Fantasi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

560 visninger
12 svar
0 synes godt om
21. januar 2010

Tikki

Kan I også mærke, at de små begynder at tænke mere abstrakt og udvikle en fantasi?

Iza har den sidste måned talt om tigere og løver, der kommer og i går kom hun løbende ud af soveværelset og fortalte om en hund, der stod og gemte sig. Vi har ikke hund og jeg forsikrede hende om, at der ikke kommer hverken tigere eller løver her - de bor i zoologisk have. Hendes bamser (hun er særligt glad for en tiger og en løve) må ikke ligge ved siden af hende i sengen: "for så bliver jeg bange mor", siger hun. Hun drømmer helt vildt og vågner op og fabler om får, der spytter på hendes hals. Hun blander meget sammen og har lidt svært ved at adskille tanker fra virkeligheden somme tider. 

Samtidig elsker hun at lege, hun er en tiger og drages meget af vores naboes katte selvom hun synes der er lidt farlige.

Mærker I en ændring i øjeblikket på det område?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2010

..

Oplever noget af det sammen men syntes det har stået på i ret lang tid efterhånden. Smilla har en meget veludviklet fantasi, hun tør til nøds at kigge på en hest på stor afstand men har fortalt hele hendes dp at hun har været ude at ride galop

Anmeld

21. januar 2010

Loggidut

Helt sikkert.

Tiffanie tænker i helt andre baner nu end tidligere.

Hun leger meget med fantasi-ting, d.v.s. ting som ikke er der, i dag er det en julemand hun henter på sit værelse og taber på gulvet, så vi skal reparere den for hende...den er der bare ikke.

Desuden leger hun også meget med at tage ud og besøge nogen, hun kan samtidig med fortælle mig at hun har jakke og sko på, selv om hun står i hendes nattøj, altså, hun kan forstille sig ind i nogle situationer, som er fiktive...sært.

Så er der også godt gang i "falske" historier, altså historier hun fortæller, omkring nogle ting som er sket, men som aldrig er sket i virkeligheden.

Og underlige nok, så leger hun meget med plastik-tigere og løver, og de skal spise, og sove, af og til falder de, og skal trøstes, og så spiser de hele tiden Honged! (Honning)

Den anden dag blev hun ved med at plage om et eller andet, som vi egentlig ikke forstod hvad var, og først efter lang tid gik det op for mig, at hun ville lege hun fløj som en lille sort regnsky med ballon. (nøjagtig som hun har set i Peter Plyds) Nogle gange er jeg sgu bange for de børnetegnefilm, ikke er så sunde for dem, netop med den fantasi de har nu.

well, en lang smørre om det du ved, for ja, her er virkelig gang i fantasien...

og ps/ så fortæller hun on off historien om de tre bukkebruser, som gik på sæteren for at æde sig mætte...og den der trold, den skal vi huske at passe på...for den er farlig siger hun!

Anmeld

21. januar 2010

Tynen

Hvor er det sjovt du nævner det!

Stella er bange for de underligste ting - Specielt mørke.
Hvis jeg fx. slukker lyset i gangen før vi går ned af trappen hyperventilerer hun og siger "Stella bange!"

Her til aften kom hun stormende ind i stuen fordi der åbenbart er en der "kigger" ude i hendes legeværelse..
Spørg lige om jeg var ved at s***e i bukserne af skræk?!
Jeg har fået så meget noia efter jeg læste en spøgelsestråd på øffen i sidste uge  

Anmeld

21. januar 2010

Tynen

- Forresten, så har vi de sidste mange uger kæmpet med at få Stella til at sove (Okay, det er nok en ikke surprise i sig selv) om aftenen fordi der "kommer fluer" som hun siger...

By the way - Tror, som Loggi skriver, at man skal tænke over hvad de ser i fjerneren.
Stig har i hvert fald fået forbud mod at se action mens hun er i stuen.
Hun kan slet ikke skelne hvad der er rigtigt og "film" og kan begynde at græde hvis nogen bliver sparket, slået eller bløder.

Anmeld

21. januar 2010

Loggidut

Tynen skriver:

- Forresten, så har vi de sidste mange uger kæmpet med at få Stella til at sove (Okay, det er nok en ikke surprise i sig selv) om aftenen fordi der "kommer fluer" som hun siger...

By the way - Tror, som Loggi skriver, at man skal tænke over hvad de ser i fjerneren.
Stig har i hvert fald fået forbud mod at se action mens hun er i stuen.
Hun kan slet ikke skelne hvad der er rigtigt og "film" og kan begynde at græde hvis nogen bliver sparket, slået eller bløder.

guuud...tynen...det havde jeg sgu glemt, i søndags lå jeg og så en film inde på hendes værelse, mens hun rendte og legede...Sort høst tror jeg den hed!

den var egentlig sådan lidt...ja god, men uden vild action i, men pludselig er der en far i filmen, så kvæler hans handicappet nyfødte barn, med en pude, mens barnet skrigende gør modstand, ikke at man nogensinde så barnet, men man filmede fra vuggen og op i faderens ansigt, mens han pressede puden ned over ansigtet på barnet.

Det var for sent, alt for sent...Tif havde set det, jeg nåede ikke at reagere på den voldsomme drejning filmen tog, og hele eftermiddagen spurgte hun efter babyen, hvor er babyen, babyen er ked af det, hvor er den..sådan kørte hun bare videre, og jeg forsøgte virkelig at lade som om at det hun havde set var trøst fra faderens side, og ikke vold.

Aj jeg følte mig så skidt tilpas, hun fattede bare at noget var helt galt.

HALLO...hun er 2½ og har stadig ikke fattet vores kat er død, kørt over, og væk! Men den der scene, den fangede hun virkelig !

Anmeld

22. januar 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Ja, og desværre påvirker det aftenputningen herhjemme

Lige for tiden er hun enormt bange for "aben" - aben driller mor/far/mormor etc, aben er farlig, bange for aben etc. Når vi spørger hvor hun har set den og hvorfor hun er bange for den siger hun som regel at hun har set den i fjernsynet og den har en mand...

Vi mistede begge hendes oldemødre (de to hun har kendt) indenfor 4-5 uger. Den ene var hun ret tæt knyttet til, men ved godt at hun bor oppe i himlen og at vi ikke kan se hende mere. Den anden, som hun kun så 3-4 gange om året, kommer hun jævnligt og fortæller at hun har snakket med, eller at Oldemor Karla har besøgt hende og siger hej..., hvis vi siger at hun også bor i himlen nu, kan hun blive helt hysterisk, for hun er altså lige nede på hendes værelse Forleden kom hun så og spurgte hvor den "lille pige" er henne - hvilken pige? Jo, hende hun legede med nede på værelset lige før!

Ved godt at de kan have usynlige venner, men overvejer næsten at få gennemgået huset af spøgelsesjægere Just in case...

Anmeld

22. januar 2010

Tikki

cmks2007 skriver:

Ja, og desværre påvirker det aftenputningen herhjemme

Lige for tiden er hun enormt bange for "aben" - aben driller mor/far/mormor etc, aben er farlig, bange for aben etc. Når vi spørger hvor hun har set den og hvorfor hun er bange for den siger hun som regel at hun har set den i fjernsynet og den har en mand...

Vi mistede begge hendes oldemødre (de to hun har kendt) indenfor 4-5 uger. Den ene var hun ret tæt knyttet til, men ved godt at hun bor oppe i himlen og at vi ikke kan se hende mere. Den anden, som hun kun så 3-4 gange om året, kommer hun jævnligt og fortæller at hun har snakket med, eller at Oldemor Karla har besøgt hende og siger hej..., hvis vi siger at hun også bor i himlen nu, kan hun blive helt hysterisk, for hun er altså lige nede på hendes værelse Forleden kom hun så og spurgte hvor den "lille pige" er henne - hvilken pige? Jo, hende hun legede med nede på værelset lige før!

Ved godt at de kan have usynlige venner, men overvejer næsten at få gennemgået huset af spøgelsesjægere Just in case...

Ei ja, det har jeg også tænkt på..altså at få gennemgået huset for spøgelser. Iza leger nemlig også med nogen, vi ikke kan se somme tider. Det er blevet meget markant de seneste måneder og heldigvis ved jeg jo, at det er nu, de begynder med fantasien......men det er alligevel skræmmende til tider hvor meget, der opfanges og sættes ind i nye sammenhæng og måske giver en helt anden forståelse for dem, uden vi er klar over det.

Iza får det ud om natten i drømmene, hvor hun roder rundt, smågræder og går i søvne. Hun fortæller om dyr, der kommer ind af døren eller som i nat, hvor hun var forvirret over at nogen havde stjålet døren. Hun blev ved med at instistere på at døren var taget af og at far skulle lave den, men hun pegede også hen på vinduet, så kan da godt forstå døren virkede til at være væk  

Vi skal helt sikkert passe på med fjernsyn her og også hvad vi taler om nu. Hun får det hele filtret sammen i alle mulige underlige former.

Anmeld

22. januar 2010

Anja

Vi ser ALDRIG voksentv med action eller action-lignende scener i, når børnene er i rummet, det er simpelthen for skræmmende. Det samme gælder Nyhederne. Selvom det er lidt træls nogen gange med den regel, så holder vi fast i den.

Anmeld

22. januar 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Vi ser heller ikke nyheder, action eller gys - eller ret meget andet end børnetv egentlig (og Venner), når Caroline er i rummet, og slet ikke nu hvor vi for alvor ser hendes fantasi vokse frem.

Tænker lidt om den abe, er aben fra Pirates-triologien, de sendte på tv2 - om hun måske alligevel har set en reklame for dem... For ellers aner jeg ikke lige hvor den stammer fra.

Godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der bliver en anelse paranoid af de smås usynlige legekammerater

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.