Nu håber jeg sgu det virker.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

278 visninger
6 svar
0 synes godt om
15. januar 2010

Louise mortil4

jeg har idag prøvet at lave dejen til min 2 første surdejs rugbrød, de står nu ude på køkkenbordet og prøver på at hæve. Er godt nok spændt på hvordan det kommer til at virke.

Nogen der har erfaring med at bage brød af surdej??

Imorgen skal jeg vist ha gang i nogle boller (de sunde af slagsen) og nogle madbrød til madpakken. Plejer jo at få det meste af formiddagen til at få med at bage mens jeg hører mads og monopolet på P3

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2010

Siber

jeg "arvede" jo en surdej af svigerfar (som jeg så kom til at slå ihjel, ups) jeg nåede derfor ikke at lave brødet. Men svigerfar laver gode brød, og til nytår fik vi også et surdejsbrød, som smagt super godt!

Pøj pøj glæder mig til at høre resultatet

ps kan jeg få opskriften på surdej af dig? jeg tør jeg ikke spørge svigerfar igen!

Anmeld

15. januar 2010

Loggidut

åhhh, hvordan laver i sådan en dej....

det vil jeg gerne prøve at eksperimentere med...

Anmeld

15. januar 2010

Louise mortil4

Siber skriver:

jeg "arvede" jo en surdej af svigerfar (som jeg så kom til at slå ihjel, ups) jeg nåede derfor ikke at lave brødet. Men svigerfar laver gode brød, og til nytår fik vi også et surdejsbrød, som smagt super godt!

Pøj pøj glæder mig til at høre resultatet

ps kan jeg få opskriften på surdej af dig? jeg tør jeg ikke spørge svigerfar igen!

ja det må du da.

Min er lavet på gær og den er i hvertfald aktiv har jeg fundet ud af *g*

Jeg har brugt

2 dl kærnemælk

150 g fuldkorns hvedemel

10 g gær

Du rører bare gæren ud i vandet og tilsætter melet, putter det i en krukke eller skål med enten film eller låget løst på også skal den gerne stå i 35 - 40 graders varme i 3 - 4 dage til den lugter let surt. Man skal lige røre i den en gang om dagen her til at starte med også har jeg fodret min med mere mel og gær hver dag, men kun en lille smugle.

Den gik helt amok med at vokse fordi der i den dej jeg har lavet idag er sirup, den var på vej helt ud af glasset igen *g*

Anmeld

15. januar 2010

Louise mortil4

Loggidut skriver:

åhhh, hvordan laver i sådan en dej....

det vil jeg gerne prøve at eksperimentere med...

har lige skrevet det til Siber. Det er egentlig meget nemt hvis det vil lykkes.

Når surdejen er lavet og "færdig" skal den på køl og kan så holde sig ca 14 dage, skal den stå længere kan den fryses

Anmeld

15. januar 2010

Loggidut

dahm, det lyder satme klamt....hvor meget skal så bruges til et brød?

aj...skal man virkelig have sådan en klam dims stående....aj aj aj, men har så meget lyst til at forsøge mig med det

Anmeld

15. januar 2010

Louise mortil4

Loggidut skriver:

dahm, det lyder satme klamt....hvor meget skal så bruges til et brød?

aj...skal man virkelig have sådan en klam dims stående....aj aj aj, men har så meget lyst til at forsøge mig med det

den er faktisk ikke så slem. Sys det er vildt spændene og håber virkelig det lykkes.

Jeg har prøvet denne her opskrift

http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/boller+af+staal/opskrifter/20080124094657.htm

skal fortælle dig i morgen hvordan den er hvis det lykkes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.