Ekstra SU når man er alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.564 visninger
10 svar
0 synes godt om
7. januar 2010

Liljesilas

Hejsa.

Har lige et spørgsmål

Jeg er ikke alene, men gad godt vide om en alene mor får ekstra SU under hele uddannelsen, eller om det er ens for alle? For en alene mor under uddannelse, kan da umiddelbaret ikke leve af en sølle su... 

Jeg er klar over at alle får SU-klip i op til 12 måneder, men tænker på bagefter.

Hilsen Maya

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2010

Halbschön

mayapigen skriver:

Hejsa.

Har lige et spørgsmål

Jeg er ikke alene, men gad godt vide om en alene mor får ekstra SU under hele uddannelsen, eller om det er ens for alle? For en alene mor under uddannelse, kan da umiddelbaret ikke leve af en sølle su... 

Jeg er klar over at alle får SU-klip i op til 12 måneder, men tænker på bagefter.

Hilsen Maya

Hej

Tillykke med graviditeten

Ja, en enlig mor på SU får dobbelt takst efter barsel

Så det er bare surt for os andre

Knus!

Anmeld

7. januar 2010

MorTilGustav

Jeps, man får forsørgertillæg.. Det er først efter man har brugt sine barselsklip man kan få det. MEGET dumt indrettet, synes jeg... Det er jo her i starten man står med rigtig mange udgifter og det er ikke let når man står alene og kun får sin normale SU.. SUs hjemmeside virker ikke lige nu men jeg mener beløbet svarer til at man får dobbelt SU  Der er diverse tillæg fra kommunen men dem får man først efter barnet er ankommet - faktisk kvartalet efter.. Så man står altså i mange måneder med et gevaldigt minus på kontoen

Anmeld

7. januar 2010

Halbschön

Cecilia84 skriver:

Jeps, man får forsørgertillæg.. Det er først efter man har brugt sine barselsklip man kan få det. MEGET dumt indrettet, synes jeg... Det er jo her i starten man står med rigtig mange udgifter og det er ikke let når man står alene og kun får sin normale SU.. SUs hjemmeside virker ikke lige nu men jeg mener beløbet svarer til at man får dobbelt SU  Der er diverse tillæg fra kommunen men dem får man først efter barnet er ankommet - faktisk kvartalet efter.. Så man står altså i mange måneder med et gevaldigt minus på kontoen

Hehe jaa, det er sikkert fordi at TV2 har haft SU oppe i nyhederne her til morgen, pga at rigtig mange ikke har fået udbetalt deres SU-lån pga nye procedurer..

Anmeld

7. januar 2010

Liljesilas

Det må bare være irreterende at skulle søge om alt mulig, og så vente lang tid på svar... Det er rimligt at en enlig mor får dobbelt su hele uddannelsen, men tror også der er meget arbejde for det. Hvad gør folk der bare ikke kan låne i banken så? Hmmm troede enlige mødre fik utolig meget hjælp, og at det var mere enkelt en jeg kan forstå der er...

Vi kan jo alle havne i den situaton, så er bare nysgerrig...

Anmeld

7. januar 2010

wamse

mayapigen skriver:

Det må bare være irreterende at skulle søge om alt mulig, og så vente lang tid på svar... Det er rimligt at en enlig mor får dobbelt su hele uddannelsen, men tror også der er meget arbejde for det. Hvad gør folk der bare ikke kan låne i banken så? Hmmm troede enlige mødre fik utolig meget hjælp, og at det var mere enkelt en jeg kan forstå der er...

Jeg starter som studerende d. 1/2 og er enlig mor, og jeg synes godt nok det har været vildt svært at finde rundt i hvad der skulle søges og hvor hvad skulle søges Har heldigvis kunnet spørge nogle søde piger her inde.

Jeg har stadig ikke helt styr på om jeg får det ekstra forsørgertillæg som enlig eller ej, da det endnu ikke er godkendt. Jeg har så valgt at tage et SU lån ved siden af.

Kh Majbritt

Anmeld

7. januar 2010

LinLin

Renée88 skriver:

Hej

Tillykke med graviditeten

Ja, en enlig mor på SU får dobbelt takst efter barsel

Så det er bare surt for os andre

Knus!

Surt? Der er vel to indtægter så - mon ikke det går mere end lige op for par???

Anmeld

7. januar 2010

MorTilGustav

mayapigen skriver:

Det er rigtig dejligt at høre en der er så forstående!
Synes ofte man bliver mødt med den holdning at man er ret forkælet som enlig, hvilket jeg bestemt ikke føler.. Jeg ville være SÅ meget på røven hvis ikke jeg havde min mor til at hjælpe mig med ting som f.eks. indkøb! Hun er den eneste jeg kender med bil, så de større indkøb kan hun hjælpe med nu hvor jeg ikke har en mand til den slags... Penge er én ting men støtten og hjælpen fra en tæt på (hvilket jo traditionelt set skulle være barnets far) er jo klart det vigtigste!
Det tager ret lang tid at sætte sig ind i hvor meget støtte man kan få, hvordan og hvornår man kan ansøge om det osv. men så har man jo noget at foretage sig i den tid man går og venter på at bebs skal ankomme  Jeg tror da jeg har nogenlunde styr på det nu og venter nu i spænding på at se hvor meget jeg ender med at få nuher det første kvartal efter Gustavs fødsel

Anmeld

8. januar 2010

Halbschön

Mor til David skriver:

Surt? Der er vel to indtægter så - mon ikke det går mere end lige op for par???

Altså, det var ikke lige meningen at den skulle forståes sådan

Selvfølgelig skal en enlig mor have mere i økonomisk støtte.. Men fx hjemme hos os tjener min kæreste ikke ret meget, og vo har regnet os frem til, at hvis vi ikke var sammen, så ville jeg ha flere penge til mig selv og til husholdningen end vi har nu. Dette pga de ekstra ydelser man kan få - dobbelt su, boligstøtte, friplads osv. Så det jeg mente var egentlig bare at jeg synes det ville være fint hvis alle studerende med børn - enlige eller ej, fik ekstra SU. Og dem der så var enlige fik mere endnu, for at dispensere for den ekstra indkomst en evt. mand kunne bidrage med.

Anmeld

8. januar 2010

Liljesilas

Cecilia84 skriver:

Det er rigtig dejligt at høre en der er så forstående!
Synes ofte man bliver mødt med den holdning at man er ret forkælet som enlig, hvilket jeg bestemt ikke føler.. Jeg ville være SÅ meget på røven hvis ikke jeg havde min mor til at hjælpe mig med ting som f.eks. indkøb! Hun er den eneste jeg kender med bil, så de større indkøb kan hun hjælpe med nu hvor jeg ikke har en mand til den slags... Penge er én ting men støtten og hjælpen fra en tæt på (hvilket jo traditionelt set skulle være barnets far) er jo klart det vigtigste!
Det tager ret lang tid at sætte sig ind i hvor meget støtte man kan få, hvordan og hvornår man kan ansøge om det osv. men så har man jo noget at foretage sig i den tid man går og venter på at bebs skal ankomme  Jeg tror da jeg har nogenlunde styr på det nu og venter nu i spænding på at se hvor meget jeg ender med at få nuher det første kvartal efter Gustavs fødsel

Jamen jeg kan virkelig sætte mig ind i det, netop fordi det kan ske for os alle, at vi bliver alene mor! Der er ingen der kan forudsige hvad fremtiden bringer, og derfor er det meget rart at vide...

Jeg kunne også forstille mig, at hvis man blev alene mor efter barnet var født, ville det være svært at sidde med alle de papirer som skal udfyldes korrekt, sammentidig med at man skal sørge for den lille. Der efter skal man også vente op til nogle måneder på svar, og i den tid overleve med økonomien og stres. Altså måske lyder det overdreven, men sådan ser jeg det for mig.

Men det er da dejligt der er hjælp at hente, mener bare det burde være mindre kompliceret, og de burde hjælpe studerende fordi de tager en uddannelse med baby eller ej. Men med en baby er det hele bare mere kompliceret! Der er mange der netop mener man skal få børn under uddannelse, fordi vi ellers vil få der store hul i samfundet om mange år... Derfor synes jeg også hjælpen skal være der

Håber ikke det lyder for kritiserende af samfundet, for det er det ikke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.