Jeg fødte vores 1 søn 6 uger før termin, og der er lidt tvivl om hvorfor. Dannede tidligt i graviditeten mange pluykkkeveer, og lægerne mener at det er derfor jeg evt. gik i fødsel. Ved fødslen stod der et team klar til at modtage ham fra neonatal afd, men han klarede det hele selv,han var i kuvøse i ½ døgn for at få varmen. Vi var indlagt i ca 14 dage, for at han skulle lære at spise, fik sonde i starten. hans sutteteknik var ikke udviklet.
I dag, næsten som 3 årig døjer han med noget uro. Han har svært ved at konsentrere sig i forhold til andre i samme alder. Udviklingen er ellers meget alderssvarende.
Ved 2 graviditet blev jeg fulgt meget tæt, heldigvis. Allerede tidligt i graviditeten begydte min livmoderhals at afkorte sig, og jeg fik afvide allerede fra uge 16 at jeg ville føde før tid. Det slog virkelig benene væk under mig, for når man først har en hjemme har man ikke lyst til flere ugers indlæggelse. Jeg blev sygemeldt i uge 19 og fik besked på at blive i min seng. I uge 32 gik fødslen igang, men på sygehuset fik de den medicinsk stoppet, for en sikkerhedsskyld fik jeg en inj. med lungemodner til den lille.Jeg fik lov til at komme hjem efter nogle dage og slappede helt af indtil jeg var 38 uger henne. Der begyndte lægerne at sige at baby var for stor, så jeg skulle ind og sættes igang. I uge 39 fødte jeg en søn på 4050 g, en ordentlig klippert iforhold til storebroren på 2600g.
Det er jo svært at spå om du kommer til at føde før tid, men du skal være glad for at du er under obs, så er der større chance for at lægerne kan stoppe fødslen hvis den går i gang, for det er selvfølgelig det mest obtimale.
Jeg har brugt den www side der hedder præmatur.dk ellers prøv at google præmatur så kommer der rigtig mange gode sider frem.
Lige til orientering, i nogle kommuner har de sundhedsplejersker og dagplejemødre som er specialuddannede inden for præmatur børn, det var vi desværre ikke opmærksomme på før efter vi skulle bruge det.
Håber alt det bedste for dig og din baby.
Hilsen Majbrit, mor til "en af hver"