Sagen er at vi har en sø i baghaven. Ikke sådan en lille have sø, men vi ejer en del af en større sø. Det siges at den er 6-8m dyb på midten.
Vores to drenge får tit lov til at lege ud i haven alene. De har selv delt haven op i 3 dele, forhaven, midterhaven og baghaven. Søen ligger i baghaven, og vi har en klar aftale om at de må lege i forhaven og i midterhaven når de er alene ud. De ved godt at de ikke må gå ned i baghaven, og slet ikke hen til hegnet ved søen.
I dag var de så ude og lege i sneen, og mens jeg går inde i huset med lillesøster bliver jeg pludselig helt klam og tænker: Tænk hvis Nikolaj (3år) gik ud på isen og faldt igennem? Jeg går hen til vinduet og kigger ud. Første kan jeg ikke se drengene, det er halvmørkt og jeg ved jo ikke om de måske er gået om i forhaven (jeg kigger mod baghaven ) og pludselig ser jeg Nikolaj gå rundt 3 meter ude på isen. Jeg løb ud i sneen (på strømpesokker) og skreg: Kom ind, kom ind, kom ind nu. Nikolaj forsøger at skynde sig, man falder på isen, men kommer op igen. Jeg går ind i huset, og tager et par sko på og løber ned til søen. Nikolaj (3år) og Kasper (5år) er bare super glade. Jeg er helt rystet og siger at nu skal vi ind. Jeg tager Nikolaj i hånden og føre ham tilbage til huset. Her forsøgerjeg at forklare ham i korte beskrivelser hvad der kan ske og hvor farligt det er.
Umiddebarlt synes jeg at den mest naturlige konsekvens af dette må være, at de ikke kan få lov til at lege ude, med mindre der er en voksen med. MEN dels vil det ikke blive til ret meget, fordi hverken jeg eller lillesøster orker at være ude ret længe ad gangen. Jeg gidder ikke sidde og glo på at de leger i timevis. Det vil sige at de fremover kommer til at være meget mere inde. Men det er faktisk mest en straf af storebror. Han elsker at være ude, og plager tit Nikolaj om de ikke skal gå ud og lege. Så at Nikolaj ikke får lov til at lege ude, vil bare være en lettelse for ham, for så kan han lege med Kasper inden for, præcis som han helst vil.
Hmmm....hvad tænker I?
Anmeld