Rutiner - weekend vs hverdag (dp)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

599 visninger
3 svar
0 synes godt om
19. maj 2008

Kaufie

Hvordan går det hos jer med at holde ca samme rutine i weekenden som på hverdage?

Jeg mener, det er vel det bedste for børnene - at man står op ca samtidig, får måltider på de samme tidspunkter og sover middagslur som de plejer - og selvfølgelig kommer i seng til "normal" tid....

Men herhjemme skrider det bare hver weekend, selvom vi ellers er rørende enige om, at i denne weekend vil vi prøve at holde rutinen fra hverdagene. William vil nemlig slet ikke sove om mandagen - og så tænker jeg om han har sovet for meget i løbet af weekenden - eller for lidt, så han er overtræt?

Der forsvinder også nemt et måltid - morgenmaden bliver rykket lidt fordi vi ligger længere tid og hygger i sengen - får bryst for at sove lidt længere - og så ender det tit med vi først får frokost kl 14.

Tja, der er jo forskel på weekend og hverdage - men hvornår kan de små kapere det uden at blive forvirrede?

Mette, med dreng der næsten sover igennem.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2008

Lise

Jamen, jeg synes faktisk det går ok. Her i huset er det Simon der vækker os hver morgen - og det gør han kl ca 6 uanset om det er tirsdag eller søndag. Og han ønsker sin havregrød på bordet kl 6:30 - hver dag! Og så er vi jo oppe, og jeg har helt styr på tiderne til de forskellige ting i vuggeren, og de bliver holdt ret godt herhjemme også. Jeg planlægger min dag efter hvornår han skal sove og spise - altså hvis vi skal et sted hen sørger jeg for at han kan sove hele sin lur herhjemme, eller at vi tager afsted så han kan sove hele luren dér. Og sørger selvfølgelig også for at han får måltiderne på de tidspunkter som han plejer...

Han har en ret fast rytme som har kørt i efterhånden lang tid. Men jeg kunne da godt forestille mig at det ville blive forstyrret lidt hvis 2 ud af ugens syv dage var anderledes. Men jeg kunne også godt forestille mig at hvis jeg kunne få ham til at sove til bare 7:30 om søndagen, så ville det blive udnyttet...

Faktisk er der først kommet rigtig fast rytme med fast vågne-tidspunkt og så videre efter jeg stoppede med at amme. Ellers så fik han da lige en tår, og så tog vi en time mere på den anden side.. Men jeg er, trods de tidlige morgener, glad for denne faste rytme. Det betyder at jeg ved lige præcis hvornår han kan spise hvad og hvornår han kan sove i hvor lang tid. Og så kommer vi jo også op ;)

Jeg ved ikke hvornår de kan kapere forskellen på weekend og hverdag. Vi har netop passet Christians nevø på otte år i weekenden, og han vågnede kl. 6:30 sammen med os andre - og påstod at det gjorde han hver dag... Og kender du egentlig ikke også det at man er dødtræt mandag morgen fordi man sov længe søndag, og ikke gad gå i seng i ordentlig tid søndag aften? Jeg er sikker på at hvis jeg fik lov at sove længe én morgen, så ville jeg være helt ødelagt efterfølgende fordi jeg nu er så vant til at stå op kl 6...

Nå, jeg kører ud af en tangent. Men jeg tror jeg kom ud med hvad jeg havde og fortælle... :D

Anmeld

19. maj 2008

ivfmarie

Jeg gør faktisk ret meget ud af at følge de vante rutiner. Eller... faktisk kommer det ret meget af sig selv. Malte blir sur og tvær hvis han ikke får lov at sove eller spise når han trænger.
Det betyder selvfølgelig at vi ikke kommer nogensteder mens ungerne sover middagslur - enten skal vi afsted før, eller også må vi vente til de er vågnet igen.
I enkelte tilfælde kan vi time det så de får deres middagslur under en køretur.
Måltider passer også ret godt med vores egne. Vi tager da engang i mellem en lang morgen i sengen - men så henter jeg lidt morgenmad som ungerne kan guffe i mens de sidder i vores seng og glor tv.

Marie

Anmeld

19. maj 2008

Loggidut

her har jeg et gudebarn...det er jeg sikker på (vil skynde mig at sige at madammen ikke har haft det nemt med at sove de sidste to aftner) men ellers har det kørt kanont her...

når vi står op i hverdagene...så har hun vågnet sammen med os, af og til nogle minutter før michael og jeg står op.
og så følger vi rutinen med morgenmad, o.s.v...

men i weekenderne (underligt nok) så har hun snuet til halv otte, og vi nyder det, jeg aner ikke hvordan hun kan føle det er weekend, men det må hun jo kunne!

jeg ved ikke om hun på en eller anden underlig måde kan føle at farmand er hjemme, og der er en anden ro fredag aften...og lørdag morgen...

aner det ikke, men jeg har altså et gudebarn, som sagtens kan rykke nogle timer i weekenden...

ps/shit nu er det skrevet....jeg headhunter dig hvis det skrevne ord ødelægger hendes soverytmer!
8D

og ps/ igen igen, hun kommer i seng halv otte (normalt) hver dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.