Orlov fra studiet = alm. barselsdagpenge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
kiroo skriver:

http://www.su.dk/Soeg/Sider/default.aspx?k=orlov&a mp;s=All%20Sites

de må da stå noget du kan buge...

Tak for linket. Har dog været derinde uden held... Jeg ringede selv til SU-kontoret i går og hun, damen, mente at jeg både kunne gå på orlov og dermed barselsdagpenge OG derefter komme tilbage på studiet og få resten af mine SU-fødselsklip hvis bare jeg først tog orlov EFTER barnets fødsel... Meeeen det lyder nu lidt mærkeligt... Så det er kun kommunen der kan svare mig, og det virker ikke som om der rigtigt er styr på det derinde... Men nu venter jeg bare, så må de jo ringe med et svar...

1000 tak ellers!

Rosa

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2010

kiroo

Rosa skriver:

Tak for linket. Har dog været derinde uden held... Jeg ringede selv til SU-kontoret i går og hun, damen, mente at jeg både kunne gå på orlov og dermed barselsdagpenge OG derefter komme tilbage på studiet og få resten af mine SU-fødselsklip hvis bare jeg først tog orlov EFTER barnets fødsel... Meeeen det lyder nu lidt mærkeligt... Så det er kun kommunen der kan svare mig, og det virker ikke som om der rigtigt er styr på det derinde... Men nu venter jeg bare, så må de jo ringe med et svar...

1000 tak ellers!

Rosa

Du fik barn før din uddannelse
Du kan få ekstra SU, hvis du har fået barn, inden du er startet på din uddannelse, eller mens du har haft orlov fra din uddannelse
For at få ekstra SU, må du tidligst være blevet forælder:

•højst 12 måneder før uddannelsen starter, hvis du er blevet mor
•højst seks måneder før uddannelsen starter, hvis du er blevet far
Derudover skal du opfylde de generelle betingelser for at få SU. Vær opmærksom på at du ikke kan få ekstra SU samtidig med, at du modtager forsørgertillæg eller forhøjet SU-lån til forsørgere.

Så meget kan du få
For at regne ud hvor mange måneders ekstra SU du kan få, skal du se på hvor mange hele kalendermåneder, der ligger imellem fødselsmåned og studiestartsmåned. Det antal måneder der er gået, skal du trække fra 12

Anmeld

9. februar 2010

msax

Så vidt jeg ved kan du kun få barselsdagpenge fra kommunen,

• hvis du er helt nyuddannet og er berettiget til normal demitendsats fra din a-kasse
  • eller du har haft minimum 120 timers arbejde indenfor de sidst 13 uger. Også får du kun barselsdagpenge svarende til det antal timer du havde studie arbejde og ikke fuld dagpenge sats.

Men ring til kommunen. De skal kunne svare dig på det.

Anmeld

9. februar 2010

qp

Rosa skriver:

1000 tak ellers!

Rosa

Den her link er faktisk ret go, synes jeg... måske du kan bruge den?

http://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/videregaaende_uddannelse/orlov_paa_videregaaende_uddannelser.aspx

Anmeld

9. februar 2010

qp

Rosa skriver:

1000 tak ellers!

Rosa

HOV!!!!  kom lige til, at tænke på... hvad nu hvis du vælger en 6 mdr's barsel med SU + diverse tillæg i første omgang. Når nu så de 6 mdr er gået er du studieaktiv igen og skal sikkert skrive en masse opgaver osv - MEN du har jo ret til, at være "forsinket i din uddannelse" i op til 12 mdr. SU kontoret tjekker eks ikke om du går til eksamener osv, de gør de først efter de 12 mdr. Og hvis du så bare vælger ikke, at melde dig til eksaminer de efterfølgende 4-6 mdr efter din barsel slutter, så burde det jo kunne hænge sammen med vuggestuestart osv?

Anmeld

9. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
qp skriver:

HOV!!!!  kom lige til, at tænke på... hvad nu hvis du vælger en 6 mdr's barsel med SU + diverse tillæg i første omgang. Når nu så de 6 mdr er gået er du studieaktiv igen og skal sikkert skrive en masse opgaver osv - MEN du har jo ret til, at være "forsinket i din uddannelse" i op til 12 mdr. SU kontoret tjekker eks ikke om du går til eksamener osv, de gør de først efter de 12 mdr. Og hvis du så bare vælger ikke, at melde dig til eksaminer de efterfølgende 4-6 mdr efter din barsel slutter, så burde det jo kunne hænge sammen med vuggestuestart osv?

Good thinking - men jeg ER allerede et år forsinket

Jeg er helt nede på SU-klip til juni...

Men godt bud ellers!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.