Ny børnehave og kostpolitik...:)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.325 visninger
13 svar
0 synes godt om
28. februar 2010

Honningblomst

Så starter Konrad i børnehave i morgen. Han har nu været hjemme i 10 mdr. og vi har alle nydt det, selvom det har været et puslespil nogle gange, men tak til en fantastisk mormor, så altid er der. Det vigtigste er at Konrad har haft gavn af det og har udviklet sig helt utroligt, så dejligt at se tilbage og være sikker på det var det rigtige valg...men nu er det nok godt at komme igang igen for ham.

Men altså, den her børnehave har en kostpoltik og det er ingen...børnene må have det med de vil, både til daglig og til fødselsdage...Er det normalt? Den børnehave han gik I før og som de andre også gik i der var der en virkelig stram kostpolitik, og nu er der bare intet, lidt mørkeligt at der er så meget forskel på de to børnehave?

Men hvordan er det hos jer og er I glad for det som det er?

Knus Eva..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2010

Ranarupta

Jeg har absolut ingen inputs ang. kostpolitik, men glæder mig til at høre, hvordan det går i den nye børnehave.

Hvordan med dig selv - er du klar til det?

Anmeld

28. februar 2010

Lone Jakobsen

jeg har prøvet begge dele.

jeg har haft mine drenge i en børnehave hvor der var meget stram kost politik, og en hvor der slet ingen var (det var så med min datter) den som min mellemste går i nu, har ingen når det kommer til madpakker, men de har begræsning på når det kommer til fødselsdage.

jeg synes det er okay med kost politik, men samtidig er der bare steder hvor det ikke er så nødvendigt. da vi boede i et belastet område med mange misbrugere og to-sprogede, så var det strengt nødvendigt for at sikre fornuftig kost.(børnehavens ord)

men her hvor vi bor nu mener bh. ikke at det er nødvendigt....og selv om mange af børnene får "sukker"morgenmad....ja så er det åbenbart ikke noget større problem.

Anmeld

28. februar 2010

Pia.

Hej søde.

Hvor bliver det altså spændende... glæder mig til at høre om Konrads dag i morgen...

I Mads' børnehave er der en meget stram kostpolitik og den SKAL overholdes... Mads havde pebernødder med i børnehave 1 dec. som han kunne dele ud til stuen (svarede til 2 stk. pr. barn) og jeg blev bedt om at tage dem med hjem igen (det var kun for at ønske glædelig 1 dec.)... !!!!!! Grrr... Men det er så en anden historie, om hvordan jeg reagerede over for det. Men det var blot for at fortælle dig hvor stram en politik de køre der nede...

Intet er tilladt, og i morgen hvor Mads skal dele ud, er det 2 forksllige melon stykker, vindruer og Fignestænger (Sjovt det er okay, men det er så også igen en anden diskution)

Får Konrad ikke mad i børnehave - altså køre de ikke under den nye ordning med kostplan i børnehaven - kan de så også der risikere at serveret ting som du ikke ville syntes om - eller skal de der følge en kostplan ?

Knus fra Pia.

Anmeld

28. februar 2010

Cris

jeg kan huske dengang du har skrivet her inde, at han ikke har haft det så godt. Jeg troede, at han for længe siden startede i den nye børnehave! Jeg krydser fingre og håber, at han bliver ved med at være glad og udvikle sig, som han skal!

Det lyder mærkeligt. I vores integreret institution har de også en stram (men god) kostpolitik. Jeg er meget glad for det. Og faktisk kører madplanen rigtigt godt! Der er rigeligt med maden og børnene elsker at spise det samme og kikke, hvad der ellers bliver serveret og der har intet problem været. En gang i mellem må de få lidt lækkert og det er frugtstang. Til fødselsdag må mor eller far komme med kagen... Tror du, at børnene kommer med slik hjemmefra og at de propper sig med sukker bomber?

Anmeld

28. februar 2010

Honningblomst

Tak... Jo, jeg har det helt fint med det...det er en børnehave som har samme værdier som jeg har, så det gør det i hvert fald nemmere og tryggere som udgangspunkt.

Og så er Konrad klar, det kan jeg se og mærke og det giver han også selv udtryk for, så det er virkelig dejligt.

Så nu bruger vi bare de dage eller uger som det kræver at få ham til at være helt tryg og så kører det..han starter på den stue for de mindste, så det bliver helt stille og trygt og han kan nyde at være en af de store. Der er kun maks 15 børn, så det er rigtig fint...vi glæder os..

Knus og tak igen...)

Ranarupta skriver:

Jeg har absolut ingen inputs ang. kostpolitik, men glæder mig til at høre, hvordan det går i den nye børnehave.

Hvordan med dig selv - er du klar til det?

Anmeld

28. februar 2010

Christinahr

Stram madpolitik og jeg er glad for det.

Jeg er på ingen måde fanatisk med mit barn ikke må få søde sager, men synes det er dejligt at jeg selv kan kontrolere hvornår, hvor meget osv.

Hun gik en kort overgang i en vg hvor der ingen kostpolitik var og her kunne jeg sagtens hente en overgearet halvandet-årige der netop havde fået kage serveret til eftermiddagsmad, kagen var bagt af pædagogerne.

Så jeg er glad for at de holder styr på det.

Anmeld

28. februar 2010

Honningblomst

Nej, vi kunne først få plads nu... men det passer meget godt, min fornemmelse er at han først ville have været klar her omkring 1 januar, så hellere et par måneders kedsomhed end at han var kastet ud i noget nyt. Han er en lille sej dreng fuld af selvtillid og set i bakspejlet, så ville det have gavnet alle mine børn at have ventet med bh til de var omkring 4 år, men tja, nu kom de store jo igennem.

Jeg tror ikke de får værre eller bedre mad end så mange andre steder...kostpolitik eller ej, jeg tænker at de ikke har en fordi forældrene magter at give deres børn det de har brug for, ellers var der vel en? Vi har jo ikke fået mad i institutionerne hernede, så det er madpakker de har med hjemmefra og ikke fællesmad.

Knus Eva

Cris skriver:

jeg kan huske dengang du har skrivet her inde, at han ikke har haft det så godt. Jeg troede, at han for længe siden startede i den nye børnehave! Jeg krydser fingre og håber, at han bliver ved med at være glad og udvikle sig, som han skal!

Det lyder mærkeligt. I vores integreret institution har de også en stram (men god) kostpolitik. Jeg er meget glad for det. Og faktisk kører madplanen rigtigt godt! Der er rigeligt med maden og børnene elsker at spise det samme og kikke, hvad der ellers bliver serveret og der har intet problem været. En gang i mellem må de få lidt lækkert og det er frugtstang. Til fødselsdag må mor eller far komme med kagen... Tror du, at børnene kommer med slik hjemmefra og at de propper sig med sukker bomber?

Anmeld

28. februar 2010

Honningblomst

Christinahr skriver:

Stram madpolitik og jeg er glad for det.

Jeg er på ingen måde fanatisk med mit barn ikke må få søde sager, men synes det er dejligt at jeg selv kan kontrolere hvornår, hvor meget osv.

Hun gik en kort overgang i en vg hvor der ingen kostpolitik var og her kunne jeg sagtens hente en overgearet halvandet-årige der netop havde fået kage serveret til eftermiddagsmad, kagen var bagt af pædagogerne.

Så jeg er glad for at de holder styr på det.

Tja..det andet sted mine børn var, der var der en stram politik, det var der ikke i dagplejen og uden en enkelt gang så har jeg egentlig ikke haft de store problemer med noget af det. Mine får sundt mad med lige meget hvad...og så er jeg ikke så bange for et stykke kage.. hørte lige om nogle undersøgelser som viste at børn ikke blev mere overgearede af sukker....men det er måske forskelligt fra barn til barn...mine påvirkes ikke af sukker, men rigtig meget af feks træthed eller kaos omkring dem, som feks mange larmende børn...

Knus..

Anmeld

28. februar 2010

Honningblomst

hej smukke...

Sådan en kostpolitik som du beskriver var der også ved den gamle børnehave...og jeg syntes det kunne være svært at have noget med til fødselsdage, men det lykkedes da.

I guldborgsund har de udsat madordningen og nu hvor det er frivilligt så tvivler jeg på det bliver til noget..

Men er egentlig glad ved en børnehave med forældre som sagtens kan give deres børn sund mad med uden pædagogerne skal diktere hvad de mener sund mad er...for hvad er det? ensidig mad er det sundt, hvidt brød er det ikke bedre end intet brød, som du nævner frugtstænger er det ikke også slik osv osv osv.. men igen, så kørte det jo også i den gamle børnehave både før og efter den strenge kostpolitik.

Og STORT tillykke igen med ham den skønne mads..

Knus Eva..

Pia. skriver:

Hej søde.

Hvor bliver det altså spændende... glæder mig til at høre om Konrads dag i morgen...

I Mads' børnehave er der en meget stram kostpolitik og den SKAL overholdes... Mads havde pebernødder med i børnehave 1 dec. som han kunne dele ud til stuen (svarede til 2 stk. pr. barn) og jeg blev bedt om at tage dem med hjem igen (det var kun for at ønske glædelig 1 dec.)... !!!!!! Grrr... Men det er så en anden historie, om hvordan jeg reagerede over for det. Men det var blot for at fortælle dig hvor stram en politik de køre der nede...

Intet er tilladt, og i morgen hvor Mads skal dele ud, er det 2 forksllige melon stykker, vindruer og Fignestænger (Sjovt det er okay, men det er så også igen en anden diskution)

Får Konrad ikke mad i børnehave - altså køre de ikke under den nye ordning med kostplan i børnehaven - kan de så også der risikere at serveret ting som du ikke ville syntes om - eller skal de der følge en kostplan ?

Knus fra Pia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.