Spise mad man ikke kan li'??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.669 visninger
20 svar
0 synes godt om
18. december 2009

Anonym trådstarter

Jeg forsøger lige at være anonym - håber det virker....

Børnene har holdt julefrokost i børnehaven idag, og da jeg spørger min søn hvad han har spist svarer han "kød med æbler" (gætter på at det må være æbleflæsk) og siger samtidig at det kunne han ikke li. Jeg spørger lidt mere ind til julefrokosten og det viser sig at han ikke har fået andet at spise, da han har fået besked på at han skulle spise det hele - selv om han fortalte pædagogen at han ikke kunne lide det.

Et det ikke fuldstændig forældet pædagogik?? Jeg ved jo ikke om han selv taget mad eller hvordan det er foregået, men et 5 årigt barn kan jo tage fejl og tro at de kan lide noget, for så at opdage at det kan de altså ikke, og så skal han da ikke kæmpe sig igennem....

Jeg bliver bare så ked af det på hans vegne - det er bare ikke iorden - ihvertfald ikke i min verden.

Er det i orden i jeres???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2009

Dansker i England

I min verden skal barnet smage på maden, før de må sige, at de ikke kan lide det. Og hvis han/hun virkelig ikke kan spise det, jamen så hjælper det jo ikke noget, at han/hun går rundt og er sulten hele dagen, men så må man jo finde noget andet mad til barnet.

Anmeld

18. december 2009

Honningblomst

Stakkels barn....mad skal være en god oplevelse og på ingen måde handle om tvang.

Mine børn skal bare spise hvad de kan lide og intet andet....så jo, det er sgu et overgreb det der.

Knus Eva.

Anmeld

18. december 2009

Lone Jakobsen

nu er jeg ikke ansat som pædagog.... men bliver alligevel nød til at sige at der altid er 2 sider af samme sag. det kan selvfølgelig være at din søn har været udsat for en meget uretfærdig behandling...og nej det er på ingen måde okay.... men jeg kender bare min egen 5 årig godt nok til at vide at sandheden kan være en sjov størrelse.

men snak da med børnehaven om det efter ferien så de har mulighed for at fortælle deres side af den sag.

Anmeld

18. december 2009

JustAnotherName

Min holdning er, at man skal smage på tingene, før man afviser det.
Hvordan skal et barn (eller en voksen for den sags skyld) kunne vide om de kan lide eller ikke lide bestemte ting, hvis de aldrig har smagt det?

Det er okay at man smager og så siger nej tak til at skulle spise det.
Men børn kan hurtigt bestemme sig for (måske bare på ordlyden af retten - f.eks. "ÆBLE-FLÆSK") at de ikke kan lide det. Men det er jo ikke navnet eller udseendet på en ret der skal afgøre om det smager godt eller ej.

I en børnehave kan det være nok at ET barn siger "Adddr", så gider de andre ihvertfald HELLER ikke have det ...kæde-reaktion.

Men som "nutche" skriver, så tag da en snak med dem henne i børnehaven og hør hvordan det er foregået. For hvis han SKULLE kæmpe sig igennem det for at få andet, til trods for at han har sagt at han ikke kunne lide det, så er det da virkelig synd. Og en sådan behandling ville jeg ihvertfald heller ikke finde mig i at mit barn fik.
Nok er de med til at opdrage på vores børn, meeeen der er skismer grænser!

Anmeld

18. december 2009

Anonym trådstarter

nutche skriver:

nu er jeg ikke ansat som pædagog.... men bliver alligevel nød til at sige at der altid er 2 sider af samme sag. det kan selvfølgelig være at din søn har været udsat for en meget uretfærdig behandling...og nej det er på ingen måde okay.... men jeg kender bare min egen 5 årig godt nok til at vide at sandheden kan være en sjov størrelse.

men snak da med børnehaven om det efter ferien så de har mulighed for at fortælle deres side af den sag.

Jeg ved godt at jeg skal tage hans historie med et gran salt, men måden det blev fortalt på - sådan henkastet og uden at han tænkte sig om, gjorde bare at jeg synes det virker oprigtigt.

Jeg vil ihvertfald lige nævne det derhenne på mandag.

Anmeld

18. december 2009

BK

Jeg har nu også den holdning at børn (og Voksne) skal smage på ting før de kan sige at de ikke kan lide det...

Men ligefrem at tvinge ham til spise det når han siger at der er noget han ikke kan lide synes jeg er at gå over grænsen... 

Anmeld

18. december 2009

Anonym trådstarter

Eva skriver:

Stakkels barn....mad skal være en god oplevelse og på ingen måde handle om tvang.

Mine børn skal bare spise hvad de kan lide og intet andet....så jo, det er sgu et overgreb det der.

Knus Eva.

Jeg har samme holdning til børn og mad, og jeg har oplevet hvordan pædagogerne er i spisesituationer, så jeg kan sagtens forestille mig at det passer.

Jeg blev da også ringet hjem fra job idag kl. 11 da hans alm. bukser og hans skiftebukser var blevet våde.....super nemt at have et job når man har sådan en børnehave...

Jeg siger det bare igen igen igen - skod-børnehave!!!

Anmeld

18. december 2009

Anonym trådstarter

JustAnotherName skriver:

Min holdning er, at man skal smage på tingene, før man afviser det.
Hvordan skal et barn (eller en voksen for den sags skyld) kunne vide om de kan lide eller ikke lide bestemte ting, hvis de aldrig har smagt det?

Det er okay at man smager og så siger nej tak til at skulle spise det.
Men børn kan hurtigt bestemme sig for (måske bare på ordlyden af retten - f.eks. "ÆBLE-FLÆSK") at de ikke kan lide det. Men det er jo ikke navnet eller udseendet på en ret der skal afgøre om det smager godt eller ej.

I en børnehave kan det være nok at ET barn siger "Adddr", så gider de andre ihvertfald HELLER ikke have det ...kæde-reaktion.

Men som "nutche" skriver, så tag da en snak med dem henne i børnehaven og hør hvordan det er foregået. For hvis han SKULLE kæmpe sig igennem det for at få andet, til trods for at han har sagt at han ikke kunne lide det, så er det da virkelig synd. Og en sådan behandling ville jeg ihvertfald heller ikke finde mig i at mit barn fik.
Nok er de med til at opdrage på vores børn, meeeen der er skismer grænser!

Herhjemme skal man også lige smage inden man afviser maden (totalt dobbelt-moralsk galdt det så ikke mig da jeg fik serveret snegle i forrige uge...) så det ved han godt. Og jeg tror faktisk at han har troet at han kunne lide maden.

men jeg skal ihvertfald lige have en snak med dem mandag - jeg synes ikke det er i orden!!!!

Anmeld

18. december 2009

Lone Jakobsen

Anonym skriver:

Jeg ved godt at jeg skal tage hans historie med et gran salt, men måden det blev fortalt på - sådan henkastet og uden at han tænkte sig om, gjorde bare at jeg synes det virker oprigtigt.

Jeg vil ihvertfald lige nævne det derhenne på mandag.

ja gør da det. så har du noget at sammenligne med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.