Opskrift på dejlige fødselsdags boller, hvis nogen har lyst.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
lillemunk skriver:

Smiler og griner lidt af mig selv...... og lad mig så lige sige at jeg ikke er god til at bage.....
Men skal der slet ikke mel i ??????
Hmm det er det første jeg tænker på efter jeg har læst opskriften ???
>Grin bare.... men jeg aner ikke noget om at bage....

Øhhhmm... Sigtet speltmel, er jo også mel Det er bare fordi jeg vælger ikke at spise så meget hvede

Men du kan da sagtens bruge hvedemel, så skal du nok bare bruge lidt mindre gær, for der er mere gluten i hvede.. eller altså - nej, men den gluten der er i hvede har en anden struktur, så det hæver mere...

Så joda... jeg har bare ikke skrevet gram på, for det er altid så svært at sige, hvor mange gram dit og dat

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2010

lillemunk

Zafir skriver:

Øhhhmm... Sigtet speltmel, er jo også mel Det er bare fordi jeg vælger ikke at spise så meget hvede

Men du kan da sagtens bruge hvedemel, så skal du nok bare bruge lidt mindre gær, for der er mere gluten i hvede.. eller altså - nej, men den gluten der er i hvede har en anden struktur, så det hæver mere...

Så joda... jeg har bare ikke skrevet gram på, for det er altid så svært at sige, hvor mange gram dit og dat

Griner.... Jeg har slet ikke se det med spletmel....
Når men jeg prøver i morgen.... det lyder lækkert... så det må jeg prøve .... Kaster mig ud i det uden gram eller noget .... Se det gør det, måske noget nemmere for mig

Anmeld

16. februar 2010

Moderator

lillemunk skriver:

Griner.... Jeg har slet ikke se det med spletmel....
Når men jeg prøver i morgen.... det lyder lækkert... så det må jeg prøve .... Kaster mig ud i det uden gram eller noget .... Se det gør det, måske noget nemmere for mig

Du skal bare huske på at det skal blive mere fast end flydende dej, men ikke fast som æltefast dej... Så har du puttet nok mel i...

Anmeld

16. februar 2010

Klumpe-dumpe

Zafir skriver:

Altså - kom i tanke om de boller jeg lavede til min fødselsdag. Nu har husbonni fødselsdag i weekenden og ville lave de samme, fordi de var DRØN lækre!!

- Også fordi jeg kom i tanke om dem, fik jeg STOR meget lyst til boller og tænkte at jeg ville dele ud af den opskrift jeg fandt på sidst

Mange boller:

1 liter jordbær yougurt
2 æg
1 god sjat honning
1 tsk salt
2 breve tørgær
1½ tsk kardomme
en sjat eddike
50 g smeltet smør

Også sigtet speltmel indtil, det er klistret, fast men altså stadig hænger på fingrene. Så ikke helt flydende dej, men heller ikke fast.

Så ind i køleskabet med det i et halvt døgns tid...

Sæt det på bagepladen med skeer og put det i KOLD ovn

170 grader varmluft til de er gyldne.

Og de smagter DÆVLDULEMER godt. - Jeg syntes jeg er ret god til at lave boller, men de der ... Uhm num num

Jubiii kan se du overlevede natten

Men øh Malucca må jo ikke få honning, (ved ikke med kardemommen) men kan man undlade disse ting, eller ødelægger det smagen, tror du?

Anmeld

16. februar 2010

Moderator

malucca09 skriver:

Jubiii kan se du overlevede natten

Men øh Malucca må jo ikke få honning, (ved ikke med kardemommen) men kan man undlade disse ting, eller ødelægger det smagen, tror du?

Altså - man kan vel bare putte en skefuld sukker i, eller undlade det, så blir de bare knap så søde Jeg syntes bar eat søde boller hører til fødselsdagshalløj

Kardomme tror jeg ikke der er restriktioner på

Og jo tak. jeg overlevede natten, med en mobil uden simkort ved siden og min computer på onlinealarm.com hehe... puha det var godt!!!...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.