I gang efter fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.299 visninger
21 svar
0 synes godt om
16. februar 2010

Bayze

Jeg tænkte på om der er nogen af jer der har født der vil dele ud af jeres erfaringer omkring hvornår I var klar til at komme i gang med motion/sport efter fødslen?

Jeg har selv hest og rider normalt dressur dagligt og er selvfølgelig interesseret i hvorår jeg mon kan forvente at kroppen er restitueret tilstrækkeligt til at jeg kan komme i gang igen efter fødslen. Hvilke retningslinjer har jeres jordemor/læge givet jer og hvilke erfaringer har I selv gjort jer på egen krop?

Kh Tina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2010

Berg

Jeg var igang med at løbe 2 1/2 uge efter min sidste fødsel. Egentlig skal der vist gå 6-8 uger inden opstart på "hård" motion men jeg havde en rigtig nem fødsel og en god grund form. Ellers er det en god ide at starte med gå-ture og efterfødselsgymnastik. Det kan du starte på dagen efter fødslen hvis du selv føler dig klar.

Men jeg synes at have hørt at der skal gå 6 MÅNEDER inden opstart med ridning. Jeg kan ikke huske hvorfor, det lyder jo lidt voldsomt.

Jeg tror det vigtigste er om du selv føler du er klar. Især bækkenbunden skal være genoptrænet. Og så start op i stille og roligt tempo

Anmeld

16. februar 2010

Halbschön

jeg fik at vide at man godt kunne starte op med stille motion når man selv var klar til det, og huske at stoppe når kroppen sagde stop. Hård motion som løb, boldspil osv anbefales først efter 8ugers undersøgelse..

Jeg kom først selv igang med det "hårde" motion omkring 12 uger efter fødsel

Anmeld

16. februar 2010

Bayze

Berg skriver:

Jeg var igang med at løbe 2 1/2 uge efter min sidste fødsel. Egentlig skal der vist gå 6-8 uger inden opstart på "hård" motion men jeg havde en rigtig nem fødsel og en god grund form. Ellers er det en god ide at starte med gå-ture og efterfødselsgymnastik. Det kan du starte på dagen efter fødslen hvis du selv føler dig klar.

Men jeg synes at have hørt at der skal gå 6 MÅNEDER inden opstart med ridning. Jeg kan ikke huske hvorfor, det lyder jo lidt voldsomt.

Jeg tror det vigtigste er om du selv føler du er klar. Især bækkenbunden skal være genoptrænet. Og så start op i stille og roligt tempo

Det var da godt nok flot - at du var i gang 2 ½ uge efter fødslen. Ja, det må have været fordi du har haft en god grundform og en god muskulatur, og så selvfølgelig at du ikke fik større skader i forbindelse med fødslen.

Nu nævner du 6 mdr mht ridning og grunden til at jeg opretter dette indlæg er netop også at jeg har hørt ligende eksempler, og det var jeg da godt nok ikke forberedet på! det håber jeg virkelig ikke bliver nødvendigt! Men det er godt nok meget forskelligt hvad der meldes ud og i sidste ende er det nok bare meget individuelt, som du også nævner, hvornår man er klar til hvad og hvordan.

Jeg håber sådan at jeg kan komme hurtigt i gang igen, jeg savner det helt åndssvagt:-)

Anmeld

16. februar 2010

Bayze

Renée88 skriver:

jeg fik at vide at man godt kunne starte op med stille motion når man selv var klar til det, og huske at stoppe når kroppen sagde stop. Hård motion som løb, boldspil osv anbefales først efter 8ugers undersøgelse..

Jeg kom først selv igang med det "hårde" motion omkring 12 uger efter fødsel

Hmm, 12 uger. Ja, det er nok meget realistisk.

Det er også fordi at jeg her under gravididteten hele tiden kun har tænkt frem til termin, jeg har ikke rigtig beskæftiget mig med at der jo også går noget tid efter fødslen. Ville godt nok ønske man bare sprang fra fødselslejet direkte ud i at kunne det hele:-)

men det ville jo være totalt åndssvagt at forcere noget, så ender det jo alligevel bare med at trække det hele i langdrag...

Anmeld

16. februar 2010

Halbschön

tinpou skriver:

Hmm, 12 uger. Ja, det er nok meget realistisk.

Det er også fordi at jeg her under gravididteten hele tiden kun har tænkt frem til termin, jeg har ikke rigtig beskæftiget mig med at der jo også går noget tid efter fødslen. Ville godt nok ønske man bare sprang fra fødselslejet direkte ud i at kunne det hele:-)

men det ville jo være totalt åndssvagt at forcere noget, så ender det jo alligevel bare med at trække det hele i langdrag...

Hehe, ja det glemmer man lidt.. Men når man har født og står med det der "hængende" og ømme underliv, så forsvinder tankerne lidt igen jeg var ked af at jeg ikke kunne dyrke så meget motion i graviditeten pga. bækkenløsning, så jeg glædede mig, ligesom dig, til at komme igang igen... Men det er altså først her for en måneds tid siden at jeg for alvor kom igang igen

Jeg kan fx også mærke at mit bækken nogle gange blir forfærdelig ømt, hvis jeg har været meget aktiv.. avs

Anmeld

16. februar 2010

Berg

Kan godt forstå du savner det. Man bliver jo lidt afhængig og motion er jo bare super godt til at få kroppen på rette vej igen. Men lyt til kroppen, måske er du heldig at kunne starte lidt før. Tror stadig det er en god ide at starte i det små med gåture og evt. cykling så du er klar til at springe på hesten når den tid kommer.

Det tager tid at komme sig selv ovenpå en nem fødsel.

Held og lykke

Anmeld

16. februar 2010

mettenoah

Hej, jeg var også ivrig for at komme igang igen...

Jeg er til daglig rideinstruktør og begyndte at ride hestene igen efter 14 dage... men det resulterede desværre i, at jeg havde efterblødninger (eller hvad det nu hedder) fra fødslen, i 2 mdr.
Var ved lægen og fik self. ordre på at lade min krop hele i mindst 2mdr.  Så det gjorde jeg...
Da barslen så var slut, startede jeg stille og roligt op med at træne heste 3 gange ugenligt, så hveranden dag, hver dag.. og nu kører det

Men vigtigst er nok at lytte til sin krop...

Anmeld

16. februar 2010

Bayze

Jamen I har ret, I har ret:-)

Er frygtelig utålmodig lige nu her. Savner at have en krop der er funktionel og i form og jeg savner min normalt aktive livsførelse, men allermest selvfølgelig min passion, ridningen...

Men som jeg kan høre på nogen af jer, så siger kroppen jo fra helt af sig selv. Det har den jo også gjort under graviditeten. jeg troede sørme også jeg skulle ride løs langt hen i graviditeten, men forholdsvist tidligt begyndte jeg at få bækkensmerter i forbindelse med ridningen. Min læge sagde at jeg skulle betragte det som et forstuvet bækken og hvis jeg ikke ikke tog det som et signal om at geare ned kunne det jo så føre til egentlig bækkenløsning. Og så er man jo ikke i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre. Jeg var i hvert fald ikke, men det betød også at jeg "blev sat ud af spillet" noget hurtigere end jeg havde håbet på.

Men jeg kan godt se at jeg skal til at væbne mig med tålmodighed og indstille mig på at der også er en rum tid efter fødslen hvor jeg ikke kan ride løs. Men altså det går jo nok også. Til den tid har jeg i det mindste lidt mere at se til - altså et barn (!!) - end der er her i barselsperioden før fødslen, som for mig godt nok er lidt langtrukken og kedelig.

Tusind tak for jeres input 

Anmeld

16. februar 2010

Bayze

mettenoah skriver:

Hej, jeg var også ivrig for at komme igang igen...

Jeg er til daglig rideinstruktør og begyndte at ride hestene igen efter 14 dage... men det resulterede desværre i, at jeg havde efterblødninger (eller hvad det nu hedder) fra fødslen, i 2 mdr.
Var ved lægen og fik self. ordre på at lade min krop hele i mindst 2mdr.  Så det gjorde jeg...
Da barslen så var slut, startede jeg stille og roligt op med at træne heste 3 gange ugenligt, så hveranden dag, hver dag.. og nu kører det

Men vigtigst er nok at lytte til sin krop...

Hvordan har du egentlig klaret det med at finde tiden til det ret så tidskrævende hesteliv samtidg med at du er blevet mor?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.