Spisesituationen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

557 visninger
8 svar
0 synes godt om
27. april 2008

Marco2

Hej piger.

Jeg skal lige høre hvordan jeres spisesituation udformer sig? Her skal der gerne en masse legetøj på bordet, som hun kan lege med, og mens hun så leger kan man køre ind i skuffen. Ellers får hun lidt brød, kiks, skorpe at sidde og gnaske på, mens vi så kan få sneget lidt mad indenbords. Hvis ikke vi på den måde aktiverer hende under måltiderne, får vi ikke mange skefulde ind. Hvordan ser jeres spisesituation ud? Leger og distraherer I også for at få mad indenbords? (Her er vi stadig på blende/grød-stadiet)

AG - som synes det med maden er det sværeste af det hele!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2008

Lise

Altså, Simon er jo af hankøn - og hankøn kan som bekendt ikke multitaske; hvis han har noget i hånden (f.eks. en ske eller en rugbrødshaps) så kan han ikke også koncentrere sig om at åbne munden for mad. Så nej, her er intet legetøj eller andre distraherende ting - tv og radio slukket, vi sidder begge ved bordet omkring ham så der ikke er nogen der larmer andre steder i huset, og sådanne ting...

Men til gengæld er han pludselig begyndt at æde hvadsomhelst vi giver ham. Og han bliver ved at åbne munden for at få mere. Han æder og æder! Og griner imens. I sidste uge skreg han, og jeg kunne næsten ikke få noget i hovedet af ham med mindre han sad foran flimmeren (det eneste han kan koncentrere sig om på samme tid)... mærkeligt barn! Han er sgu også begyndt selv at putte mad i munden. Indtil nu har han puttet alt i munden, med undtagelse af mad...

Jeg synes også at maden har været den allerstørste udfordring ved at få et barn. Jeg kan slet ikke komme på noget der har været sværere...

Nå, der er vist en der leger med babyalarm i vognen... hmm..

Lise - som synes det går godt med maden pt

Anmeld

27. april 2008

Loggidut

nope, her er ingen legetøj mens vi spiser...det har der nu aldrig været...så sidder tif med legetøj mens hun venter på maden kommer...så er hun faktisk meget sød, for når maden så kommer på bordet, siger jeg til hende...må mor få bogen (eller hvad hun nu sidder med) og pænt er hun begyndt at række mig det...aj hun er nuttet...jeg tror hun har fanget forskellen på at lege og spise...men igen vi har aldrig haft prob med maden her...det kører som altid på skinner...det er straks værere med MMEén...øv

Anmeld

27. april 2008

Rasmine

Har du prøvet at lade hende spise det selv? -Eller i det mindste lade hende sidde med klør 5 i det, mens du giver hende med skeen?
Eller give hende en ske også, men lidt på, der kan godt gå lang tid inden den smule kan ramme munden, og imens kan du jo så give hende...

Anmeld

27. april 2008

Tynen

Stella var rigtig træls til at spise en overgang, så jeg lod hende spise selv og det går bare SÅ godt!

Hun spiser alle måltider, undtagen morgenmad, selv.
Hun gider bare ikke blive madet mere.

Derfor har vi stadig bøvl med at få grøden i hende om morgenen!
Hun vil hellere selv.

Men synes du skulle prøve at lade hende spise selv.

Trine - Der heller ikke har legetøj på bordet forresten :)

Anmeld

27. april 2008

Marco2

Hvis hun selv sidder med en ske går det fint. Det er for hende det samme som et stykke legetøj, eller noget mad som hun selv kan sidde med. Det går fint. Og kald mig bare sippet, men jeg er måske ikke heeeelt klar til at hun skal sidde og spise grøden selv. Tror ærgerligt talt ikke meget af det vil komme ind i munden, men tilgengæld vil Marco være tværet ind i det....

Så det er ikke som sådan legetøj hun skal sidde med, men bare et eller andet. Hun sidder ikke bare stille og åbner munden når skeen kommer. Hun vender og drejer sig rundt, men hvis vi ligesom kan få hende til at koncentrere sig om et eller andet andet end maden går det fint med at få kørt ind i skuffen. Igår fik jeg fx pizza og så sad hun med skorperne, og så gik det superfint med at få kørt ind i skuffen...

Er de så gamle at de godt kan lære at spise med skeen selv? Og jer der lader spise selv er det også grød eller er det mere fast mad? For vi er som sagt stadig på totalt blende-/grødstadie...

AG

Anmeld

27. april 2008

Rasmine

Der er jo ingen som har sagt man får et rent hjem af at få børn. :'( Rasmus får nogle gange lov til at sidde med fingrene i den mosede aftensmad. Men ikke hver gang, og så har vi balladen. Rugbrødshapsere både giver vi ham, men han tager dem også selv (tallerkenen står dog ikke lige foran ham, så ryger den lynhurtigt på gulvet) Det er jo super for (fin) motorikken at de lærer at "nappe" de små bidder med fingrene og putte det i munden. Desuden er mad-grat en del alle børn skal have lov at komme igennem. Det er deres måde at undersøge tingene på. Kunne det tænkes at Em er SÅÅÅÅ træt af grød/mos, at hun bliver sur over det, og ikke gider spise?

Anmeld

27. april 2008

Rasmine

PS: På et tidspunkt blev Rasmus' regeren og skaberi ved bordet for meget for os. Først prøvede vi i en meget bestemt tone at sige: "NEJ Rasmus, sid så pænt" -Det virkede i kort tid. 3 min. senere var det det samme igen, så blev han, i den høje stol, skubbet væk fra bordet, med ryggen til os andre. Hooold da op, han blev forvirret, og græd. Da han så havde siddet der og tænkt lidt over livet, tog vi ham tilbage til bordet, og sikke nogle manerer han på det korte stykke tid havde tillagt sig... Så prøv nogle forskellige ting. Mht. at kaste mad på gulvet (og alle andre ting), det er også en del af deres udvikling jo, "Hov, det kan falde ned, kommer dte tilbage...?) Lang forklaring, men menere jeg læste noget om adskillelsesangst i den forbindelse. (Kommer det tilbage osv.)

Anmeld

27. april 2008

ivfmarie

hmmm... mad.
Nu er Malte jo mors dreng - så her er der ingen problemer med at spise :D
Vi har legetøj til at hænge på højstolen - det hiver vi frem engang i mellem hvis han bliver "utidig" men ikke for at få ham til at spise (længere.. for vi brugte det godt nok en overgang som "koncentrationssamler").
Når Malte får lyst til noget at drikke under måltidet - så bryder fanden løs hvis ikke jeg fatter at det er det han vil. Kunne det mon være sådan noget der driller Em? Altså tørst, men I bliver ved at tilbyde mad? Malte bliver først god igen når han får en slurk vand, og så ryger maden fint ned igen.
Vi giver stadig maden med ske - dog ikke blendet længere, nu bare most med en gaffel. Til hvert måltid får han et eller andet han selv kan spise af, enten små hapser eller også en "stang" han kan holde ved (fx en pizzaskorpe).

Marie - der ikke aner om jeg har svaret på dit spørgsmål...var der overhovedet et spørgsmål...? Arhhh, det er vist tid til en middagslur :S

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.