JustAnotherName skriver:
Linket - Der siger "de kloge", at man IKKE bør gå ind til sit barn, når putteritualet er omme, for så vil barnet holde sig vågen i dén tro, at der skal ske mere.
Jeg er bare ikke enig ......hvis min datter kalder/græder, så går jeg da selvfølgelig derind (også selvom det er flere gange at det kan være nødvendigt)
Har I ikke været inde hos Jeres søn, hvis han var urolig efter I havde sagt godnat ??
Min store datter (2 år) har også altid haft et godt sovehjerte og været NEM at putte. hun sover 12-14 timer om natten og 1-1½ time om dagen. Og selvom hun snakker lidt efter der er sagt godnat, så lader vi hende bare møfle rundt, indtil hun selv falder i søvn. hun har som sagt ALTID været nem.
Men hvis hun har grædt, så er vi da ALTID gået ind til hende.
Vores mindste er så IKKE så nem at få til at sove. Hun er MEGA tryghedsnakoman og vil allerhelst mærke en fysisk hos sig.
Jeg synes snart at jeg har prøvet ALT .....både at gå og komme og blive ....og blive væk (men ikke aaaalt for længe - for jeg er som sagt IKKE af den holdning, at børn skal græde og græde uden at der kommer nogen)
Jeg har prøvet at køre hende HELT VILDT træt (og overtrætte børn sover heller ikke) og at ramme plet, INDEN hun ville blive alt FOR træt, og også at putte inden trætheden var udtalt .....men lige lidt hjælper det, synes jeg.
Nogle dage tager det 10 minutter, andre dage op til 2 timer.
I barnevognen er der nada problemer. Der sover hun bare. Men når der skal puttes til natten, så er det bare en kamp for trætte forældre 
Her hjemme har vi som sådan igen putte ritual, har fra start sagt vi ikke vil have et flere timers ritual og at en seng er til at sove i og ikke lege og få mad i.
Jo vi går da derind hvis han en sjælendt gang er ked af det, men tager ham aldrig op - begynder heller ikke at sige en helt masse. Hvis han står op, bliver han lagt ned - eller han selv lægger sig igen, får sut, dynen på og et godnat og så er vi ude igen. Men det er sjældent han som sådan vågner og det som regl altid 5-6 timer efter han er puttet, når han har tabt sutten.
Han er 16½ mdr, så ritual'et kan jo sagtens ændre sig - når han bliver lidt større. Men pt sover han 12-14 timer hver nat og 2½-3 timer til middag, uden et ord.
Hver aften ser sådan ud:
kommer i nattøj og får astma medicin, farmand der står får at børste tænder. Jeg har i mellem tiden lukket hans vindue, rullet for og gjort hans seng klar. Han kommer over til mig, han får sin sut og sine 2 nusseklude. Farmand giver os begge et fælles kram og han kysser ham godnat. Jeg går ind med frederic på armen ind på at hans værelse - da han allerede der putter på arm. Han bliver nusset på rygen, hvisket i øret at jeg elsker ham, han er dejli, tak for en god dag og vi ses i morgen - nogle kys og et godnat, og han bliver lagt. Får dynen puttet om sig, 1-2 nussere mere, nusset i håret og et 'kan du sove godt' - hvor efter jeg går ud og han lægger sig til at sove med det samme. Han kom kan som skrevet før, evt vågne efter 5-6 timer og lige vil have sut, men ellers er der intet.
Dette har vi gjort fra han var helt lille. Han er en af dem der ikke viser og giver tegn ved sult, så han har heller aldrig som spæd skreget efter mad om natten/dag, men blot sovet eller leget. Dette giver stadig problemer i hverdagen, men det er en anden sag. Inden vi forlod barsels afd og flytted på 'hotel'et', blev han tilbudt bryst hver 3 time ca, undtagens om natten hvor han bare sov. En sygeplejeske sagde at den rytme, skulle han nok få ødelagt, at han umuligt allerede kunne sove igennem - men nej, den rytme har vi stadig - dog er brystet skiftet ud med alm mad.