hvad gør I i dagplejen...?? (langt indlæg, men har virkelig brug for hjælp)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

480 visninger
6 svar
0 synes godt om
16. maj 2008

Sille

Frejas dagplejemor kører en rutine der hedder

morgenlur 8-9
på legeplads eller lign. 9-11
frokost 11-12
sove 12-15 (ca.)
eftermiddagsmad og afhentning

MEN!

Freja står op kl 7 ca. og kan derfor ikke sove allerede kl 8.00
Hun skal efter den rytme jeg har kørt ind sove ca kl 10
og så igen ca. 14.30
Men fordi de jo er på tur når freja skal sove kl 10.00 har hun idag ikke fået formiddagsluren og da jeg hentede hende var hun helt rød i hovedet af gråd. Hun var så træt. (hentede hende kl 11) så jeg lagde hende 11.30 herhjemme og hun sov kun halvanden time og så først her til aften.

Dagplejemoren vil så på mandag prøve at ligge hende på turen når hun er træt, hvilket er fint for mig hvis hun kan få hende til at sove........
MEN
Så kan hun jo ikke sove igen allerede kl 12 når de andre børn sover.. og tror ikke hun vil holde hende vågen.. hun vil gerne have at alle børn sover på samme tid..

hvad gør jeres dagplejemødre med søvn??

Jeg er simpelthen så ked af det.. tuder og tuder.. hun kommer helt ud af sin rytme, hvilket jeg bare ikke synes er rigtigt.. hun har stadig brug for to lure.. og hun har været så ked af det og pylret.. jeg har super ondt i maven...

I en vuggestue havde det jo ikke været et problem..

puh.. sikken en lang smøre..håber i lige vil fortælle mig hvordan jeres dagplejemødre gør tingene...

-sille - ked

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2008

Loggidut

morn med dig Sille.

Ja den der er svær at tackle, men du kan jo gøre det på flere måder!
Men hovedsagen er at du forsøger at arbejde dig frem mod et mål sammen med din dpér...så i ikke bliver uenige (det lyder det nu heller ikke til hun er typen på)

Du kunne jo vælge at hive hende tidligere op om morgenen (jeg ved ikke hvordan det passer dig når du skal på job igen?), så hun får den søvn mellem 8 og 9.

Du kunne også forsøge at lade hende springe over formiddagsluren (det er jo suverent dig der bestemmer hendes sovevaner, og ikke dpén) for så er der jo næsten garanti for at hun sover lidt tidligere til middag.

forsøg at få en god snak med dpén, hun kender jo ikke Freja kvart så godt som du gør!

hvad med de andre børns forældre...måske er det en ide at høre om deres rytmer...jeg mener døgnet rundt, og se om den rytme kunne passe til jeres lille univers derhjemme..

men jeg kan godt se den her overgang er meget svær, ungerne er et nyt sted som de skal forholde sig til, og en fremmede dame som hun også skal forholde sig til...og så skal der pludselig også laves op og ned på rutinerne...øv

men få en godt snak med de andre forældre og din dpér...det kan måske hjælpe?

Anmeld

17. maj 2008

Monica

Hej Sille.

Har selv stået i samme situation som dig... Bare ikke lige mht til søvnen, men 100 andre ting... Men tror at jeg ville hive hende op lidt før, så hun kan sove ved 8 tiden. Her bliver Gus vækket kl 6 (der skal vi op for at nå på arb) så han sover også til formiddag 8 - til han nu vågner...
Kan kun give dig et råd (Som jeg selv har haft meget glæde af - tak Loggi) Snak med din Dp. Hun vil helt sikkert gøre alt for at hjælpe dig/jer...

Ved hvordan du har det...

Moni

Anmeld

17. maj 2008

ivfmarie

Hej søde stakkels Sille... Din DP'ers dagsrytme er lig alle de andres! Det er simpelthen den måde laaaangt de fleste børn kommer bedst i gennem dagen på. Den eneste tid på dagen hvor dp kan tage på tur (det være sig besøg, legestue mm) er altså mellem 9 og 11, ellers er der froskost og middagslur og så begynder afhentningen om eftermiddagen. Jeg syns at du hurtigst muligt skal prøve om ikke du kan få drejet Frejas rytme så det passer med dp'en. Og her er det nemmeste jo nok at stå op tidligere, så hun er klar til at få en lur omkring kl 8. I kan selvfølgelig også forsøge at skippe formiddagsluren, og holde hende kørende til middag - men det bliver ikke rart for nogen parter. Men prøv at tage en snak med dp'en om hvordan I sammen kan få Frejas rytme drejet så den passer til de andres - for det [k]ER[/k] altså den mest fornuftige dagsrytme i en dp - vel egentlig osse i en vs? Marie

Anmeld

17. maj 2008

Sille

Ved godt at min dp bliver nødt til at gøre det på den måde.. fordi hun jo bliver nødt til at skulle ud af huset der..

Freja har sovet elendigt i nat.. været vågen mere end en gang i timen
og tror det er fordi hun kun fik én lur igår..

Det er ikke optimalt at springe formiddagsluren over som igår..
hun var helt ødelagt..

Så måske løsningen er at hive hende op kl 6.. og så håbe på at hun er træt
igen til at sove mellem 8-9.

Jeg er bare så ked.. tuder hele tiden.. havde ikke troet det var så frygteligt at
køre hende ind..
Jeg er ked af at det sidste billede jeg har af freja i dp inden weekenden er et
hvor hun er helt opløst af gråd..
En anden ting er at hele ugen har vi været i dp om formiddagen og ikke en
eneste dag har det andet barn der er der nu fået formiddagsmad..
det undrer mig.. og da jeg spurgte sagde hun at det fik de kl 9..
men lille sofie har åbenbart måttet undværre formiddagsmad hele uden når vi har været der.. mærkeligt..! Er simplethen så nervøs for om hun er god nok ved de børn. Der er jo intet opsyn.. Nå.. men masse irationelle tanker fra mig..
-Sille - Hønemor..

Anmeld

17. maj 2008

Lene76

Hej Sille...

Kan godt følge dit problem... men nu er jeg jo selv dper og jeg har selv prøvet at passe et barn hvis rytme var en hel anden en de andres børn.... det kan godt være lidt hårdt specielt hvis man ska vær 100% på i alle 48 timer man er på arbejde så derfor er de en stor fordel for alle, at børnene sover til middag i mindst en time på sammen tid så vi alle lige kan få lad batterierne op igen.

Som flere af de andre siger, prøv om du kan ændre rytmen, og snak med din dp om det for det er jo ik lige noget man gør fra dag til dag det kan godt ta en lille mdr.

pøj pøj med det:)

Knus fra Lene

Anmeld

18. maj 2008

Muffinmus

Tja, prøv det med at tage hende op tidligere så dagen bliver startet tidligere...
William er oppe kl ca 5.30 og han sover igen ved 8 tiden..lige som de andre børn gør som regel. DE sover tit på samme tid, i hvert fald de små.
William får morgenmad der sammen med de andre, frokost og eftermiddagssnack.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.