Amning er jo mange ting, også meget andet et blot mad. Ting som man selvfølelig sagtens kan give sit barn på andre måde, men hvor en ammetår bare er en meget nem og hurtig måde at give: tryghed, omsorg, kærlighed, hengivenhed, trøst og 'sjælelig varme'.
Så når det nu køre godt for jer, så ville jeg da bare fortsætte indtil enten du eller din datter ikke gider mere / har behov mere. Jeg ser ikke nogen grund til at på forhånd at bestemme, at når hun bliver 10½ mdr, så stopper amningen. Hvorfor lige der? (eller et hvilket som helst andet tidspunkt). Det synes jeg ikke man kan eller skal planlægge på forhånd.
Det kan være hun bider dig, og du derfor ikke vil amme mere om en uge. Det kan også være at hun ikke bider dig og derfor gerne vil amme også om 2 mdr.
Det er helt naturligt at hun amme mindre nu end tidligere. Når babyer begynder at kunne komme lidt rundt, kravle, så vil de gerne ud og opleve verden og få nye indtryk, men så er det rart at kunne vende hjem til mors trygge favn, og få en lille hyggetår om aftenen eller om natten. I perioder med store udviklingstrin/spring er der mange der søger mere amningen, fordi det hele kan virke overvældende på dem, mens perioder hvor der ikke sker så meget, der har de ikke brug for amingen i samme grad.
Tillykke med at det lykkedes dig at få amningen op at stå, og nyd du bare den sidste ammetid, uanset om den bliver lang eller kort!
Anmeld