Hvad skal i have og spise i aften?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2010

bette

HVAL!

Vi skal have grindehval og kogte kartofler! Min kæreste har fødselsdag og vi har huset fuldt af færinger. Så vi skal have hval, og bagefter står den på lagkage, boller, muffins, chokoladekage, frugtsalat og hjemmelavet kakao.

En rigtig hyggedag. Men nok ikke den store inspiration til dig

er grindehvaler ikke fredet?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2010

otlitrom

bette skriver:

er grindehvaler ikke fredet?

Nej, den er ikke fredet. Men mange er modstandere af at vi fanger dem... Det er en af de hvalarter der er flest af, og de er ikke truet. I Atlanterhavet er der omkring 1 mio., og færinger fanger måske 500 om året. Max! (Det er ikke slået op, det er info fra manden )

Men det smager altså godt

Anmeld

13. februar 2010

Honningblomst

kitty skriver:

Nej, den er ikke fredet. Men mange er modstandere af at vi fanger dem... Det er en af de hvalarter der er flest af, og de er ikke truet. I Atlanterhavet er der omkring 1 mio., og færinger fanger måske 500 om året. Max! (Det er ikke slået op, det er info fra manden )

Men det smager altså godt

Ihh, det gad jeg da godt smage...hvordan smager det, altså hvad minder det om.. og hvad spiser man til...

Knus Eva...

Anmeld

13. februar 2010

Bom

Vi skal have gæster i aften, så vi skal ha:

Flæskesteg m. kartofler, brun sovs, gammeldaws hvidkål, rødkål, brune kartofler og glaserede perleløg.. Mums mums. Og til dessert skal vi ha hjemmelavet Daim is og til kaffe skal vi ha så'n en nødde/marange kage med flødeskum og frisk frugt på..

Puha tror vi er mætte bagefter..

Knus Maria

Anmeld

13. februar 2010

Enayia

I aften skal vi have gammeldags oksesteg med sovs, kartofler og mormor-salat

Anmeld

13. februar 2010

oo

Mini-Terp skriver:

Vi skal have gæster i aften, så vi skal ha:

Flæskesteg m. kartofler, brun sovs, gammeldaws hvidkål, rødkål, brune kartofler og glaserede perleløg.. Mums mums. Og til dessert skal vi ha hjemmelavet Daim is og til kaffe skal vi ha så'n en nødde/marange kage med flødeskum og frisk frugt på..

Puha tror vi er mætte bagefter..

Knus Maria

jeg vidste jeg ikke skulle læse denne her tråd som gravid...dit indlæg er jo...jeg mister forstanden hvis jeg ikke får flæskesteg...NU

Anmeld

13. februar 2010

otlitrom

Eva skriver:

Ihh, det gad jeg da godt smage...hvordan smager det, altså hvad minder det om.. og hvad spiser man til...

Knus Eva...

Det skæres i små stykker og lægges i saltlage, den dag man får udleveret sin anddel af fangsten. Det kan også hænges op og tørres, eller fryses fersk. Det vi skal have er fersk grind.

Intet af hvalen går til spilde, ud over hovedet og finnerne.

De klumper fryser man, sammen med lidt af spækket. Det hele stoppes i en stor gryde og så koges det i 2-3 timer.Når der er 40 minutter tilbage kommes uskrællede kartofler i gryden og koger med.

Det lugter specielt når det koges. Min fars kæreste synes det lugter af "død", men det ved jeg ikke.. Det han en sødlig lugt.

Det smager som kogt oksekød, der har en kraftig smag. Det er en smule tørt, men der er næsten heller ingen fedt i!!

Det spises med sød sennep til.

I min familie er traditionen at der er pandekager til dessert. Men det bruger min svigerfamilie ikke, så det bliver der ikke idag.

Gravide og kvinder der ammer må ikke spise grind, da det har et indhold af kviksølv pcb, der er over grænseværdierne.

Lidt rodet, men det var lige lidt info

Jeg glæder mig allerede Det er svært at få fat i, hvis ikke salv man deltager i fangsten. Kæresten har heldigvis været de rette sted på det rette tidspunkt, og vi har derfor haft næsten en hel kummefryser fuld, som er delt ud til familien

Anmeld

13. februar 2010

Bom

Tjuhl skriver:

jeg vidste jeg ikke skulle læse denne her tråd som gravid...dit indlæg er jo...jeg mister forstanden hvis jeg ikke får flæskesteg...NU

Hehe du er velkommen til at komme forbi..  Vi spiser kl 18..

Jeg elsker bare flæskesteg, og her ved os har vi altid en flæskesteg i fryseren..  Får også de der dage med ustyrlig lyst til flæskesteg..

Anmeld

13. februar 2010

Honningblomst

kitty skriver:

Det skæres i små stykker og lægges i saltlage, den dag man får udleveret sin anddel af fangsten. Det kan også hænges op og tørres, eller fryses fersk. Det vi skal have er fersk grind.

Intet af hvalen går til spilde, ud over hovedet og finnerne.

De klumper fryser man, sammen med lidt af spækket. Det hele stoppes i en stor gryde og så koges det i 2-3 timer.Når der er 40 minutter tilbage kommes uskrællede kartofler i gryden og koger med.

Det lugter specielt når det koges. Min fars kæreste synes det lugter af "død", men det ved jeg ikke.. Det han en sødlig lugt.

Det smager som kogt oksekød, der har en kraftig smag. Det er en smule tørt, men der er næsten heller ingen fedt i!!

Det spises med sød sennep til.

I min familie er traditionen at der er pandekager til dessert. Men det bruger min svigerfamilie ikke, så det bliver der ikke idag.

Gravide og kvinder der ammer må ikke spise grind, da det har et indhold af kviksølv pcb, der er over grænseværdierne.

Lidt rodet, men det var lige lidt info

Jeg glæder mig allerede Det er svært at få fat i, hvis ikke salv man deltager i fangsten. Kæresten har heldigvis været de rette sted på det rette tidspunkt, og vi har derfor haft næsten en hel kummefryser fuld, som er delt ud til familien

Det lyder virkelig lækker...ih, det er ærgeligt man bare kommer fra en helt almindelig dødsyg dansk familie...

Håber i får en skøn aften..

Knus..

Anmeld

13. februar 2010

otlitrom

Eva skriver:

Det lyder virkelig lækker...ih, det er ærgeligt man bare kommer fra en helt almindelig dødsyg dansk familie...

Håber i får en skøn aften..

Knus..

Ja, det giver nogle gode oplevelser. Jeg er heldigvis opvokset med det, og sætter stor pris på det Jeg er ikke bange for at smage på fremmet mad, da jeg jo har fået de mest mærkelige ting serveret. Fåre-hoved, tørfisk og den slags. Blodpølsen rører jeg dog ikke!

Tak. Og i lige måde!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.