Nogen der er alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.185 visninger
17 svar
0 synes godt om
20. februar 2010

Clement09

Nogen der bor alene som er på su og har et barn? bare fordi jeg skal snart starte på udd. og der får jeg su.. men aner ikke hva jeg kan regne med at få ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2010

qp

Clement09 skriver:

Nogen der bor alene som er på su og har et barn? bare fordi jeg skal snart starte på udd. og der får jeg su.. men aner ikke hva jeg kan regne med at få ??

Jep, jeg er enlig mor på SU.

Du får dobbelt SU med mulighed for, at søge lån og forsørgertillæg oveni. Du får også friplads i institution og evt en højere boligsikring.  Det er til, at leve af skulle jeg hilse og sige

Anmeld

21. februar 2010

LivasMor

reglerne er lidt indviklede.

Afhængigt af hvornår du har født, kan du får ekstra su (du kan få dobbelt SU op til 12 mdr. efter din fødsel).
Hvis du er enlig forsørger kan du ligeså få ekstra.

se evt. mere her :

http://su.dk/SaerligStoette/foraeldre/foeruddannel se/Sider/default.aspx

Anmeld

21. februar 2010

qp

LivasMor skriver:

reglerne er lidt indviklede.

Afhængigt af hvornår du har født, kan du får ekstra su (du kan få dobbelt SU op til 12 mdr. efter din fødsel).
Hvis du er enlig forsørger kan du ligeså få ekstra.

se evt. mere her :

http://su.dk/SaerligStoette/foraeldre/foeruddannel se/Sider/default.aspx

Nu har hun jo barnet og skal starte på en uddannelse og vil derfor gerne vide hvad hun har ret til

Og mht de 12 mdrs barsel efter fødsel så kan du vælge 6 mdr med dobbelt su eller 12 mdr med enkelt su - men det er jo ikke just relavent i hendes tilfælde, ville bare lige sige at det ik er helt korrekt, det du skriver.

Anmeld

21. februar 2010

LivasMor

qp skriver:

Nu har hun jo barnet og skal starte på en uddannelse og vil derfor gerne vide hvad hun har ret til

Og mht de 12 mdrs barsel efter fødsel så kan du vælge 6 mdr med dobbelt su eller 12 mdr med enkelt su - men det er jo ikke just relavent i hendes tilfælde, ville bare lige sige at det ik er helt korrekt, det du skriver.

Netop derfor skriver jeg : afhængigt af hvornår hun har født, for hvis hun har født for 6 mdr. siden, er der kun 6 ekstraklip tilbage, da hun kun er berettiget til netop denne ekstra takst op til 12 mdr. efter sin fødsel... dette er indviklet at forklare og er grunden til linket...

Derudover er hun berettinget til su-lån og suppelerende su-lån ja... Friplads og høj boligsikring burde hun som enlig forsørger allerede få, den ændrer sig selvfølgelig ved ændret indkomst.

Jeg kan da også indsætte dette link som ligger på samme side, og som viser de konkrete takster

http://su.dk/SU/satserSU/Sider/default.aspx

Anmeld

21. februar 2010

LivasMor

og så er der også noget med at man ikke kan få begge dele samtidig - altså ekstra SU og forsørgertillæg/forhøjet SU-lån...

Anmeld

21. februar 2010

Ina33

Hmm

Jeg er enlig mor til to, og får SU. Jeg får dobbelt SU (forsørgertillæg), og jeg tror ikke det har noget at gøre med hvornår mit barn er født?

Der udover får jeg (næsten) dobbelt SU-lån. Jeg får friplads i institution og højere boligsikring...

Anmeld

21. februar 2010

qp

Loppe skriver:

Hmm

Jeg er enlig mor til to, og får SU. Jeg får dobbelt SU (forsørgertillæg), og jeg tror ikke det har noget at gøre med hvornår mit barn er født?

Der udover får jeg (næsten) dobbelt SU-lån. Jeg får friplads i institution og højere boligsikring...

Anmeld

21. februar 2010

qp

Netop derfor skriver jeg : afhængigt af hvornår hun har født, for hvis hun har født for 6 mdr. siden, er der kun 6 ekstraklip tilbage, da hun kun er berettiget til netop denne ekstra takst op til 12 mdr. efter sin fødsel... dette er indviklet at forklare og er grunden til linket...

Derudover er hun berettinget til su-lån og suppelerende su-lån ja... Friplads og høj boligsikring burde hun som enlig forsørger allerede få, den ændrer sig selvfølgelig ved ændret indkomst.

Jeg kan da også indsætte dette link som ligger på samme side, og som viser de konkrete takster

http://su.dk/SU/satserSU/Sider/default.aspx

Hvis hun har født for 6 mdr siden er der 6 klip tilbage? Øhh nej - sikke noget vås du skriver der... hvis hun er studieaktiv/ melder sig på en uddannelse mens barnet eks er 6 mdr så får hun da dobbelt SU, forsørgertillæg og lån (hvis hun vælger det).

Det du snakker om er klip i forbindelse med barsel og noget rod, at drage ind i en tråd som denne.

Hun spørger hvad hun har ret til som enlig mor til et barn. Og det er komplet ligemeget hvornår barnet er født hun har ret til dobbelt SU, forsørgertillæg, lån, friplads og evt mere boligsikring!

Anmeld

21. februar 2010

LivasMor

Jamen nu du synes jeg er så fuld af vås, vil jeg da lige citere direkte fra første link. Hvad enten du mener så er dette hvad der står:

Du fik barn før din uddannelse

Du kan få ekstra SU, hvis du har fået barn, inden du er startet på din uddannelse, eller mens du har haft orlov fra din uddannelse

For at få ekstra SU, må du tidligst være blevet forælder:

* højst 12 måneder før uddannelsen starter, hvis du er blevet mor
* højst seks måneder før uddannelsen starter, hvis du er blevet far

Derudover skal du opfylde de generelle betingelser for at få SU. Vær opmærksom på at du ikke kan få ekstra SU samtidig med, at du modtager forsørgertillæg eller forhøjet SU-lån til forsørgere.

"Så meget kan du få:

For at regne ud hvor mange måneders ekstra SU du kan få, skal du se på hvor mange hele kalendermåneder, der ligger imellem fødselsmåned og studiestartsmåned. Det antal måneder der er gået, skal du trække fra 12 (hvis du er mor) eller fra seks (hvis du er far).

Eksempler:
Hvis du bliver mor i for eksempel april og starter på uddannelsen i september, kan du få otte måneders ekstra SU (der går fire hele måneder, maj-august, mellem fødsel og start på din uddannelse, og når du trækker fire fra 12, er der otte måneder tilbage). "

Her er da intet nævnt om barsel, tværtimod står der EFTER orlov, citatet fortæller direkte hvad du er berettiget til efter opstart....

Mit bedste råd er at du kontakter en studievejleder på evt. EUC, de kan fortælle dig nøjagtigt hvad du kan få, fremfor at vi sidder og peger fingre af hinanden for at sige noget som kunne være forkert.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.