Jeg tror det er helt normalt ikke at have den der vilde forældre følelse for sit barn - og samtidigt tror jeg det er ret tabu, fordi mange nybagte mødre føler som du - dårlig samvittighed over IKKE at føle sådan.
Jeg er en af dem, der ikke havde den følelse - i starten var det bare fast arbejde og jeg blev ved med at spekulere på om det var det?? Var det ikke meningen at livet pludseligt blev fantastisk, nu man var blevet mor?
Min datter havde kolik, og jeg kan huske at jeg flere gange sad helt musestille i stuen og lyttede panisk efter den mindste lyd - fordi jeg ikke orkede at hun vågnede igen.
Du er med andre ord ikke den eneste, der har haft det på den måde.
Start med at prøve at slippe din skyldfølelse. Du gør det så godt du kan og det er godt nok. Derefter så koncentrer dig om at finde nogle rutiner, der virker for jer.
Dernæst kan jeg anbefale svøb - verden kan være rigtigt stor og skræmmende når man har ligget og hygget sig inde i mors mave i mange måneder. Svøbet gør hans verden lille og overskuelig igen og hjælper ham til at finde ro i kroppen.
Når han er træt og skal puttes skal der helst være ro, og ikke for mange forstyrrelser (musik, tv, stærkt lys mv.) så falder han nemmest til ro, men når først han sover skal du ikke være bange for at være der. De fleste spædbørn kan sove fra næsten hvad som helst, når først de er faldet i søvn, og du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at være musestille når han sover - du ender med at vænne ham til at der skal være helt ro, og det forventer han så fremover.
Sæt ham i et andet værelse med døren lukket - evt. en babyalarm og gå så i gang med at lave mad osv.
Nu ved jeg ikke hvilket forhold du har til din mor, men brug hende. Hun kan ganske givet lære dig en masse om babyer osv - hun har jo prøvet det hele og ved også hvor hårdt det er. Det nytter ikke noget lade som om du kan det hele og føle du drukner indvendigt...
Følelserne for din søn skal nok komme, og det bliver nemmere at være mor når han bliver ældre. Det bedste råd jeg kan give dig er at kigge på din søn og stole på dig selv. Bed om hjælp hvis du har brug for det, men du skal selv træffe beslutningerne - DU ved hvad der er bedst for din søn - ganske enkelt fordi du er hans mor..
og op med humøret - husk alle forældres mantra: Det går over...