Valg af kirke til barnedåb..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2010

MiMa

Som udgangspunkt har man kun krav på at få sit barn døbt i den kirke man er tilknyttet, men de fleste kirker vil give tilladelse, hvis man har en god grund.

En god grund kan være:

1. Forældre eller anden nær familie, der bor i det sogn man ønsker barnet døbt i. (Det ville det jo være i dit tilfælde, som jeg forstår det).

2. Hvis I selv enten dig eller din kæreste/mand er døbt og konfirmeret i kirken og på den måde har et tilhørsforhold til den.

Under alle omstændigheder skal du ringe og tale med præsten i den kirke du ønsker dit barn døbt i, for at høre om det kan lade sig gøre.

NB. Vær opmærksom på at selve navngivningen skal registreres i Jeres eget bopælssogn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2010

N&J

Hej allesammen!
Er der nogen der ved om man selv kan bestemme hvilken kirke ens barn skal døbes i? Eller SKAL man bruge den kirke man er tilknyttet via ens bopæl?  Vil nemlig rigtig gerne have Gustav døbt i den kirke min mor bor tæt på og ikke den jeg selv er tilknyttet
 Cecilia

Nikita er døbt i den kirke der ligger i nærheden af mine forældre, og ikke den i mit sogn, så det må du helt selv om..  men du skal bare argumentere for det.. 

Anmeld

6. januar 2010

RumlesMor

Så vidt jeg ved er det præstens beslutning.

Et vennepar fik først et afslag i en bestemt kirke, men da der senere var et præsteskift - måtte de gerne benytte den, da han synes deres begrundelse var god.

???

Anmeld

6. januar 2010

MorTilSnartFire <3

Sussie&Lilje skriver:

Vi valgte også en anden kirke da prinsessen skulle døbes, men den kirke var så både jeg og min bror døbt i, og mine forældre gift .. vi fik at vide der skulle være relation

Så det vil sige at hvis mine forældre er gift i denne kirke, som altså ikke er tilknyttet til vores bopæl, kan vi i princippet godt få lov at bruge den kirke alligevel?

Anmeld

6. januar 2010

vatten

RumlesMor skriver:

Så vidt jeg ved er det præstens beslutning.

Et vennepar fik først et afslag i en bestemt kirke, men da der senere var et præsteskift - måtte de gerne benytte den, da han synes deres begrundelse var god.

???

Det er rigtigt. Det er præstens beslutning. Nogle steder har man så en aftale med medarbejderne på kirkekontoret, at hvis nogen ringer ind og har tilknytning til kirken, kan de sige ja på kirkekontoret. Andre steder skal man tale med præsten først.

Mathias blev heller ikke døbt i min sognekirke, da jeg aldrig kom dér, men altid i en anden. Og der blev han så døbt.

Anmeld

11. januar 2010

MorTilGustav

Weee. Skrev til kordegnen og han siger jeg er meget velkommen til at få Gustav døbt i kirken, selvom jeg altså ikke er tilknyttet den  Den er simpelthen SÅ smukt! Se selv billedet  Det er endda Danmarks ældst daterede landsbykirke.
Mange tak for svarene, allesammen

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.