Opskrift på dejlige fødselsdags boller, hvis nogen har lyst.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.493 visninger
14 svar
0 synes godt om
16. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Altså - kom i tanke om de boller jeg lavede til min fødselsdag. Nu har husbonni fødselsdag i weekenden og ville lave de samme, fordi de var DRØN lækre!!

- Også fordi jeg kom i tanke om dem, fik jeg STOR meget lyst til boller og tænkte at jeg ville dele ud af den opskrift jeg fandt på sidst

Mange boller:

1 liter jordbær yougurt
2 æg
1 god sjat honning
1 tsk salt
2 breve tørgær
1½ tsk kardomme
en sjat eddike
50 g smeltet smør

Også sigtet speltmel indtil, det er klistret, fast men altså stadig hænger på fingrene. Så ikke helt flydende dej, men heller ikke fast.

Så ind i køleskabet med det i et halvt døgns tid...

Sæt det på bagepladen med skeer og put det i KOLD ovn

170 grader varmluft til de er gyldne.

Og de smagter DÆVLDULEMER godt. - Jeg syntes jeg er ret god til at lave boller, men de der ... Uhm num num

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2010

TbCp

Zafir skriver:

Altså - kom i tanke om de boller jeg lavede til min fødselsdag. Nu har husbonni fødselsdag i weekenden og ville lave de samme, fordi de var DRØN lækre!!

- Også fordi jeg kom i tanke om dem, fik jeg STOR meget lyst til boller og tænkte at jeg ville dele ud af den opskrift jeg fandt på sidst

Mange boller:

1 liter jordbær yougurt
2 æg
1 god sjat honning
1 tsk salt
2 breve tørgær
1½ tsk kardomme
en sjat eddike
50 g smeltet smør

Også sigtet speltmel indtil, det er klistret, fast men altså stadig hænger på fingrene. Så ikke helt flydende dej, men heller ikke fast.

Og de smagter DÆVLDULEMER godt. - Jeg syntes jeg er ret god til at lave boller, men de der ... Uhm num num

Nuuuj de lyder lækre!!!!

Den opskrift bliver hermed gemt

Anmeld

16. februar 2010

Vingummien

Zafir skriver:

Mange boller:

1 liter jordbær yougurt
2 æg
1 god sjat honning
1 tsk salt
2 breve tørgær
1½ tsk kardomme
en sjat eddike
50 g smeltet smør

De skal helt sikkert laves en dag. Hvor store laver du dem ca? Hæver de meget?

Anmeld

16. februar 2010

Moderator

suanne85 skriver:

De skal helt sikkert laves en dag. Hvor store laver du dem ca? Hæver de meget?

De hæver ret meget og bliver super luftige og helt vildt gode dagen efter på risteren med en god ost på også

Men altså sådan en alm bolle-klat hævede til dobbelt størrelse i hvertfald. Små underkopper vil jeg sige Jeg var ret overrasket. Men så igen, var det første gang jeg brugte tør-gær til boller haha Men det er altså meget bedre end alm gær, for det smager heller ike sådan gær-agtigt i bollerne. Syns jeg.

Anmeld

16. februar 2010

Vingummien

Zafir skriver:

De hæver ret meget og bliver super luftige og helt vildt gode dagen efter på risteren med en god ost på også

Men altså sådan en alm bolle-klat hævede til dobbelt størrelse i hvertfald. Små underkopper vil jeg sige Jeg var ret overrasket. Men så igen, var det første gang jeg brugte tør-gær til boller haha Men det er altså meget bedre end alm gær, for det smager heller ike sådan gær-agtigt i bollerne. Syns jeg.

var engang til en fødselsdag hvor hende der havde bagt boller virkelig ikke havde forstand på det for gæren var slet ikke blandet ordentlig ud. Så er det altså en kamp når man vil være venlig og spise op og så nærmat føler man spiser rent gær

Hvor tydelig kan man smage jordbær yoghurten?

Spørger lige en del hehe, er ikke kok

Anmeld

16. februar 2010

Cris

Hmmmm jeg skriver opskriften ned og den skal snart prøves! Tak!

Anmeld

16. februar 2010

Moderator

suanne85 skriver:

var engang til en fødselsdag hvor hende der havde bagt boller virkelig ikke havde forstand på det for gæren var slet ikke blandet ordentlig ud. Så er det altså en kamp når man vil være venlig og spise op og så nærmat føler man spiser rent gær

Hvor tydelig kan man smage jordbær yoghurten?

Spørger lige en del hehe, er ikke kok

Nej, man kan faktisk slet ikke smage at bollerne smager af jordbær... Men det gir bare sådan en dejlig.. Mmm... Bag-smag. Bag ved smagen. Mmm. Svært at forklare

Men altså- slet ikke dominerende. Bare sådan en frisk sødme.

Anmeld

16. februar 2010

Moderator

Cris skriver:

Hmmmm jeg skriver opskriften ned og den skal snart prøves! Tak!

Velbekomme

Anmeld

16. februar 2010

Vingummien

Zafir skriver:

Nej, man kan faktisk slet ikke smage at bollerne smager af jordbær... Men det gir bare sådan en dejlig.. Mmm... Bag-smag. Bag ved smagen. Mmm. Svært at forklare

Men altså- slet ikke dominerende. Bare sådan en frisk sødme.

Oki. Må jeg da lige prøve en dag

Anmeld

16. februar 2010

lillemunk

Smiler og griner lidt af mig selv...... og lad mig så lige sige at jeg ikke er god til at bage.....
Men skal der slet ikke mel i ??????
Hmm det er det første jeg tænker på efter jeg har læst opskriften ???
>Grin bare.... men jeg aner ikke noget om at bage....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.