Fødsel i vand!?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.525 visninger
17 svar
0 synes godt om
19. februar 2010

MyBaby

Jeg har efterhånden hørt rigtig meget godt omkring fødsler i vand. Jeg skal selv føde inden for de næste par måneder og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre nogle erfaringer omkring fødsel i vand. Jeg tænker både på det at være i vand under selve fødslen og/eller under udvidelsesperioden!

Hvordan oplevede I det i forhold til smerterne? Havde I en fornemmelse af mere eller mindre bevægelsesfrihed? Hvilken indvirkning oplevede I, at det havde på, hvor meget I sprækkede/kig i stykker for neden? OSV.

På forhånd tusind tak, fordi I vil dele jeres erfaringer

Nina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2010

Tina2

MyBaby skriver:

Jeg har efterhånden hørt rigtig meget godt omkring fødsler i vand. Jeg skal selv føde inden for de næste par måneder og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre nogle erfaringer omkring fødsel i vand. Jeg tænker både på det at være i vand under selve fødslen og/eller under udvidelsesperioden!

Hvordan oplevede I det i forhold til smerterne? Havde I en fornemmelse af mere eller mindre bevægelsesfrihed? Hvilken indvirkning oplevede I, at det havde på, hvor meget I sprækkede/kig i stykker for neden? OSV.

Nina

Jeg har KUN godt at sige om fødsel i vand

Nu er jeg ikke en af dem der har specielt ondt under udvidelsesveerne- fik først ondt ved 8-9 cm...

Jeg sad i vandet alt i alt i en time. Var 7 cm åben da jeg kom ind på fødegangen, så de skyndte sig at fylde karret.....

Jeg synes det tager en stor del af smerterne og man slapper mere af... Jeg HAR prøvet at føde på en seng også og det skal jeg IKKE igen! Man kan bevæge sig frit i vandet og finde den måde at sigge/ligge på der passer en bedst

Jeg sprækkede meget da jeg fødte min datter (født på en seng), men hun var også stjernekigger. Min søn blev så født i vand og jeg sprækkede overhovedet ikke, og han vejede lige knap 5 kg....

Når man ligger/halv sidder på en seng og føder, så lukker man faktisk fødselskanalen med 30%!!!

Så jeg er STOR fortaler for at føde i vand  Jeg var "høj" af den fødsel et par uger efter, virkelig en fantastisk oplevelse.....

Anmeld

20. februar 2010

MyBaby

Tina2 skriver:

Jeg har KUN godt at sige om fødsel i vand

Nu er jeg ikke en af dem der har specielt ondt under udvidelsesveerne- fik først ondt ved 8-9 cm...

Jeg sad i vandet alt i alt i en time. Var 7 cm åben da jeg kom ind på fødegangen, så de skyndte sig at fylde karret.....

Jeg synes det tager en stor del af smerterne og man slapper mere af... Jeg HAR prøvet at føde på en seng også og det skal jeg IKKE igen! Man kan bevæge sig frit i vandet og finde den måde at sigge/ligge på der passer en bedst

Jeg sprækkede meget da jeg fødte min datter (født på en seng), men hun var også stjernekigger. Min søn blev så født i vand og jeg sprækkede overhovedet ikke, og han vejede lige knap 5 kg....

Når man ligger/halv sidder på en seng og føder, så lukker man faktisk fødselskanalen med 30%!!!

Så jeg er STOR fortaler for at føde i vand  Jeg var "høj" af den fødsel et par uger efter, virkelig en fantastisk oplevelse.....

Jeg synes også virkelig det lyder som noget, jeg ville kunne have gavn af under fødslen. Jeg har ikke prøvet at føde endnu, så jeg ved jo slet ikke, hvad der venter mig, men jeg tror bare, jeg vil synes, det er enormt rart at kunne bevæge sig uden de store problemer i vandet i forhold til, hvis man ligger/sidder!

Jeg har også hørt om nogen, der sad i karret helt indtil fødseln og så kom op lige tilsidst og så faktisk stod/sad på hug og fødte! Jeg tænker bare, at tyngdekraften må da kunne hjælpe lidt mere med, når man står/sidder i hug end når man ligger eller næsten sidder på en seng. Men du siger jo også, at fødselsgangen faktisk lukkes en del, når man sidder/ligger!

Man ved jo selvfølgelig aldrig, hvordan fødslen bliver, men jeg tænker, at det jo er meget godt, at gøre sig nogle tanker omkring det, inden man står i det!

Tusind tak fordi du ville svare - det håbede jeg jo lidt du ville, da vi lige talte lidt om det i en anden tråd!

Anmeld

20. februar 2010

Liljesilas

Jeg følger lige med her, tror også jeg kunne være intresseret i at føde i vand, efter hvad i skriver! Er det noget man skal informere om på forhånd?

Anmeld

20. februar 2010

MyBaby

mayapigen skriver:

Jeg følger lige med her, tror også jeg kunne være intresseret i at føde i vand, efter hvad i skriver! Er det noget man skal informere om på forhånd?

Jeg har også tænkt på, om man mon skal give besked om det nogen steder! Jeg tror dog, at man taler med jordmoderen om det, når man ankommer til fødegangen. Det er jo heller ikke altid, det kan lade sig gøre at føde i vand, hvis der at en eller anden årsag skal lyttes til barnet i en periode eller sådan noget. Men jeg tror, jeg vil prøve at spørge mig JM næste gang, jeg skal derhen!

Anmeld

20. februar 2010

Tina2

MyBaby skriver:

Jeg synes også virkelig det lyder som noget, jeg ville kunne have gavn af under fødslen. Jeg har ikke prøvet at føde endnu, så jeg ved jo slet ikke, hvad der venter mig, men jeg tror bare, jeg vil synes, det er enormt rart at kunne bevæge sig uden de store problemer i vandet i forhold til, hvis man ligger/sidder!

Jeg har også hørt om nogen, der sad i karret helt indtil fødseln og så kom op lige tilsidst og så faktisk stod/sad på hug og fødte! Jeg tænker bare, at tyngdekraften må da kunne hjælpe lidt mere med, når man står/sidder i hug end når man ligger eller næsten sidder på en seng. Men du siger jo også, at fødselsgangen faktisk lukkes en del, når man sidder/ligger!

Man ved jo selvfølgelig aldrig, hvordan fødslen bliver, men jeg tænker, at det jo er meget godt, at gøre sig nogle tanker omkring det, inden man står i det!

Tusind tak fordi du ville svare - det håbede jeg jo lidt du ville, da vi lige talte lidt om det i en anden tråd!

Selvfølgelig vil jeg det:-) Nej, man kan aldrig sige inden hvordan det skal være- da jeg skulle føde min datter ville jeg også ha' født i vand, men kunne slet ikke holde ud at være i vandet pga smertter i ryggen (fordi hun var stjernekigger) så derfor måtte jeg op....

Men i vandet kan man jo sidde/ligge som man vil og stadig ikke påvirke fødselsgangen, som man gør på en seng... Jeg synes man er forfærdelig "fanget" på en seng og havde ikke skyggen af den følelse i vandet.....

Prøv at søge på fødsler i vand på youtube, jeg synes det er så fantastisk at se :-) Så en forleden fra USA (tror jeg det var), hun var delfintræner og fødte sit barn nede i et bassin og der var en delfin HELT henne hos hende mens hun fødte.... Lidt skørt, men var nu meget sødt, syntes jeg... De delfiner var jo hele hendes liv:-)

Anmeld

20. februar 2010

MyBaby

Tina2 skriver:

Selvfølgelig vil jeg det:-) Nej, man kan aldrig sige inden hvordan det skal være- da jeg skulle føde min datter ville jeg også ha' født i vand, men kunne slet ikke holde ud at være i vandet pga smertter i ryggen (fordi hun var stjernekigger) så derfor måtte jeg op....

Men i vandet kan man jo sidde/ligge som man vil og stadig ikke påvirke fødselsgangen, som man gør på en seng... Jeg synes man er forfærdelig "fanget" på en seng og havde ikke skyggen af den følelse i vandet.....

Prøv at søge på fødsler i vand på youtube, jeg synes det er så fantastisk at se :-) Så en forleden fra USA (tror jeg det var), hun var delfintræner og fødte sit barn nede i et bassin og der var en delfin HELT henne hos hende mens hun fødte.... Lidt skørt, men var nu meget sødt, syntes jeg... De delfiner var jo hele hendes liv:-)

Det vil jeg helt sikkert prøve at søge på - det er utroligt, hvor spændende det bliver at se eller høre om andre kvinders fødsler, når man selv er tæt på.... :0)

Glæder mig til at kunne berette om min fødsel herinde om en måneds tid!

Anmeld

23. februar 2010

Nanna444

Hej hej

Jeg fødte også min søn i vand og kan kun ( ligesom Tina2 ) sige alt muligt godt om det. Jeg har dog kun født denne ene gang, saa har ikke så meget at sammenligne med, men skal helt sikkert også føde i vand hvis der bliver en næste gang.

Jeg synes at vægtløsheden i vandet var helt fantastisk. Jeg kom i karret da jeg var ca 6cm åben og var i vandet i ca 2 timer incl de 40 min hvor jeg havde presseveer. Forinden havde jeg åbningsveer i ca 10 timer hvor jeg også tilbragte ca 2 timer hjemme i vores badekar. Jeg synes helt klart at vandet virker smertelindrende, men det bedste er helt sikkert at man virker meget lettere og har lettere ved at finde en behagelig position. Og ja, jeg tror helt klart også at tyngdekraften kan hjælpe en hel del.

Jeg sprækkede lidt tilsidst da bebsen sad fast med skulderen, men det mærkede jeg faktisk helt ikke. Fik 4 sting ialt.

Alt i alt kan jeg kun sige: Fød i vand Brug vandet alt hvad du kan: både i åbningsfasen og under selve fødslen. Det er en helt fantastisk oplevelse! Jeg forstår slet ikke at alle jordmødre ikke anbefaler dette. Og du kan jo altid komme hurtigt op af karret hvis du finder ud af at det alligevel ikke er noget for dig 

Held og lykke med den forestående fødsel - der venter dig en magisk oplevelse forude

Knus Nanna

Anmeld

23. februar 2010

Bayze

MyBaby skriver:

Nina

GODT SPURGT!! Jeg er nøjagtig samme sted i mine overvejelser:-)

Jeg nåede lige at se under dit indlæg at Tina2 heldigvis byder gavmildt ind med hendes erfaringer - de har nemlig for alvor sat gang i mine overvejelser:-)

Kh Tina 33+1

Anmeld

23. februar 2010

Bayze

MyBaby skriver:

Jeg bliver altså også mere og mere varm på tanken! udover at vandet virker smertelindrende, så tænker jeg også at det må være utrolig rart at have bevægelsesfrihed. Og som Tina2 skriver, så snævres fødselskanalen til når man ligger, og tyngdekraften hjælper når man er mere oprejst. Når jeg indimellem har tænkt på om det mon kunne være noget at føde på knæ eller noget i den stil, så er jeg ofte nået frem til at det må være anstrengende at skulle bære sin egen vægt i den stilling, men igen - der hjælper vandet jo med at ophæve vægten. Desuden er det også en fødseslstilling der virker mere tiltalende på mig end den der meget eksponerede stilling i sengen. Jeg glæder mig også meget til næste jordemorbesøg, for der skal jeg virkelig også indhente mere information, bl.a. også om hvordan og hvornår man får informeret hospitalet om éns ønsker.

Uhh, glæder mig også til at følge I andre i hvad I vælger oghvordan det går - det er sgu  tæt på nu, synes jeg:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.