Ikke alle gæstedagplejere er lige gode.
Normalt er min hustru selv gæste DP for vores søn, men da hun på et tidspunkt var på kursus og hans normale DP var syg skulle han jo så i gæste-gæste DP.
Allerede da jeg afleverede ham i den legestue de skulle være i den dag, virkede han meget utryg ved hende og jeg blev derfor i ca. 10 minutter indtil han var faldet nogenlunde til ro. Da jeg så skulle gå, stak han i et kæmpe skrig og ville absolut ikke blive der. Jeg følte mig som verdens dårligste og ondeste far, da jeg gik, men tænkte at det jo nok gik over, for han har set hende før, når han har været i legestue sammen med sin normale DP.
Da jeg så kommer og henter ham i legestuen ligger han og sover, men vågner da jeg går ind ad døren for at hente hans ting. Jeg tager ham op og med ind for at hente tingene og snakker lidt med gæste-gæste DP'en som gud hjælpe mig selv fortæller at hun havde sat ham op i hans barnevogn, hvor han så havde siddet hele formiddagen og kigget på de andre i den anden ende af lokalet. Han havde også siddet der og spist (ikke ret meget), og da jeg spørger om han havde været nede og lege med de andre svarede hun nej, for han ville kun være rolig i sin barnevogn.
Jeg ved godt barnevognen er et trygt sted for ham, men at hun lader ham sidde der hele formiddagen, inkl. forkosten, uden at forsøge at få ham med ind i gruppen synes jeg er under alt kritik, og det fik mig ikke til at føle mig som en bedre far at få det at vide.
Nå - men det hele slutter med at jeg bliver godt gal i skralden (faktisk rasende) på gæste-gæste DP'en og siger til hende at jeg på ingen måde kan acceptere hendes måde at håndtere situationen på, og at hun i hvert fald ikke skulle passe ham igen dagen efter, selv om hans normale DP stadig var syg, og min hustru fortsat på kursus.
Aldrig har jeg skummet så meget af raseri eller været så ulykkelig på mit barns vegne som den dag.
Dagen efter kørte jeg 20 kilometer ud til mine forældre (min mor er også DP, og min far er gået på efterløn) og afleverede ham, da jeg ved han er glad for at komme ud til dem, selv om jeg normalt går 200 meter i sydlig retning for at aflevere ham og derefter 500 meter mod nord for at komme på arbejde.
Så jeg har svoret at han ALDRIG, ALDRIG mere skal i gæste-gæste DP - så tager jeg hellere fri fra arbejde og bliver hjemme med ham!