hvilke mén får for tidligt fødte ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.052 visninger
18 svar
0 synes godt om
27. december 2009

LRJ

Jeg sad og spekulerede over det, fordi jeg fik af vide da jeg var indlagt i mandags at jeg har meget stor Chance for at føde for tidligt pga noget med det nedeste af min livmoder,  så nu Fra januar af skal jeg til JM en Gang i ugen, Plus Sundhedsplejesken skal komme tidligt, og skal til flere Ultralyd scanninger for at de kan holde øje med min livemoder og livmoderhals :s  Alt andet ved min Graviditet er ganske normal, Det er kun den del nede ved Livmoderhalsen der er "irriteret" som de kaldte det.

Håber at det går over igen og jeg først føder omkring termin, men det lød det ikk til på dem at jeg gjorde :s

Lone 24+6

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2009

mor_sabina

Lone H. skriver:

Jeg sad og spekulerede over det, fordi jeg fik af vide da jeg var indlagt i mandags at jeg har meget stor Chance for at føde for tidligt pga noget med det nedeste af min livmoder,  så nu Fra januar af skal jeg til JM en Gang i ugen, Plus Sundhedsplejesken skal komme tidligt, og skal til flere Ultralyd scanninger for at de kan holde øje med min livemoder og livmoderhals :s  Alt andet ved min Graviditet er ganske normal, Det er kun den del nede ved Livmoderhalsen der er "irriteret" som de kaldte det.

Håber at det går over igen og jeg først føder omkring termin, men det lød det ikk til på dem at jeg gjorde :s

Lone 24+6

Det lyder da ikke rart. Tror ikke altid der er men. Men ofte er præmature vel bagud, ca svarende til iden de kom før. Men i starten mener jeg det er lungerne der skal hjælpes igang.

Håber på detbedste for jer og at du får mere fyldestgørende svar

Anmeld

27. december 2009

LRJ

mor_sabina skriver:

Det lyder da ikke rart. Tror ikke altid der er men. Men ofte er præmature vel bagud, ca svarende til iden de kom før. Men i starten mener jeg det er lungerne der skal hjælpes igang.

Håber på detbedste for jer og at du får mere fyldestgørende svar

Nej har heller ikk haft det særlig godt efter jeg fik det af vide, men det fordi de ville ikk infomere mig om det endnu, Det skulle Jm i januar :/

Anmeld

27. december 2009

4xGreve

Der kan følge en del "senfølger" med et præmatur barn, og jo mere for tidligt jo flere kan der risiker at være, jeg vil forslå at du går ind på google og skriver præmature og læser de forskellige sidder for uanset hvor meget jeg sidder og remser op så kan jeg jo bedst huske dem Daniella har men kan dog også huske en del andre men langt fra dem alle der der kan være rigtig mange senfølger alt efter havd det er for et barn man får...

Men som en anden skriver det er ikke alle der får senfølger men af dem der får det er det langt fra ens senfølger og derfor vil jeg fprslå du går ind og kigger lidt på forskellige sider så du kan læse lidt om dte foskellige og hvilken betydning det kan have for dig som forældre...

F.eks Daniella her haft stort hul i hjertet, er meget langtsynet, meget følsom, meget sart sanse system, lille og tynd, hissig, meget hænge, har stort trygheds og opmærksomheds behov, har meget svært ved mad, kan ikke så godt klare berøring osv osv. der er mange flere ting, dog er hun med/foran udviklingsmæssig og er en glad og sund pige som trives

Anmeld

27. december 2009

4xGreve

Lone H. skriver:

Nej har heller ikk haft det særlig godt efter jeg fik det af vide, men det fordi de ville ikk infomere mig om det endnu, Det skulle Jm i januar :/

du er altid velkommen til at skrive privat også skal jeg svare så godt jeg kan...

Fødte Daniella i uge 26+2 grunden er ukendt

Anmeld

27. december 2009

LRJ

WiitrioeN skriver:

Der kan følge en del "senfølger" med et præmatur barn, og jo mere for tidligt jo flere kan der risiker at være, jeg vil forslå at du går ind på google og skriver præmature og læser de forskellige sidder for uanset hvor meget jeg sidder og remser op så kan jeg jo bedst huske dem Daniella har men kan dog også huske en del andre men langt fra dem alle der der kan være rigtig mange senfølger alt efter havd det er for et barn man får...

Men som en anden skriver det er ikke alle der får senfølger men af dem der får det er det langt fra ens senfølger og derfor vil jeg fprslå du går ind og kigger lidt på forskellige sider så du kan læse lidt om dte foskellige og hvilken betydning det kan have for dig som forældre...

F.eks Daniella her haft stort hul i hjertet, er meget langtsynet, meget følsom, meget sart sanse system, lille og tynd, hissig, meget hænge, har stort trygheds og opmærksomheds behov, har meget svært ved mad, kan ikke så godt klare berøring osv osv. der er mange flere ting, dog er hun med/foran udviklingsmæssig og er en glad og sund pige som trives

Okay, Prøver jeg at gøre. men vil os li snakke med Jm om det her i januar.

Er bare blevet så bekymret efter at jeg fik det af vide, men jeg Slapper meget mere af nu, dvs jeg ligger rigtigt meget i sengen og sofaen, fordi de sagde at jeg skulle passe på hva jeg laver, For det kunne sætte fødslen igang.

men ved de ikk hva der fik dig til at føde for tidligt?  

Anmeld

27. december 2009

Muffinmus

svært at sige, efter uge 36 får ikke mange børn ret mange men, men det sker da.

Vi har en i gruppen der er født 4 uger før termin og hun er mærket af det...bliver syg konsyant, kan ikke følge med i udviklingen, kan ikke med larm og mange mennesker osv osv...

Så det er svært at sige hvor ramt de bliver desværre. før uge 30 er der stor risiko for alvorlige men. Efter uge 30 bliver chancerne bedre og bedre for hver uge.

Anmeld

27. december 2009

4xGreve

Lone H. skriver:

Okay, Prøver jeg at gøre. men vil os li snakke med Jm om det her i januar.

Er bare blevet så bekymret efter at jeg fik det af vide, men jeg Slapper meget mere af nu, dvs jeg ligger rigtigt meget i sengen og sofaen, fordi de sagde at jeg skulle passe på hva jeg laver, For det kunne sætte fødslen igang.

men ved de ikk hva der fik dig til at føde for tidligt?  

Nej de har ingen idé for hele min graviditet var perfekt, dog manglede hun en blodåre i narvlestrengen men det skulle overhovedet ikke ha haft nogen betydning det gjorde bare at jeg kom tider til kontrol og ind til skanning end ellers...

Men ja få dig en rigtig go snak med din JM og husk at når du ligger ned så er det godt at holde bene højt...

Kan godt forstå du er nervøs og det er heller ikke altid let at have en FTF ikke så meget pga. af barnet men mere pga. omgivelserne...
men uanste havd så husk de er så dygtige nu om dage...

Anmeld

27. december 2009

Majbriteriksen

Jeg fødte vores 1 søn 6 uger før termin, og der er lidt tvivl om hvorfor. Dannede tidligt i graviditeten mange pluykkkeveer, og lægerne mener at det er derfor jeg evt. gik i fødsel. Ved fødslen stod der et team klar til at modtage ham fra neonatal afd, men han klarede det hele selv,han var i kuvøse i ½ døgn for at få varmen. Vi var indlagt i ca 14 dage, for at han skulle lære at spise, fik sonde i starten. hans sutteteknik var ikke udviklet.

I dag, næsten som 3 årig døjer han med noget uro. Han har svært ved at konsentrere sig i forhold til andre i samme alder. Udviklingen er ellers meget alderssvarende.

Ved 2 graviditet blev jeg fulgt meget tæt, heldigvis. Allerede tidligt i graviditeten begydte min livmoderhals at afkorte sig, og jeg fik afvide allerede fra uge 16 at jeg ville føde før tid. Det slog virkelig benene væk under mig, for når man først har en hjemme har man ikke lyst til flere ugers indlæggelse. Jeg blev sygemeldt i uge 19 og fik besked på at blive i min seng. I uge 32 gik fødslen igang, men på sygehuset fik de den medicinsk stoppet, for en sikkerhedsskyld fik jeg en inj. med lungemodner til den lille.Jeg fik lov til at komme hjem efter nogle dage og slappede helt af indtil jeg var 38 uger henne. Der begyndte lægerne at sige at baby var for stor, så jeg skulle ind og sættes igang. I uge 39 fødte jeg en søn på 4050 g, en ordentlig klippert iforhold til storebroren på 2600g.

Det er jo svært at spå om du kommer til at føde før tid, men du skal være glad for at du er under obs, så er der større chance for at lægerne kan stoppe fødslen hvis den går i gang, for det er selvfølgelig det mest obtimale.

Jeg har brugt den www side der hedder præmatur.dk ellers prøv at google præmatur så kommer der rigtig mange gode sider frem. 

Lige til orientering, i nogle kommuner har de sundhedsplejersker og dagplejemødre som er specialuddannede inden for præmatur børn, det var vi desværre ikke opmærksomme på før efter vi skulle bruge det.

Håber alt det bedste for dig og din baby.

Hilsen Majbrit, mor til "en af hver"

Anmeld

27. december 2009

Millebasse

Det bliver lige et lidt hurtigt svar

Æv, hvor træls for dig at have det hængende over hovedet, har selv været der med vores den første og den jeg venter nu..

Jeg er sygeplejerske på en neonatalafdeling. Det er en rigtig fin ide at google præmaturitet, da man så kan være lidt forberedt på hvad der evt. kan ske og hvad det vil sige at have et præmaturt barn, men vær varsom omkring hvad du læser. Det jeg mener er, at man godt kan bliver skræmt ved nogle af de ting man læser. Man skal huske at kigge på den gestationsalder den præmature er født i og hvordan procenttallene ser ud.

Kunne skrive en masse mere, men tiden er lige lidt knap

Skriv endelig hvis du har nogle spørgsmål, så skal jeg se om jeg kan svare på dem

-Camilla-

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.