Mægler ml. offer og gerningsmand. Jeg gør det sgu!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

843 visninger
10 svar
0 synes godt om
5. januar 2010

Helle30

Jeg har tænkt mig at ansøge en stilling, jeg tilfældigt faldt over hér i juleferien. Det er ikke noget nyt job - jeg skal stadig være skolelærer.

Justitsministeriet har nu frigivet midler til at arbejde målrettet med konfliktmægling mellem offer og gerningsmand ifm. div. kriminalsager. Det kan være hærværk, røveri eller drab. Opgaven er, som sagt, ikke et job. Hvis jeg bliver ansat, vil der være tale om mæglingsopgaver i min fritid. Dog bliver jeg honoreret pr. mægling.

Der har kørt forsøg i DK gennem flere år, og i Norge er man helt fremme og opnår gode resultater ift. fred for offeret og en lavere tilbagefaldsprocent for gerningsmanden. 

Det krildrer heeelt vildt i mig for at tage den udfordring op.

Egentlig er opgaven ikke uvant for mig. Som klasselærer har jeg altid brugt den metode at lade parterne mødes. Enten med henblik på bare at lade "gerningsmanden" konfronteres - eller med henblik på en aftale ml. offer og gerningsmand. Desuden synes jeg, det er vildt spændende at arbejde med interaktion mellem mennesker og få det til at lykkes, hvis jeg sidder i en situation, hvor to parter skal mødes i en tilfredsstillende udgang.

Bliver jeg udvalgt, vil jeg skulle deltage i et internatkursus hér i foråret, så jeg bliver klædt godt på til opgaven.

Nu er det så bare, at jeg ikke har skrevet en ansøgning i ... 10 år. Jeg har skrevet masser af ansøgninger i min ungdom osv. og jeg har altid fået de job, jeg har søgt. Jeg opfylder jo kravene til kundskaber på dansk i skrift og tale, ren straffeattest, evnen til at være neutral men ledende - men pyhh - hvad f.. skal jeg skrive?

Er det relevant at vedlægge eksamenspapirer, udtalelser fra min tid som bogopsætter, kustode mv? - eller skal jeg bare skrive en kort præsentation og så håbe, de antager mig til dét kursus?

Nu er ansøgningsfristen lige om lidt, og det kan vel virke upassende at søge at realisere sig selv, når jeg egentlig er på barsel og min mor ligger alvorligt syg på hospitalet. Men.. jeg er helt vildt tændt på det.

Og hvad ville jeg egentlig? Jo, måske spørge, hvad f... jeg skriver i den ansøgning. + Når de skriver, jeg skal kunne fremvise straffeattest - er det så som i: Du skal sende den med og den skal være ren, eller er det som i; Du skal kunne fremvise den, hvis du kommer i betragtning?

- Helle. Måske ævlende - men ret tændt på det hér

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2010

Mary

Vil ikke udtale mig en masse om ansøgninger, men vil bare lige sige at jeg synes det lyder enormt spændende, og jeg kan virkelig mærke din iver!!!! DEN skal du ha med i sin ansøgning 

Pøj pøj!!

Anmeld

6. januar 2010

Lise

Wauw - det lyder spændende  Skal heller ikke komme med gode råd vedrørende ansøgninger, men jeg håber helt vildt at du bliver valgt ud  Go for it!!!!!

Anmeld

6. januar 2010

Marco2

lyder super spændende Helle, og jeg tror også du vil være god til opgaven.

Mht dit spørgsmål tror jeg det er sådan at du skal kunne fremvise ren straffeattest ifald de vil se den. Det er ikke én du skal sende med.

AG

Anmeld

6. januar 2010

Rasmine

Ring og spørg dem hvad du skal sende med.

De gider nok ikke se en bekræftelse på at du feks har været avisbud i det herrens år 1979. Lyder som en spændende bibeskæftigelse.

Pøj pøj!

Anmeld

6. januar 2010

Anja

Det lyder rigtigt spændende, Helle.

Straffeattesten mener jeg bestemt er noget de selv skaffer sig adgang til, hvis du kommer i betragtning til jobbet. Er i al fald sikker på, at det ikke er en du skal sende med.

Ang ansøgningen, så skal du vel bare i grove træk skrive nogle af de ting du har indledt denne tråd med ...... og ja, så synes jeg, at du skal sende dine eksamenspapirer med, men ikke alt muligt fra tidligere småjobs, kun hvis det er relevant. Desuden kan du jo "bare" lave et CV og vedlægge så kan de jo udfra det spørge ind til noget af det du har lavet, hvis de synes.

Anmeld

6. januar 2010

Rasmine

Vedr. den der straffeattest:

Hver gang jeg er blevet ansat et sted, skulle jeg udfylde et stykke papir, hvor jeg giver tilladelse til at de må indhente straffeattesten.

Men ring og spørg.

Anmeld

6. januar 2010

ivfmarie

Mebach skriver:

Vedr. den der straffeattest:

Hver gang jeg er blevet ansat et sted, skulle jeg udfylde et stykke papir, hvor jeg giver tilladelse til at de må indhente straffeattesten.

...og alligevel er du blevet ansat  ??

Anmeld

6. januar 2010

Rasmine

ivfmarie skriver:

...og alligevel er du blevet ansat  ??

Anmeld

7. januar 2010

Helle30

Tak for jeres gode råd og opbakning. Ansøgningen ligger nu på køkkenbordet og ryger i posten senere. Pyhh, hvor er jeg spændt.

- Helle - med lidt sommerfugle i maven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.