han sover igen fra kl 21.00 til 6.00 fra han var 1½ mdr

han blev ammet fuldt ud til han var 6 mdr, og har aldrig suppleret op med mme

knus gitte

Anmeld

6. marts 2010

Cris

Åh Caroline, amning er ikke så nemt, som man tror! Kan du huske, da du spurgte om amme stolen? Jeg tror, at det var der, hvor jeg skrev, at jeg ikke har haft en amme stol. Først og fremmes, for jeg ikke har plads til en... Men så, for man skal KONSTANT amme og det bliver kedeligt på en stol! hahahaha! Jeg lå konstant og ammede på sofaen og på vores seng.

De første 3 måneder er meget hårde for de små kraver meget og overhovedet ingen rytme har. Som sagt, jeg ammede konstant. Ammede ammede og ammede. Nogle gange en halv time, nogle gange en hel time. Og om aftenen hvar der næsten altid nogle "amme-thoner" på to eller tre timer (self med tisse pauser til mig! hahahahaha) Jeg har haft begge mine børn konstant i mine arme og ammede mens jeg spiste, mens jeg så en film, men jeg kikkede på nettet, mens jeg har lavet et eller andet til frokost, mens jeg læste i bøger osv osv. Jeg var også meget forvirret i de første dage, for der var ingen der har fortælt mig, at man skulle amme i så lang tid og jeg troede, at mit barn var sulten og tænkte, om jeg skulle suplere med MME. Men endeligt fand nogle kvinder som har hjulpet mig og senere fand jeg også en god hjemmeside som fik reddet min amning. Så nej, jeg har bare indstillet mit liv til en lille babs-baby og har bare ammet i alle mulige stedder (den første måned var jeg meget hjemme) Efter den 3.måned, måske mere 3 og halt pludseligt begynder de på mere sådan noget "turbo-amning" og der kom en rytme af sig selv. Jeg skulle ikke længere amme i så lang tid om aftenen og jeg kunne endelig putte dem tidligere.

Så du skal ikke være bange eller ked af det, for dine smukke Laura er sulten. Husk, at hun har en mave i str. af en valdnød! Så bliver de nød til at spise mange gange om dagen i små portiner. Og hun skal holde din produktion i gang, og derfor skal de amme og amme. Plus at de skal tage meget hurtigt på og skal bruge så mange kalorier som muligt.

Du skal indstille dig, at amning kører stort set hele tiden i starten. Hvis du vil tage kampen, så tag den med glæde, for faktisk går den tid meget hurtigt og der er noget magisk i den, når man kikker tilbage. Hvis du prøver og virkeligt ikke orker, så må du købe noget pulver-mad. Jeg personlig er meget glad, at min amning har og stadig fungere, for jeg synes at meget tit er nemmere end at skulle varme og vaske flasker. Jeg har købt en brystpumpe som jeg ikke kunne finde ud af det i starten. Og så fik jeg gang i den. Jeg fik pumpet noget mælk og en gang i mellem har jeg lavet en flaske som min mand tog med i tasken. Han gik nogle lange ture om eftermiddagen og den lille fik flasken med min mælk og så kunne jeg sove en lang lur (min søn har aldrig sovet længe) Nu ville jeg lave det samme med den lille, men han gider ikke at tage flasken... sådan er det bare...

www.ammenet.dk

Der fik jeg læst i så mange timer og blev meget klogere

Anmeld

6. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Cris skriver:

Åh Caroline, amning er ikke så nemt, som man tror! Kan du huske, da du spurgte om amme stolen? Jeg tror, at det var der, hvor jeg skrev, at jeg ikke har haft en amme stol. Først og fremmes, for jeg ikke har plads til en... Men så, for man skal KONSTANT amme og det bliver kedeligt på en stol! hahahaha! Jeg lå konstant og ammede på sofaen og på vores seng.

De første 3 måneder er meget hårde for de små kraver meget og overhovedet ingen rytme har. Som sagt, jeg ammede konstant. Ammede ammede og ammede. Nogle gange en halv time, nogle gange en hel time. Og om aftenen hvar der næsten altid nogle "amme-thoner" på to eller tre timer (self med tisse pauser til mig! hahahahaha) Jeg har haft begge mine børn konstant i mine arme og ammede mens jeg spiste, mens jeg så en film, men jeg kikkede på nettet, mens jeg har lavet et eller andet til frokost, mens jeg læste i bøger osv osv. Jeg var også meget forvirret i de første dage, for der var ingen der har fortælt mig, at man skulle amme i så lang tid og jeg troede, at mit barn var sulten og tænkte, om jeg skulle suplere med MME. Men endeligt fand nogle kvinder som har hjulpet mig og senere fand jeg også en god hjemmeside som fik reddet min amning. Så nej, jeg har bare indstillet mit liv til en lille babs-baby og har bare ammet i alle mulige stedder (den første måned var jeg meget hjemme) Efter den 3.måned, måske mere 3 og halt pludseligt begynder de på mere sådan noget "turbo-amning" og der kom en rytme af sig selv. Jeg skulle ikke længere amme i så lang tid om aftenen og jeg kunne endelig putte dem tidligere.

Så du skal ikke være bange eller ked af det, for dine smukke Laura er sulten. Husk, at hun har en mave i str. af en valdnød! Så bliver de nød til at spise mange gange om dagen i små portiner. Og hun skal holde din produktion i gang, og derfor skal de amme og amme. Plus at de skal tage meget hurtigt på og skal bruge så mange kalorier som muligt.

Du skal indstille dig, at amning kører stort set hele tiden i starten. Hvis du vil tage kampen, så tag den med glæde, for faktisk går den tid meget hurtigt og der er noget magisk i den, når man kikker tilbage. Hvis du prøver og virkeligt ikke orker, så må du købe noget pulver-mad. Jeg personlig er meget glad, at min amning har og stadig fungere, for jeg synes at meget tit er nemmere end at skulle varme og vaske flasker. Jeg har købt en brystpumpe som jeg ikke kunne finde ud af det i starten. Og så fik jeg gang i den. Jeg fik pumpet noget mælk og en gang i mellem har jeg lavet en flaske som min mand tog med i tasken. Han gik nogle lange ture om eftermiddagen og den lille fik flasken med min mælk og så kunne jeg sove en lang lur (min søn har aldrig sovet længe) Nu ville jeg lave det samme med den lille, men han gider ikke at tage flasken... sådan er det bare...

www.ammenet.dk

Der fik jeg læst i så mange timer og blev meget klogere

tusind tak!

Vil gå ind og læse løs i morgen

Jeg ammer for det meste en time ad gangen - en halv time på hvert bryst ca... Nyder egentlig at amme, selvom dagene hurtigt bare går med amning og bleskift! Vi har selvfølgelig også tid til hygge og en lur hist og pist, men jeg er godt klar over at lige nu skal vi spise og store og stærke, så det må livet indstilles efter

Det er rart at høre jeg ikke er "alene" om at føle mig lidt lost i amme verdenen. Jeg troede faktisk ikke det skulle tage SÅ lang tid at mætte det lille væsen, men hun sutter glad løs i en times tid hver gang og virker glad og tilfreds. Når jeg engang imellem trænger til en laaaaang lur får hun en flaske mme af farmand eller mormor (hun er herovre) men ellers bliver hun mæt hos mig - heldigvis!

Endnu en gang tak for dit svar! og for linket!

Knus

Anmeld

6. marts 2010

Cris

snefnug skriver:

Hej

Oliver er 2 år 4 mdr nu. så kan ikke helt huske det hele.

Jeg ammede på begge bryster hver gang på nær om natten, da jeg tit lå ned og ammende og vis å begge faldt i søvn.

Jeg ammede når han var sulten, men nok hver 3-4 timer, han sover igen fra kl 21.00 til 6.00 fra han var 1½ mdr

han blev ammet fuldt ud til han var 6 mdr, og har aldrig suppleret op med mme

knus gitte

Hold det op! Mine børn ville ALDRIG holde i så lang tid! Nogle gang 3 timer, men ellers ikke så tit. Jo om natten kunne de godt (mest den lille, den store har faktisk ammet hver anden time i døgnet stort set hele tiden)

Med mit nr2 spekulere jeg ikke længere hvor lang tid han kan holde, han ammer bare når jeg kan se, at han søger men mest, når det passer til mig. F.eks hvis jeg skal ud af døren, så ammer jeg altid inden vi tager af sted, eller før jeg går i bad og før jeg starter på mad eller så noget. Så bliver man ikke afbrudt pga sult...

Nå ja, jeg har glemt det der med at amme fra 1 eller 2 bryster. Jeg ammer med en bryst så længe jeg kan, så de kan få så meget som muligt af den fede mælk. Og så prøver jeg at mærke, om han stadig er sulten. Jeg tilbyder den anden bryst og se, hvad der sker. Hvis han sutter og giver slip hele tiden, så er det fordi, de ikke længere er sultene. Men faktisk efter de der famøse 3 måneder ammer jeg bare med kun en bryst hver gang. Om natten bliver det kun en bryst, for jeg nå aldrig at amme længe, da enten falder den lille i søvn eller faktisk er det mor, som falder i søvn   Jeg ammede Felix fuld ud i 5 og halv måneder (og efter han blev 9 måneder ammede jeg kun 3 gange i døgnet indtil han blev 15 måneder) og jeg har den samme plan for den lille nu. Dog ville jeg amme fuld ud i seks måneder, jeg har ingen travlt overhovedet!

Anmeld

6. marts 2010

Cris

Caroline86 skriver:

tusind tak!

Vil gå ind og læse løs i morgen

Jeg ammer for det meste en time ad gangen - en halv time på hvert bryst ca... Nyder egentlig at amme, selvom dagene hurtigt bare går med amning og bleskift! Vi har selvfølgelig også tid til hygge og en lur hist og pist, men jeg er godt klar over at lige nu skal vi spise og store og stærke, så det må livet indstilles efter

Det er rart at høre jeg ikke er "alene" om at føle mig lidt lost i amme verdenen. Jeg troede faktisk ikke det skulle tage SÅ lang tid at mætte det lille væsen, men hun sutter glad løs i en times tid hver gang og virker glad og tilfreds. Når jeg engang imellem trænger til en laaaaang lur får hun en flaske mme af farmand eller mormor (hun er herovre) men ellers bliver hun mæt hos mig - heldigvis!

Endnu en gang tak for dit svar! og for linket!

Knus

Ork ork... Og der er ingen der kommer og fortæller så noget! Så kunne man være forberedt! Men jeg skulle selv finde ud af det (min mor huskede ikke ) Men ja, man tror, at man skal gå rundt og hygge med en baby mens man er på barsel og har masser af planer. Og så finder man ud af, at man slet ikke har tid til at gå i bad! Og så skal de amme og så skal de skiftes, og så skal de puttes og så skal de ammes, og ammes og ammes og så skal de skiftes og så gylper de og skal skiftes igen (jeg har to mega-super-kæmpe-gylperer!) og så skal de puttes.... Så nej, du er slet ikke alene!

Anmeld

7. marts 2010

forår

Caroline86 skriver:

Here goes:

3. Hvor ofte ammer I?

Hejsa

Min lille datter er 3 1/2 mdr og jeg ammer fuldt.

Jeg har ikke suppl. med mme, da det ik har været nødvendigt endnu.

Jeg ammer på et bryst af gangen, og hun spiser ca hver 3-4 time. Men det er ikke noget jeg regner på, jeg lægger hende til når hun er sulten. Dog ca hver halve time de to sidste timer inden hun "går i seng" også spiser hun 1 gang om natten.

Jeg havde faktisk et lidt anstrengt forhold til det at amme i starten, da jeg sys jeg ikke lavede andet, men har det helt super med det idag, og er glad for at det fungere.

Kram Dea

Anmeld

7. marts 2010

Halbschön

Caroline86 skriver:

Here goes:

3. Hvor ofte ammer I?

Hej søde Caroline

Nicolai er nu lige knap 5mdr, og jeg ammede fuldt ud til han blev 4mdr. Nu får han MME om dagen - og nogle små ammemåltider. Og ellers blir ham ammet om aftenen, når vi går i seng, om natten og tidlig morgen(får den første flaske omkring kl 9).

Da Nicolai var ligeså gammel som lille Laura følte jeg heller ikke at jeg lavede andet end at amme og skifte ble. Og en lille lur fik jeg aldrig - har jeg desuden slet ikke fået mens jeg har haft ham, jeg har været alt for dårlig til at ligge mig, når han endelig sov, i frygt for at jeg ikke ville høre ham..

Dengang ammede jeg ca 20-30min af gangen - men kun på det ene bryst(jeg havde ENORMT meget mælk, så jeg løb ikke tør i det ene mejeri, så han måtte over til det andet) Og så gik der måske kun 1-2 timer før han ville ha igen.. Da vi rundede ca. 1½-2mdr, så spiste han 10-15min - også kun det ene bryst, og så ca. hver 3-4 time. - desværre også om natten, men det har nu ikke været det store problem, da han har sovet hos os, og bare har fået brystet når han vågnede, og så faldte vi begge i søvn igen.

Som regel fik han bare mad når han var sulten - går ikke så meget op i hvor lang tid der går imellem.

Da han blev 4mdr startede jeg op på flaske om dagen, både fordi at han blev mere mæt når han fik flaske, og fordi at jeg skulle starte i skole igen efter barsel, når han var 4½mdr, så jeg skulle alligevel til at stoppe fuldtidsamningen... Nu blir han snart 5mdr, og det fungerer rigtig godt med ca. 4 flasker af 180ml MME og resten amning.(vi holder pause med grød/mos lige nu, da han fik sat sig for at han pludselig ikke ville ha det, så vi starter op igen i næste uge, og så vil det jo erstatte to af flaskerne)

Håber du kunne bruge det til noget

Sorry det blev lidt langt - Knus Renée

Anmeld

7. marts 2010

Tiina

Caroline86 skriver:

Here goes:

3. Hvor ofte ammer I?

Hej.

Jeg har ammet 2 børn nu. Vil sige at det afhænger meget af barnet.

Men -  

Altså - jeg ammede mellem 15 og 30 minutter pr. gang.

Næ, som regel kun på 1 for at sikre at det blev tømt helt. Hvis  der var behov for mere skiftede jeg naturligvis, men oftest var det ene nok. (og ja, jeg følte mig sommetider lidt skæv

3. Hvor ofte ammer I?

Det skiftede meget. Fra hver time til hver anden time til hver fjerde time. Nu skal det siges at begge mine børn var relativt store fra fødslen (5,2 og 4,2kg), og måske var det derfor at de var så sultne.  Men hvor ofte skifter lidt som barnet vokser og overgangs perioderne kan være anstrengende, fordi man som mor lige har vænnet sig til en rytme, og så laver ungen den om.

Nej, har jeg ikke gjort. Hvis du supplerer vil din egen mælkeproduktion falde fordi barnet ikke stimulerer produktionen på samme måde.

Jeg ammede mit første barn fuldt i 7 måneder og morgen/aften til han var 9 måneder. Nr. to fik fuldt i 9 måneder og så lidt morgen og aften til han var 1 år. De fik begge grød fra de var 6 måneder og så aldersvarende herefter. Amningen var nok mest til hygge efter det.

God fornøjelse

Anmeld

7. marts 2010

Lærke90

Caroline86 skriver:

Here goes:

3. Hvor ofte ammer I?

Jeg må nok sige at jeg ikke ammer så længe af gangen. et typisk måltid varer nok en halvtime. Det indebærer et helt bryst og en lille tår fra den anden. 

Jeg ammer ca. hver 3 time., og suplerer ikke med mme, da der ikke er noget behov for det. Mit barn er så 10,5 uger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.