Orlov fra studiet = alm. barselsdagpenge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.907 visninger
15 svar
0 synes godt om
5. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg overvejer mine muligheder lige nu for at sætte mit studie i bero (og dermed ikke få mine fødselsklip) nu til april (er sat til 25.april) og gå på barselsdagpenge eller hvad de hedder de barselspenge man kan få fra kommunen hvis man ikke har haft de 120 timer de sidste 13 uger op til orloven...

Hvad tror I - kan det lade sig gøre? Jeg ville kunne få 2-3000kr mere om måneden og sippe for at betale SU-lån tilbage bagefter...

Rosa - på herrens mark ang. barselsregler...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2010

Halbschön

Rosa skriver:

Jeg overvejer mine muligheder lige nu for at sætte mit studie i bero (og dermed ikke få mine fødselsklip) nu til april (er sat til 25.april) og gå på barselsdagpenge eller hvad de hedder de barselspenge man kan få fra kommunen hvis man ikke har haft de 120 timer de sidste 13 uger op til orloven...

Hvad tror I - kan det lade sig gøre? Jeg ville kunne få 2-3000kr mere om måneden og sippe for at betale SU-lån tilbage bagefter...

Hmm undersøg det på udd-stedet.. mener vist nok at du skal stoppe på studiet, for at kunne få barselsdagpenge... Men er ikke helt sikker, det er nemlig en jungle! Og det med timerne.. Det er vist hvis man vil ha både SU og barselsdagpenge fra skolen. Så skal man ha haft 120timers ARBEJDE de sidste 13 uger inden orlov...

Men som sagt, er ikke helt sikker, men det var vist sådan jeg fik det forklaret i sin tid

Held og lykke med junglen - jeg blev på min su, det kunne jeg fatte

Anmeld

5. februar 2010

Halbschön

Renée88 skriver:

Hmm undersøg det på udd-stedet.. mener vist nok at du skal stoppe på studiet, for at kunne få barselsdagpenge... Men er ikke helt sikker, det er nemlig en jungle! Og det med timerne.. Det er vist hvis man vil ha både SU og barselsdagpenge fra skolen. Så skal man ha haft 120timers ARBEJDE de sidste 13 uger inden orlov...

Men som sagt, er ikke helt sikker, men det var vist sådan jeg fik det forklaret i sin tid

Held og lykke med junglen - jeg blev på min su, det kunne jeg fatte

Barselsdagpenge fra kommunen, skulle der stå

Anmeld

5. februar 2010

Halbschön

Rosa skriver:

Det var det her jeg brugte til at læse mig frem til de forskellige ting

https://www.borger.dk/Emner/familie-boern-unge/Orlov/Sider/barselsorlov.aspx?#RichHtmlField2Bookmark6

Der er et PDF-fil du kan hente, hvor det står lidt mere udføreligt..

Knus

Anmeld

5. februar 2010

Moderator

Tak skal du have - det gav ihvertfald nogle hints... Jeg tror nu stadigvæk det kunne lade sig gøre, efter reglerne er man jo berettiget til dagpengene hvis man IKKE er på en uddannelse og det ville jeg jo ikke være i samme øjeblik jeg tager orlo fra studiet.

Anmeld

5. februar 2010

Halbschön

Rosa skriver:

Tak skal du have - det gav ihvertfald nogle hints... Jeg tror nu stadigvæk det kunne lade sig gøre, efter reglerne er man jo berettiget til dagpengene hvis man IKKE er på en uddannelse og det ville jeg jo ikke være i samme øjeblik jeg tager orlo fra studiet.

Nej ikke helt, du må ikke ha orlov, for så er det SU du kan få. For at få dagpenge fra kommunen skal du slet ikke gå på uddannelsen. Altså du skal melde dig ud.... Og det kræver jo at du kan komme ind på uddannelsen igen og starte hvor du slap...

Ex, min veninde var igang med grundforløbet som maler på teknisk da hun blev gravid, hun nåede ikke at fuldføre grundforløbet da hun fødte så derfor fik hun SU under barsel. Hun fik så 12 klip, og dem valgte hun at få dobbelt, så der var til 6mdr. Nu er drengen 5mdr og nu har hun lige været tre uger på skole for at fuldføre grundforløbet. Når hun så har gjort det, og fordi hun ikke har en læreplads(så var det jo mesteren der skulle betale barselsdagpenge), så er hun ikke igang med uddannelse længere, og derfor kan hun nu for barselsdagpenge fra kommunen.. Grunden til hun har gjort dette er at hun flere penge ved at tage 6mdr med dobbeltklip, gøre udd. færdig og derved få barselsdagpenge resten af hendes barsel

Anmeld

5. februar 2010

kiroo

jeg tror altså heller ikke du kan tage orlov. du skal stå til rådighed på arbejdetsmarkede ind til du skal å barsel..

Anmeld

8. februar 2010

minmau

Jeg tror ikke du kan tage orlov, det gælder vist ikke som at du ikke er under uddannelse, for du vil jo stadig være indskrevet på studiet, ikke?

Anmeld

9. februar 2010

Moderator

minmau skriver:

Jeg tror ikke du kan tage orlov, det gælder vist ikke som at du ikke er under uddannelse, for du vil jo stadig være indskrevet på studiet, ikke?

Jeg er ikke sikker... Man får ihvertfald ikke SU under en orlovsperiode.

Anmeld

9. februar 2010

kiroo

Rosa skriver:

Jeg er ikke sikker... Man får ihvertfald ikke SU under en orlovsperiode.

http://www.su.dk/Soeg/Sider/default.aspx?k=orlov&a mp;s=All%20Sites

de må da stå noget du kan buge...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.